Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerming av hulrom, en liten test


Anbefalte innlegg

Jeg har ved flere anledningen småsnekret på billige gitarer. Jeg har en rull med svinedyr kobberfolie fra SteveMac, og har ikke hatt hjerte til å bruke den i alle sammenhenger, som for eksempel på stratkopier til 600 kroner fra QXL. Derfor har jeg, uten å teste, skjermet hulrommene med alutape fra Biltema.

Nå har det i andre tråder blitt stilt spørsmål rundt dette, og det er på tide med en liten test..

Kobber har bedre ledningsevne enn aluminium, men er samtidig mer utsatt for korrusjon. Dette kan påvirke testresultatet over tid. Samtidig skal limet på denne kobbertapen være ledende, noe man ikke kan anta at Biltematapen kan love, da den er beregnet på å tette lekke avløpsrør og lignende.. :)

Testoppsettet ser du her:

86721_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34743/86721.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Det er enkelt, for øverst til nederst:

Kobbertape. Ja, jeg har vært gjerrig. Tapen er limt over hverandre, uten videre mikkmakk.

Alutape fra Biltema, limt over hverandre, akkurat som kobbertapen.

Alutape fra Biltema, der jeg har laget en brett på tapen på den ene siden for å få god kontakt, siden jeg har en mistanke om at limet ikke er ledende.

Jeg har brukt fire biter med tape i alle teststripene.

Nå har noen sjekket ut tapen, og funnet ut at den etter sigende er plastforsterket. Jeg har derfor tent på en bit, og limet brant godt. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et plastbelegg på oppsiden av tapen. Multimeteret ga samme utslag, både på det oppvarmede området, og på der det ikke har vært noe varme.

Fire striper kobbertape gir et utslag på 0,1 Ohm, altså ikke merkbart.

Over de fire bitene med Alu, får jeg ikke kontakt. Fra bit en til to får jeg vakkelutslag, altså varierende kontakt, selv om jeg holder probene så stille som mulig. Limet isolerer altså bra.

På den nederste stripen får jeg et utslag på rundt 1 Ohm. Det vil si at trikset med å brette inn kanten, funker.

La meg spekulere litt videre- siden jeg ikke ante hvordan dette funket på forhånd. Jeg har merket forskjell på veldig billige gitarer ved bruk at aluminiumstapen. Det at det er en folie der, selv om de ikke har kontakt med hverandre, har en effekt. Det mener jeg helt klart, i det minste når det gjelder billige og svært støyende gitarer med singlecoils.

En tanke når det gjelder å "skjøte" stripene sammen på en enkel måte, siden man ikke kan lodde aluminium- hva med stiftemaskin?

Kobberfolien er det etter min mening "overkill" å lodde. Greit nok hvis man vil ha det aller, aller best, men tviler sterkt at forskjellen er hørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke tykkelsen på alufolien til biltema. Men vil tro den ikke er stort tykkere enn alufolien man normalt har en rull med på kjøkkenet. Nå finnes også den i versjoner med plast på en side og den er ikke egnet til dette formålet.

Både aluminum og kobber er ikke magnetisk. Som skjerm er kobber normalt regnet som best av av disse i HF kretser.

Men aluminumsfolie er det man som regel finner som skjerm på kabler av ringe kvalitet.

På bedre skjermede kabler finner man gjerne alufolie i tillegg til vevd skjerm så jeg

vil tro alufolie vil klare å gjøre en grei funksjon som skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at det ikke er plastbelegg på "smørsiden" av Biltematapen. Noe av poenget her fra min side, ut over å teste ut noe jeg har drevet med uten å ha målt og sjekket, er vel å finne ut om en rull med tape til rundt 30 kroner kan brukes til det samme som en rull til 700, som man betalte her i Norge i en annen tråd. Ved å brette inn kanten, så mener jeg man kan det. Vil man "lyxa det til lite", som svenskene sier, spanderer man noen klask fra en stiftemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermen vil kun fungere skikkelig hvis den er jordet, fortrinnsvis med en kabel loddet til skjermen som går til hovedjordpunktet. Det finnes mye rare frekvenser rundt omkring i lufta som kan tukle med signalet vi ønsker å holde så rent som mulig, disse frekvensene planter seg i alt ledende materiale og velger den raskeste mulige vei til jord. Ettersom kabelen inne i gitaren er ledende vil det også plante seg i denne, for å unngå dette til en viss grad kan vi skjerme gitaren. En skjerm består av et ledende materiale som skjermer det vi ønsker å beskytte, hvis skjermen er jordet vil de uønskede frekvensene treffe denne skjermen og gå til jord istedenfor å tukle med vårt signal, ettersom dette er en raskere vei til jord.

Det var litt generelt og kort forklart.

Ser at det tidligere er nevnt flettet og folieskjerm i kabler tidligere, dette er pga. folieskjermen tar seg av de høye frekvensene og den flettede skjermen tar seg av de lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en helt realistisk test, trenger man vel andre instrumenter enn et multimeter, og to helt makne gitarer, en med kobberfolie, og en med Biltemafolien, som man kan utsette for kontrollert stråling. Selv da vil man bare få greie på hvordan akkurat de to gitarene vi oppføre seg. Kan man høre forskjell?

Uansett, for meg var dette oppklarende. Heretter blir det brett og stift i Alufolien, de ganger jeg bruker den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.