Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av mine første effekter


Lasse T

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen effekter nå, og tenker slik at det er greiest å starte med en brukt multieffekt til jeg har bygd meg opp en liten samling enkelteffekter så jeg kan bygge et skikkelig brett. Jeg har teknisk innsikt nok til å fikse effekter digitalt, så det er ikke noe argument for at jeg heller bør kjøpe noe enklere (GT vs ME, etc). Jeg spiller mest rock/metal (Queen, Gary Moore, Dream Theater, Metallica etc), men kunne tenke meg effekter som kan brukes til jazz også. Har et budsjett på ca 4000 kr, men bruker gjerne mindre.

-Er budsjettet stort nok til å gå for mange nok enkelteffekter til å ha et brukbart utvalg som slår brett i sound?

-Hvilke(n) effekt(er) bør jeg gå for og hva vil være en grei pris for dette?

-Muligheter for å koble rett i PA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss sine multieffekter og effektbrett er jo kjent for å være gode (hvertfall det jeg har hørt). Jeg brukte en GT-8 lenge uten problemer. Enkelt å stille inn sine egne lyder var det også. Om du ikke vil gå for noe stort, finnes jo Boss' multieffekter der du har mange f.eks mange dist-lyder i en boks.

Du får vel en brukt GT-8 for under 1500, og en splitter ny versjon av storebroren GT-10 for under 4000 så du kommer langt med budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg også hadde puttet pengene i en litt større amp. Hvis du ønsker deg en multieffekt, se etter Digitech GSP-21 Pro på ebay. De går for nesten ingenting, og har noen fantastiske clean-lyder. Vrengen er så som så, men den er verd pengene for cleanen aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Less is more. Tenk på forhånd igjennom hvilke effekter du har behov for, og, som de andre sier, start med en god forsterker. Selv om en multieffekt oftest gir deg flere muligheter enn enkle pedaler (for mindre penger), så vil det også være en fallgruve da det er fryktelig lett å lesse på med effekter uten først å ha en god grunnlyd i gitaren og forsterkeren.

EDIT: Til Queen, Gary Moore, Dream Theater, Metallica og jazz, så trenger du egentlig ikke stort mye mer enn delay og en god grunnlyd (amp+gitar).

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hej, jag håller med de övriga i den här tråden och föreslår att du använder pengarna till att köpa en bättre förstärkare, ordna ett bra grundljud först. Köp brukt så får du mycket mer för pengarna.

Vad ska allt användas till? Hemmabruk eller gigging mm? En sak att tänka på när det gäller enkeltpedaler är att, om du vill byta ljud mitt i en låt från clean med litt chorus till vreng med delay, så blir det ganska många pedaler att trycka på. Detta gör kanske inte så mycket om det bara ska användas hemma men om du ska spela live så blir det en annan femma. Ska du ha en multieffekt som du ska använda live så kan det vara lurt att köpa en som klarar av att byta presets utan att det blir tyst mellan presetsbytena och det är inte många multieffekter som jag har testat som klarar det. Zooms G2-serie fixar det. Det är inte säkert att något av detta är ett problem för dig men det kan kanske vara något att tänka på i alla fall :) . Ljudmässigt föreslår jag Vox Tonelab och

. Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.