Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville satser på film-kondiser. Generelt sett bedre!

Vil tro de motstandene gjør nytta. Er jo forholdsvis lave strømmer og spenninger ute og går, så blir ikke rare effekten!

okai. men hvilke av motstanden kan jeg trikse med for å endre gain?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det lar seg gjøre helt sånn uten videre bare ved å endre en motstand. Du bruker jo selve røret som klipper, men du kan jo evt bruke en diode-sak på et potmeter eller bygge en twincaster.

og hvordan ser dette ut på layout?

syns det er vanskelig å gå fra schematic til layout..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på diode-saken? Den er såpass lett at du kan bruke skjemaet som layout. Bare sett diodene osv på perf e.l og trekk ledere til potmeteret. Eller du kan ptp-lodde hele greia på pot'en

ja, tenkte på den. det er altså gain poten det er snakk om?

og hvilke diode skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å være et naut, men rørboost greiene er nytt for meg. Er det effektivt om en allerede har en bra amp?

Blir jo samme prinsipp som en vanlig boost-pedal, men at man bruker røret istedenfor en IC eller transistor. Du kan si at karakteristikken til et rør er veldig lik en mosfet :) Har ikke laget meg rørboost selv enda, men det låter sikkert krem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tenkte på den. det er altså gain poten det er snakk om?

og hvilke diode skal jeg bruke?

Du kan bruke LED's om du vil, eller 1n4148 som er kjent for å være gode klipperdioder. Mener å ha lest en plass at gule superbrights og røde low-current LEDs funker ypperlig. Har aldri prøvd det, men har sett bilder at pedaler der klipperLEDs er brukt i pedalutseende som øyne på en tiger eller på "gammel-Erik sjøl". De lyser visstnok varierende av klippingen.

Du må nok smelle på med en ekstra pot

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okai. men hvilke av motstanden kan jeg trikse med for å endre gain?

Det første gain trinnet har allerede varierende gain vha VR1. Hvis du vil ha mindre gain kan du slenge in en katodemotstand på det andre rørtrinnet, pinne 8, feks 1kohm. Evt så kan du sette inn en variabel motstand der også, slik som VR1, men her holder det lenge med et potmeter på 10kohm.

Vil du ha lysere tone kan du bytte ut C1 og C2 til en verdi rundt 4,7nF. Prøv gjerne først med forskjellige verdier på C2, begynn på 1nF, så prøv 2,2nF, 4,7nF, 10nF, osv...Du kan alltids svitche inn en størrre kapasitans slik at du får en bright/normal bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første gain trinnet har allerede varierende gain vha VR1. Hvis du vil ha mindre gain kan du slenge in en katodemotstand på det andre rørtrinnet, pinne 8, feks 1kohm. Evt så kan du sette inn en variabel motstand der også, slik som VR1, men her holder det lenge med et potmeter på 10kohm.

Vil du ha lysere tone kan du bytte ut C1 og C2 til en verdi rundt 4,7nF. Prøv gjerne først med forskjellige verdier på C2, begynn på 1nF, så prøv 2,2nF, 4,7nF, 10nF, osv...Du kan alltids svitche inn en størrre kapasitans slik at du får en bright/normal bryter.

takk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått testet rørboosten fra denyeverything ordentlig og må si at den er krembolle! Vanskelig å si akkurat hva den gjør, men i mitt tilfelle ga den mer varme og søt tone til lyden, i tillegg til en solid dose "bite". Gjorde som denyeverything anbefalte og satte den sist i pedal-rekka og ampen min stakk som en sinna bie samtidig som den ga merkverdig mer trøkk i bunn også.

I mitt tilfelle kom jeg fram til Tone på ca fem over tolv, gain på ca. 12 og volum på ca. 10 over 12.

Det skal sies at jeg ikke er noen high-gain gitarist, men den funket også utrolig bra sammen med de andre pedalene gainet mye.

Pedal-rekka mi er som følger: Korg Pitchblack => Boss PW 10 Wah => Boss SD-1 og Boss BD-2 (begge moddet av Tommy her på forumet.) => Marshall Jackhammer => Fulltone Fatboost FB-2 => denyeeverything rørboost.

Signalet går så inn i en Marshall JTM60 fullrørscombo.

Moddene Tommy har gjort på Boss-pedalene og rørboosten til denyeverything har gjort at jeg har tatt sjumillssteg i forhold til det lydidealet jeg har.

Rørboosten anbefales sterkt!

Nå gjelder det bare å vente på at postmannen kommer med nytt pedal-brett! :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første gain trinnet har allerede varierende gain vha VR1. Hvis du vil ha mindre gain kan du slenge in en katodemotstand på det andre rørtrinnet, pinne 8, feks 1kohm. Evt så kan du sette inn en variabel motstand der også, slik som VR1, men her holder det lenge med et potmeter på 10kohm.

Her må jeg òg takke! Skal være den første til å si at jeg ikke er den flinkeste på rør :D Jeg bygget en med 2 rør, dobbelt så mye gain selv om det heller ikke er all verden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.