Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig forsterker til melodiøs metal


odda

Anbefalte innlegg

Mornings!

Det er på tide å bli seriøs og skaffe meg min egen amp, ikke lenger måtte låne av andre. Det kunne være behjelpelig å få noen tips og tilbakemeldinger fra dere. Jeg spiller i et melodiøst metal/hardrock-band, (acelsia) og trenger en forsterker som har fin cleanlyd og tøff vreng. Skal brukes på konserter og øving. Prisklasse fra 5000-10000.

Jeg har lite teknisk innsikt, så jeg liker det enkelt, med ikke for mange knotter og kanaler. Har brukt MetalZone for vreng i alle år, men har lyst til å gå over til forsterkervreng. Jeg bruker en Gibson LP Studio, med passive mikker.

Jeg har prøvd Laney GH50L og likte veldig godt vrengen - mye definisjon og fin tone. Fikk ikke til noen særlig imponerende cleanlyd, og er litt skeptisk til bare én kanal. Noen erfaringer som kan være relevante for meg?

Peavey 6560+/5150 er også et alternativ. Den andre gitaristen i bandet har en 6560, og den virker veldig ålreit med tanke på cleanlyd og vreng.

Jeg er også nysgjerrig på en KOCH Powertone II. Den virker til å leve opp til navnet. Noen som har erfaringer med det merket?

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey 6505 passer vel deg utmerket. Men en veldig allsidig forsterker er det jo ikke.

Sjekk ut Marshall JVM og ENGL Screamer. Begge combo er mulig å få til under 10k brukt. Finnes også i toppversjon, men blir jo dyrere mtp kabinett.

Jeg bruker ENGL Fireball med 4x12 kabinett. Mulg å få til under 10k brukt også. Clean-kanalen er veldig fin og vrengkanalen er himmelsk. Men en allsidig amp er det nok ikke. Spørs hvor kresen man er.

Men til metal så går du ikke feil ved å velge 6505, ENGL eller Marshall JVM ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en JVM 205H med 4x12 selv. Synes den er rimelig allsidig med 3 moder på hver av kanalene. Noe av det stiligste med JVMene synes jeg er styring av ampen vha midi. Når jeg bruker multieffektbrettet er det ett pedaltrykk for å sette både effektene og instillingene på ampen.

Vet ikke hvordan bruktmarkedet er på JVMer, hverken på topper eller komboer, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allsidighet og KNALL lyd går sjeldent hånd i hånd. Med mindre man investerer 30k på en Mesa Road-something eller tilsvarende :P Tenk etter hvor mye du faktisk kommer til å bruke cleanlyd. 5150 er langt ifra fantastisk til clean, men det er bare én låt i bandet jeg savner god cleanlyd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Musikken jeg spiller veksler mye mellom harde og stille partier, så cleanlyden er mye i bruk. Men på 5150/6505 kan vel cleanen feites opp og gjøres litt mer innbydende med litt chorus, kanskje?

Jeg prøvde en ENGL Screamer-kombo for ei tid sia. Den låt kjempeknall i alle kanaler! Men jeg vil nok ha stack-versjonen for mer trøkk og bånn.

Jeg er ikke så gira på multieffektbrett og midi-greier – mest fordi jeg ikke har det store behovet, men også fordi jeg ikke skjønner så mye av det. Knegg. Av en eller anna grunn er jeg «litt lei» av Marshall, men det er vel bare ei nykke jeg har.

Et anna, men kanskje litt teit spørsmål:

Hvis jeg fortsetter å bruke vrengpedal, hva slags forsterker kunne vært godt egna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en fet vrengpedal (f.eks. Tonebone Hot British er helt SJEF til higain), så er det jo aldri feil med en Fender.

Fender Super-Sonic bør du absolutt se på! Den har en knakende god vrengkanal i tillegg til den deilige Fender-cleanen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du spiller metal fast, så syns jeg absolutt at forsterkervreng er det beste :P

Skjønner hva du mener angående Marshall. Men JVM er faktisk en ganske allsidig og moderne forsterker som jeg selv mener er laget for spilling med mye vreng.

Man måå ikke ha stack for å få god lyd da. Til 10k er nok valget veldig begrenset viss du vil ha "stack"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Musikken jeg spiller veksler mye mellom harde og stille partier, så cleanlyden er mye i bruk. Men på 5150/6505 kan vel cleanen feites opp og gjøres litt mer innbydende med litt chorus, kanskje?

Jeg prøvde en ENGL Screamer-kombo for ei tid sia. Den låt kjempeknall i alle kanaler! Men jeg vil nok ha stack-versjonen for mer trøkk og bånn.

Jeg er ikke så gira på multieffektbrett og midi-greier – mest fordi jeg ikke har det store behovet, men også fordi jeg ikke skjønner så mye av det. Knegg. Av en eller anna grunn er jeg «litt lei» av Marshall, men det er vel bare ei nykke jeg har.

