Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite spørsmål ang. fabrikkstemming


Submoose

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe denne bassern til høsten: http://www.ibanez.com/bass/guitar.aspx?m=PIB1 (12.000,- med frakt, toll, moms og andre skummelheter)

Men den er stemt A# C F A# D# (drop A#?) fra fabrikk, så jeg lurer på om det går an å stemme den BEADG uten å måtte intonere den på nytt eller stille noe på strengene. Hvis jeg må det, hvordan gjør jeg det?

Takker for alle svar :)

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du funnet info om at den er stemt slik fra fabrikken?

Min erfaring er at basser som kommer rett ut av kassen ikke er stemt i det hele tatt, men det er nå en annen sak. :)

Det er klart at gitaren vil forandre seg litt når du stemmer den opp en halv tone, men om det trengs noen justering avhenger av flere ting, blant annet av hvor stiv halsen er, og hvor tykke strenger som er brukt.

Det som eventuellt mest trolig blir nødvendig, er å slippe ned strengehøyden en smule. Halskrumming og intonasjon vil jeg tro du ikke trenger å røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CastorFiber: Står på den siden her. Den er stemt sånn fordi det er i den stemminga Peter Iwers spiller ;)

Sett noen filmer på youtube om hvordan man intonerer, så det skal jeg nok klare, men takk for tipsene

Men bare sånn forøvrig, der bassern grei ut? Dere som har spilt litt lenger enn 2 par måneder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, ja. Da er det jo egentlig veldig enkelt, hvis du har tenkt å handle deg en ny bass. Da ber du om å få den stemt og justert i den stemmingen du ønsker i butikken for å få et optimalt resultat. Litt forskjell blir det, om enn ikke mye.

Bassene til Ibanez er bra saker, bare å handle. Personlig er jeg ikke noen fan av "Signature"- gitarer, men det betyr jo ikke at det er riktig for alle andre.

Sånn til slutt, siden du nevner det, ja, jeg har spilt litt mer enn to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Ibanez-børser generelt, er ikke satt opp for flate øre rett ut av esken. Regn med å svi av noen kroner på ordentlig setup hos noen som kan det.

Eller kjøp hos en seriøs forhandler, så ordner de det gratis.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez-børser generelt, er ikke satt opp for flate øre rett ut av esken. Regn med å svi av noen kroner på ordentlig setup hos noen som kan det.

Fortvil ikkje.

Som gitarist/er har dokke stort utbytte av å lære intonering og justering av gitaren. Bruk hode, ta litt om gangen, og sett dokke inn i hvorfor, hvordan. Det er i utgangspuntet veldig enkelt. Dokke sjonglerer vel med visse strenge-høyder og tykkelse på strenger ?

Derfor..!

Å justere en gitar som er fabrikk ny er greit nokk, men du må tilbake med gitaren innen et halvt år å få etterjustert den. Gitaren lever den ogpå lik linje med andre organiske materialer.

Kurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.