Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke hat meg: kan noen anbefale en gitar?


Ursa

Anbefalte innlegg

Noen spurte om Carvin-gitarer...

LYD:

Treverk og materiale er av første klasse, og i og med at du kan velge disse selv, så kan du selv forme tonen ganske drastisk. Mikrofonene er derimot visstnok ganske dårlige. Ikke dårlig kvalitet, men få ser ut til å like lyden, så jeg vil anbefale DiMarzio/Duncan/etc. Nye pickups er en liten pris for en ellers så glimrende og dessuten rimelig gitar.

KVALITET:

Du finner få som lager gitarer med slik kvalitet og sans for detaljer. Alt er maskinlaget med førbløffende nøyaktighet, og det generelle kvalitetsnivået er skyhøyt. Gjennomgående hals med karbonforsterkning er jevngodt med "usårbar", og svært stabilt. Bånd i rustfritt stål (en trend startet av Parker, nå har flere produsenter begynt med dette) slites praktisk talt aldri ut, og forblir silkeglatte, hvilket gjør bending og vibrato svært behagelig. Ellers er Carvin kjent for generelt sett å ha noen av markedets beste halser, med en garanti på strengehøyde under 1/16" (meget lavt), 15" radius (meget flatt) og ibenholtgripebrett som standard. Kort sagt er Carvin noen av de mest spillbare gitarene i verden, og "built to last".

Har selv planer om å skaffe en DC 727 i valnøtt til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har spilt på en Carvin her eller? :)

*Hvordan er det å bruke sånne brytere pr mikrofon i stedet for 5-punktsbryter?

*Dersom mikrofonene er dårlige: hvilke av følgende på denne siden er brukbare?

*Twinblade Humbuckers?

*Åssen er denne tremoloen og Sperzel låsbare tunere? Før har jeg blitt advart mot Floyd Rose, men nå virker det som alle elsker det, bør jeg kjøpe dette?

*Problem med 25" skala? Det skulle tilsi mer Gibson enn Fender? Åssen blir det med reservedeler senere?

*Kan noen lage en gloseliste over tresortene? :)

*"Alder" kropp med "Maple" hals og "Ebony" gripebrett... Noen som ville gjort forandringer der?

*Mulig å få sånn progressiv gripebrettradius på Carvin-gitarene?

*Jeg vil ha sånn hode med alle stemmeskruene på oversiden.. Er det standard på DC135'en?

På forhånd: 1000000x takk dersom dere orker å svare på alle disse spørsmålene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Warmoth så mange modeller med gjennomgående hals?

Hvada modeller???

Ja' date=' Warmoth har plenty med halser og kropper laget for neckthrough...[/quote']

Was? Never seen it. Mener bestemt de KUN lager bolt on neck.. De LP'type kroppene og halsene er jo bolt on.

enig der, jeg er også ganske sikker på at Warmoth lager kun bolt on halser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvordan er det å bruke sånne brytere pr mikrofon i stedet for 5-punktsbryter?

Vanesak. Du lærer deg hvordan det fungerer' date=' og liker det eller ikke...

*Dersom mikrofonene er dårlige: hvilke av følgende på denne siden er brukbare? *Twinblade Humbuckers?

Smak og behag, mulig å bytte ut hvis du ikke liker dem. Andre typer sies å være bedre. Seymour Duncan, DiMarzio, Kinman. Aktive mikrofoner er vel også et tilvalg som er mulig med de fleste Carvin modellene. Hva du liker best er vanskelig for meg å si. ;)

*Åssen er denne tremoloen og Sperzel låsbare tunere? Før har jeg blitt advart mot Floyd Rose' date=' men nå virker det som alle elsker det, bør jeg kjøpe dette?[/quote']

Jeg vil påstå at et Wilkinson system er et bedre valg, ettersom gitaren har låsbare stemmeskruer og grafittsadel. Stemmeskruene er veldig gode. Uten tvil vil et Floyd type system også fungere like godt. Pris og egne ønsker er sterke grunner til valg. Bare vi tøffe rockegutta som elsker Floyd Rose, de fløtepusene liker det fortsatt ikke. ;)

*Problem med 25" skala? Det skulle tilsi mer Gibson enn Fender? Åssen blir det med reservedeler senere?

Ingen slitedeler er forskjellig ved ulik skalalengde. Så skalalengden har ingen innvirkning på reservedeler.

*Kan noen lage en gloseliste over tresortene? :) *"Alder" kropp med "Maple" hals og "Ebony" gripebrett... Noen som ville gjort forandringer der?

