Web Analytics
Gå til innhold
Sortulv

Virtuos?

Anbefalte innlegg

Dagens spørsmål er altså: hva gjør egentlig så at en gitarist blir regnet som gitarvirtuos, og ikke bare en bra gitarist? :blink:

Sikkert et teit spørsmål, men verdt å diskutere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes egentlig denne tolkningen fra Wikipedia er grei: Virtuos (fra italiensk virtuoso, latin virtuosus og latin virtus som betyr ferdighet, manndom, glimrende), er en musiker med særlige evner på sitt instrument. Virtuosen briljerer med særdeles god teknisk kontroll, og kan utføre lange og raske løp eller spesielt høye toner tilsynelatende uten vanskeligheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Synes egentlig denne tolkningen fra Wikipedia er grei: Virtuos (fra italiensk virtuoso, latin virtuosus og latin virtus som betyr ferdighet, manndom, glimrende), er en musiker med særlige evner på sitt instrument. Virtuosen briljerer med særdeles god teknisk kontroll, og kan utføre lange og raske løp eller spesielt høye toner tilsynelatende uten vanskeligheter.

Bassist- diskriminering!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at en virtuos også må kunne beherske opptil flere stilarter, og være veldig dyktig i dem. Holder ikke shredde på Rusty-nivå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mener at en virtuos også må kunne beherske opptil flere stilarter, og være veldig dyktig i dem. Holder ikke shredde på Rusty-nivå.

Nå går vel ikke shredding som særlig god teknikk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, folkens

Nå går vel ikke shredding som særlig god teknikk...

...?

Hva er det som går for særlig god teknikk i så fall? :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for svar, folkens

...?

Hva er det som går for særlig god teknikk i så fall? :mellow:

okei, jeg ser at den kan feiltolkes :P Det jeg mener er at om en gitarist utelukkende kan shredde, blir han ikke omtalt som en som har særlig god teknikk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
okei, jeg ser at den kan feiltolkes :P Det jeg mener er at om en gitarist utelukkende kan shredde, blir han ikke omtalt som en som har særlig god teknikk

Joda, det er vel innlysende! behersker Rusty Cooley noen andre stiler enn shredding, forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Joda, det er vel innlysende! behersker Rusty Cooley noen andre stiler enn shredding, forresten?

Han behersker ikke sin egen sjanger engang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjør han ikke det? Synes han shredder bra som noen.

Jeg føler også det att han har passe stålkontroll på det han gjør..

Men å være Virtuos.. det må nesten være det vanskligste å definere..

Jeg har aldri hørt en såkalt "Virtuos" som ikke spiller jævla advansert jazz, eller neoclassical type rock og metal.

Paul Gilbert, aldri hørt noen kalle han for en "Virtuos".. selv om han er helt bevist på hva han spiller, og gjør alt helt 100%.

De fleste "virtuoser" jeg har sett, spiller neoclassical, med tonnevis av clean overdrevet rask sweeping etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyklassisismen var en periode på begynnelsen av 1900-tallet, så jeg mener det blir litt feil å bruke det utrykket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste en definisjon på uttrykket virtous en gang, det var noe i retning å besitte nærmest overmenneskelige ferdigheter på instrumentet sitt... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var tilfeldigvis nettopp inne på allmusic.com for å undersøke noe fakta om en Vai plate og la merke

til at de hadde klassifisert hans musikkstil som "Guitar Virtuoso".

Allmusic.com skriver noe om denne stilen her:

http://allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:2948

Pluss de lister andre gitarister, album etc.

Jeg trodde begrepet ble brukt orginalt om ekstremt dyktige fiolinister, f.eks Paganini. Men ser

ut som det er et mer generelt begrep og har hatt forskjellig mening gjennom tiden.

Wiki har mere info: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtuoso

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.