Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Most gitar på fly?


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Her er fyren som fikk ødelagt gitaren sin som bagasje på et fly. Han så gitarkassen ble kastet rundt på flyplassen av bagasjelemperene.

Karen laget denne videoen som hevn.

Resten av historien her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar....ece#xtor=RSS-3

Dette burde funke i Norge, også.. :)

Et lite problem- den ødelagte gitaren i videoen er ikke en Tyler. Men det er det bare oss nerder som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg satt på Kastrup etter å ha flydd fra New York, og venta på flyet til Gardemoen så jeg bagasjeinnlastninga. Hadde kjøpt en Fender Strat. Den ble pælma inn på rullebåndet hardt som faen. Det første jeg gjorde når vi henta den på Gardemoen var å sjekke at alt var ok. og det var det heldigvis.

SAS do not break guitars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at flyselskapene ikke har funnet en bedre løsning for transport av bagasje. Hjelper ikke en døyt om du sender som spesialbagasje heller. Behandlingen er jo like på trynet uansett. Isteden for å gå til kjernen av problemet, som er transporten til og fra flyet, ber de bare folk om å pakke verdisaker enda mer ekstravagant. Enkelte ting tåler rett og slett ikke å ble slengt rundt, uansett hvor mye man pakker dem...

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at flyselskapene ikke har funnet en bedre løsning for transport av bagasje. Hjelper ikke en døyt om du sender som spesialbagasje heller. Behandlingen er jo like på trynet uansett. Isteden for å gå til kjernen av problemet, som er transporten til og fra flyet, ber de bare folk om å pakke verdisaker enda mer ekstravagant. Enkelte ting tåler rett og slett ikke å ble slengt rundt, uansett hvor mye man pakker dem...

Jeg kan si som jobber i SAS på bakken. Noen gir rett og slett faen som i alle jobber , men andre bryr seg og later det enten på topp eller for seg selv. Angående spesial bagasjen så havner det i utgangspunktet i egen lomme sånn at det ikke skal lastes med annen bagasje.- Men at mye er for dårlig er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd innenriks i USA med en Martin-gitar i hardcase og den fikk jeg lov å ha med inn på flyet. De satt den inn i garderobeskapet til flyvertinnene.

Den gangen verserte det en historie om en lawsuit, hvor en Amerikansk Musikerorganisasjon hadde fått medhold i at musikkintrumenter skal gå som håndbagasje, og derfor kunne ikke flyselskapene nekte å ta instrumentet inn i kupeen på flyet. Innenfor rimelighetens granser, nytter vel ikke å dukke opp med en kontrabass. Aldri fått sjekket om historien er sann, men det var no-questions-asked til meg på to forskjellige flyvninger, gitaren gikk som håndbagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger fått gitaren med meg inn på flyet når jeg har reist uten at det er noe problem. Trikset er å bruke en gigbag og ikke en kasse. En gitar i gigbag overgår ikke grense-dimensjonene for håndbagasje og kan tas med på flyet. Jeg vil ikke anbefale dette på charter-reiser da... Når jeg vet at gitaren skal med, bestiller jeg sete ved nødutgangen. Bedre beinplass, og kan derfor ha gitaren "mellom beina" uten større problem... En gitarlærer jeg hadde fikk gitaren sin ødelagt av SAS, gitaren var handlaget av en freak i Spania og kostet 97000kr... Han fikk 4000 e.l i erstatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for en add :

Det verste jeg ser er at folk sender gitar OG amp uten noen form for beskytelse. Hva hjelper det om stuerene laster det fint viss det fyker vegg imellom i flyet. Det er alltid 2 sider av en sak. Kjøp en flightcase det som regel det beste. Og skal mye til for at det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig regel er å aldri sende Gibson-gitarer med fly i originalkasse.

For det første er ikke Gibson-kassene laget for flyturer, og for det andre er hodet på gitaren konstruert slik at det veldig lett blir halsbrudd på disse gitarene. Det blir heldigvis veldig "fine" brudd med stor kontaktflate som er lette å reparere hos en gitarbygger.

Taylor-gitarer tåler litt mer når de ligger i original-ekse, men fly er aldri en lur idé hvis du virkelig er glad i gitaren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden på halsen illustrerer bare hvorfor man ALLTID skal legge noe i topprommet av gitarkassa - under hodet på gitaren - slik at den har full støtte der i tilfelle kassa ramler eller slår mot gulvet/transportbånd e.l. T-skjorte, aviser, whatever - bare sørg for at hodet er godt støttet. En slags "nakkestøtte" for at gitaren din ikke skal få whiplash :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.