Sjekk denne linken for litt info om treverk: http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?t=1687

*Mulig å få sånn progressiv gripebrettradius på Carvin-gitarene?

Det vet jeg ikke' date=' men finnes å ha lest at det er mulig. Tør ikke si noe sikkert.

*Jeg vil ha sånn hode med alle stemmeskruene på oversiden.. Er det standard på DC135'en?

Ja, det er standard.

Og jeg har sikkert glemt noe, så føy til og rett om ønskelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene Euphor!! En liten siste ting jeg glemte å ta med der oppe: har Carvin-gitarer et sånt stort "svømmebasseng" i midten der alle mikrofonene er, og med mikrofonene på fjærer, slik Ed Roman advarer mot (greit nok han er en tulling, men han viser oss da en del ting vi bør være på vakt mot) se midt på denne siden så skjønner du hva jeg tenker på. Virker litt usannsynlig med tanke på at det er Neckthrough..... Jaja... Hadde satt pris på om noen hadde visst det uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 99% sikker på at Carvin ikke har swimmingpool ;-) Som du sier er jo det ganske så rart på en neckthrough :-D

Uansett.. Roman er en merkelig skrue. PÅ dne siden du viste skrev han om sin TM All Access Neck Joint....*kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har spilt på en Carvin her eller? :)

*Hvordan er det å bruke sånne brytere pr mikrofon i stedet for 5-punktsbryter?

*Dersom mikrofonene er dårlige: hvilke av følgende på denne siden er brukbare?

*Twinblade Humbuckers?

*Åssen er denne tremoloen og Sperzel låsbare tunere? Før har jeg blitt advart mot Floyd Rose' date=' men nå virker det som alle elsker det, bør jeg kjøpe dette?

*Problem med 25" skala? Det skulle tilsi mer Gibson enn Fender? Åssen blir det med reservedeler senere?

*Kan noen lage en gloseliste over tresortene? :)

*"Alder" kropp med "Maple" hals og "Ebony" gripebrett... Noen som ville gjort forandringer der?

*Mulig å få sånn progressiv gripebrettradius på Carvin-gitarene?

*Jeg vil ha sånn hode med alle stemmeskruene på oversiden.. Er det standard på DC135'en?

På forhånd: 1000000x takk dersom dere orker å svare på alle disse spørsmålene!!![/quote']

Ja, jeg har spilt på en Carvin. Prøvde en Holdsworth (HF2, Fatboy) på Riff i Oslo. Den var grom - perfekt båndarbeid og spillbarhet. Ikke helt min stil den modellen, men absolutt topp kvalitet. Har også prøvd en AC275 (thinline acoustic) her i Zürich. Råeste, mest spillbare (mest shred-vennlige :wink: ) akustiske gitaren jeg har prøvd.

Tremoloene deres er bra. Både Wilkinson'en og Floyd'en er bra kvalitet. Floyd'en på 6-strengsmodellene er derimot forskjellig fra den på 7-strengerne. Visstnok er 7-strengsversjonen ikke så bra, så hvis du kjøper en syvstrenger, velg "hardtail"-stol. String Saver saddles er også å anbefale - bedre lyd, og strengene ryker ikke. Dette er altså ikke en mulighet med Floyd. Hvis du vil ha 25.5" lengde, velg enten en av syvstrengerne eller Holdsworth-modellen. Bolt-serien er også 25.5", men de henger ikke like høyt på treet som de andre modellene. Ellers er 25" skala ikke noe problem, bare en smakssak; forskjellen er svært liten. Ellers er Sperzel bra, Carvin har progressiv gripebrettradius (står bare ikke på website'en ennå), og headstock'en kan velges på noen av modellene. På DC 135 er "six-on-a-side" standard.

Treverk:

Alder - Or

Ash - Ask

Mahogany - "

Walnut - Valnøtt

Ebony - Ibenholt

Maple - Lønn

Koa - "

Rosewood - Rosentre

Ang. valg av treverk: Alder/maple-kombinasjonen kan bli veldig skarp (tung i diskantregistret). Jeg ville prøvd å få litt mahogany med i miksen, var jeg deg. Fyldig bass- og midtfrekvens i det treslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste alternativet for deg ursa er uten tvil den revolusjonerende gitaren til Blender, nemlig Logicasteren. Den er designet av en mongoloid munk ett eller annet sted oppe i de Sveitske alpene, og Yngve Malmsteen skal visstnok ha luktet på ideen å gjøre den til sin signaturmodell. Bare beundre synet : logicaster.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.