Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Export i Cubase SX?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle konvertere noe jeg hadde laga i Cubase SX, til en mp3-fil. Jeg gikk på "export" og deretter "audio mixdown"

Når jeg skulle høre på det fra mp3 avspilleren, så viste det seg at alt av midi ikke ble med. Bare audio-spora.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke noe galt... bortsett fra å tro det 90% av alle andre også tror. At MIDI er lyd. Det er det ikke...

MIDI er en standard som brukes mellom diverse utstyr som sier f,eks hvilken lyd som skal brukes, hvilken tone, hvor hardt den skal spilles og hvor lenge osv osv. Det er ikke LYD i seg selv.

Så det du må gjøre avhenger litt av lydkortet ditt og oppsettet ditt. Men du blir nødt til (enten internt eller eksterne) å ta opp dine midispor til audio (altså wav filer)

Hvis du forteller meg litt om hva slags utstyr du har, mikser kanskje osv osv...så skal jeg komme opp med en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Ok.

Hvordan tar jeg opp midispora til audio da?

Jeg har et E-mu APS lydkort. Og en Behringer mixer. Og Cubase SX da. Eller må jeg kanskje gå enda mer i detaljer?

Det er ikke bare å trykke på en knapp i Cubase også ordner alt seg da? :P

Takler ikke dette her :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så lett. Det du må gjøre er følgende:

1)ta opp all midi til et stereospor, eller

2)ta opp hver eneste midispor på hvert sitt monospor

Det sistnevnteer mest tidkrevende, men gir deg mer kontorll i sluttmiksen

Uansett, la oss si at du skal ta opp alle midisporene på en gang. Da mute'r du ALT annet enn de midisporene du skal ta opp. Dette må da kjøres UT av pc'en på et vis. Siden du har APS så kan du lage to dedikerte utganger på lydkortet ditt til dette. Disse går inn på to kanaler på din behringer mixer, og fra den igjen går det to kabler INN på pc'en din igjen og dette signalet tar du opp på et stereospor (evnt to mono)

Vil du ha mer kontroll, så kan du følge eksempel 2...eneste forskjellen er at du må gjøre det flere ganger...en gang for hvert midi spor du har. Mute alt annet enn det sporet.

OPS!! Pass på så du ikke får et elektronisk feedback.

Når alle midisporene er tatt opp, må du huske å mute de, for nå finnes de jo som audio spor. Gelemmer du dette, vil du høre en rar "metallisk" lyd...hvilket da er en phasefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den gjør ikke det. Med mindre du bruker vst instrumenter (som styres via midi signaler og spilles fra midispor). Ren midi derimot kan ikke eksporteres direkte til audio.

Dvs..det er faktisk et par lydkort tror jeg som gjør dette ved en intern opptaksfunksjon, men det er ikke så mange av de (og det de gjør i praksis er ikke noe annet enn det jeg beskrev i posten over, bare det er litt mer lettvint slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke det samme. For den lyden du da hører når du spiller er audio. Som blir syrt av midi. Men det som man kaller midi...dvs ofte GM/GS/XGmidi lyder...er noe annet... og det er sannsynligvis det Parapluie har

Hvis ikke så ma han ha gjort noe annet feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.