Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig forsterker til melodiøs metal


odda

Anbefalte innlegg

Jeg våger meg frampå og vil bare nevne Diamond Amps. Jeg vil ikke anbefale dem enda, da jeg ikke har fått testet, men får de inn om en måneds tid tenker jeg. Disse skal vistnok ha en seriøst bra clean kanal - som stort sett er den samme på de forskjellige modellene - så har de vrengkanaler med forskjellig voicing og vreng fra modell til modell. Tror disse kan gjøre seg bemerket når jeg får dem ut på markedet her til lands i høst :)

Fått priser på de ampene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampen bruker alle rørene i preampen til både clean og vreng, så det er tildels vås ja. MEN, du kan bytte ut preamprørene med rør som gir mindre gain, og da få en bedre cleanlyd. Da får du mindre gain på vrengkanalen (nå er vel strengt tatt begge kanalene vrengkanaler på denne ampen, hehe), men det er jo uansett dobbelt så mye gain som det man trenger i denne ampen :P

Jeg har planer om å gjøre dette på min, da den uansett trenger nye preamprør :) Noen Fender-clean vil du nok aldri få i denne ampen, da det er heeelt i andre enden av spekteret i forhold til hva den er konstruert for. Du vil kanskje komme nærmere med ovennevnte metode, samt en bias-mod. 5150 har fast bias, og denne er justert for å gi ampen en skikkelig «hot-rod Marshall» type lyd. Crossover distortion osv...

ENGL kan jo alltids være noe, men personlig syns jeg både disse og Mesa låter altfor glatt. Så da sitter man vel igjen med Marshall og lignende... :)

Eller gjør som jeg egentlig hadde planer om, kjøp en separat amp til cleans :D

Bruker ampen alle røra i preampen på både clean og vreng?

Hva er det som former vrenglyden da, hvis det ikke er flere gain-steg fra røra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150 har ikke cleankanal som sådan, men en «rhythm» og en «lead» kanal som forsåvidt har like mye gain, men er forskjellig voicet :P

Det jeg vel ville frem til er at det er (såvidt jeg vet) ingen rør i ampen som kun brukes til cleankanalen. :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150 har ikke cleankanal som sådan, men en «rhythm» og en «lead» kanal som forsåvidt har like mye gain, men er forskjellig voicet :P

Det jeg vel ville frem til er at det er (såvidt jeg vet) ingen rør i ampen som kun brukes til cleankanalen. :)

Jeg aner ikke, men jeg vet at 5150 har seks gain-steg før tone-stacken,

og at det er en komplisert preamp, med mye switching og koblinger.

Ofte er det jo slik at man da kobler ut/inn gain-steg for rhytm og lead.

Som på Mesa, som var først ute med den typen preamp.

På 5150 vet jeg som sagt ikke hvordan det er koblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ampen alle røra i preampen på både clean og vreng?

Hva er det som former vrenglyden da, hvis det ikke er flere gain-steg fra røra?

http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/evh_5150.gif

Det gjøres på ulike måter i 5150, for eksempel ved å slippe gjennom mer eller mindre signal mellom gaintrinn, sånn som rundt pre-volum mellom v1a og v1b og i spenningsdeleren mellom v1b og v2a. Eller så kan man endre bias på gaintrinnet, sånn som i v2a. Eller ved å innføre negativ feedback, som rundt v5b.

Jeg er usikker på hvem som først koblet inn og ut hele gaintrinn, men det blir i alle fall gjort med stort hell i SLO-100, som mange sier at er inspirasjonen for 5150 og Mesa Rectifier.

SLO-100 er forøvrig en god kandidat til allsidig forsterker til melodiøs metal. http://www.soldano.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.