Et anna, men kanskje litt teit spørsmål:

Hvis jeg fortsetter å bruke vrengpedal, hva slags forsterker kunne vært godt egna da?

Chorus gjør ikke alt nødvendigvis bedre etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant, og er man to gitarister i bandet blir det ofte bare graut. Andre gitaristen i bandet mitt LESSER PÅ med delay og chorus på cleanpartiene, så da kjører jeg med vilje helt tørr lyd for å ikke rote det til fullstendig.

Er du avhengig av en god clean, er nok ikke 5150/6505 optimalt. Derimot kanskje den nye EVH-ampen, 5150 III? Den har tre kanaler, hvorav en er dedikert cleankanal... Aner ikke hva denne ligger på i pris men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet den ligger litt over prisklassen din (ny), men forhåpentligvis kan du finne en ny.

Den uslåelige forstekeren til melodiøs metall (i lav prisklasse) i mine øyne er Rivera Chubster 40. Den er helt rå! Tror den ligger på 14.000 ny, men det er den virkelig verdt! Bør prøves hvis du ikke har vært borti den. Paul Rivera lagde vel tidligere forsterkere for Fender tror jeg, men gikk over på å lage virkelig high-end forsterkere som er beregnet på å overleve turne-livet. Clean lyden er helt fantastisk, og vrengen er fin og melodiøs. Er ikke en high-gain amp, så du må suplere med pedaler hvis du skal ha noe som knuser lyden din til ugjenkjennelig grøt. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant, og er man to gitarister i bandet blir det ofte bare graut. Andre gitaristen i bandet mitt LESSER PÅ med delay og chorus på cleanpartiene, så da kjører jeg med vilje helt tørr lyd for å ikke rote det til fullstendig.

Er du avhengig av en god clean, er nok ikke 5150/6505 optimalt. Derimot kanskje den nye EVH-ampen, 5150 III? Den har tre kanaler, hvorav en er dedikert cleankanal... Aner ikke hva denne ligger på i pris men :)

-Da ville jeg tatt en prat med han! Herregud! :)

Jeg ville nok prøvd å finne en ENGL, knall amper med fet lyd og allsidighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, alle sammen!

Jeg liker trøkket man får fra en stack. Syns som regel comboer mangler noe i bånn. For min del er det forsterkertoppen som er viktigst i første omgang.

Nok et spørsmål - og jeg gjør oppmerksom på at dette er noe jeg ikke aner noe som helst om:

Jeg har hørt at hvis man bytter ut "cleanrøra" på en 5150 med fenderrør så får man fjong fenderclean og dødstøff peaveyvreng. Er dette bare vås, eller er det noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hvis man bytter ut "cleanrøra" på en 5150 med fenderrør så får man fjong fenderclean og dødstøff peaveyvreng. Er dette bare vås, eller er det noe i det?

Ampen bruker alle rørene i preampen til både clean og vreng, så det er tildels vås ja. MEN, du kan bytte ut preamprørene med rør som gir mindre gain, og da få en bedre cleanlyd. Da får du mindre gain på vrengkanalen (nå er vel strengt tatt begge kanalene vrengkanaler på denne ampen, hehe), men det er jo uansett dobbelt så mye gain som det man trenger i denne ampen :P

Jeg har planer om å gjøre dette på min, da den uansett trenger nye preamprør :) Noen Fender-clean vil du nok aldri få i denne ampen, da det er heeelt i andre enden av spekteret i forhold til hva den er konstruert for. Du vil kanskje komme nærmere med ovennevnte metode, samt en bias-mod. 5150 har fast bias, og denne er justert for å gi ampen en skikkelig «hot-rod Marshall» type lyd. Crossover distortion osv...

ENGL kan jo alltids være noe, men personlig syns jeg både disse og Mesa låter altfor glatt. Så da sitter man vel igjen med Marshall og lignende... :)

Eller gjør som jeg egentlig hadde planer om, kjøp en separat amp til cleans :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon og leter etter en amp som gir bra clean og vreng. Nå vet jeg er flere her på forumet ikke liker Krank, men jeg kjører på likevel... En Rev Jr. Pro gir deg clean og vreng i bøtter (2 kanaler). Finnes i både 20w og 50w varianter og er ikke spesielt dyre hvis du bestiller fra utlandet (5000-10000 avhengig av om du kjøper kun topp eller stack).

Jeg venter bare på at jeg får penger inn på konto i slutten av denne måneden før jeg kjøper en selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger meg frampå og vil bare nevne Diamond Amps. Jeg vil ikke anbefale dem enda, da jeg ikke har fått testet, men får de inn om en måneds tid tenker jeg. Disse skal vistnok ha en seriøst bra clean kanal - som stort sett er den samme på de forskjellige modellene - så har de vrengkanaler med forskjellig voicing og vreng fra modell til modell. Tror disse kan gjøre seg bemerket når jeg får dem ut på markedet her til lands i høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.