Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metronom


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En vanlig mekanisk metronom med "svingstang". Der får du visuell tilbakemelding i tillegg til "klikket". Vet mange som synes det at man kan se på pendelen som svinger er viktig. Når det er sagt, er det mange som synes at en eletronisk klikkmetronom funker greit. Er vel litt etter hva man er vant med. Det kan jo være greit å variere med et trommespor også, lyden og det at det er litt monotont kan være enerverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metronomen er meint som eit hjelpemiddel for å halde riktig tempo. Om du f.eks skal spele inn ei låt, brukar du metronom for å halde same tempo på alle instrument/spor. Vil tru at det er rimeleg håplaust med innspeling utan metronom...??

Kommer helt an på om man har stødige bassister og trommiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på det; trenger en metronom, noe som anbefales?

Internett ;p

går an å laste ned alle slags mulige metronomer på nettet.

Har du Guitar Pro, så er det jo en innebygget der.

Jeg liker best metronomer som går i samme 4-delstakt og rytme hele tiden der alle 4 tonenen er helt like.

Hater de der "tic, tic, tic, TAC" greiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metronom er helt fantastisk for en hver urytmisk sjel. Jeg er virkelig ikke rytmisk, men har etter 3år på skole klart å forholde meg til en puls, det er det viktigste jeg har lært innen musikk. Metronom gjør deg mer rytmisk! Men man må vite hvordan man bruker den.

Utrolig god øvelse som er utrolig vanskelig (overraskende nok) er å ta, f. eks. beat it - den går i ca. 120 +-. Hvis du starter å øve i halvt tempo, altså still den inn på 60bpm. Du vil erfare at det er utrolig mye vanskligere enn 140 :) For i så lavt tempo har man tid til å få ting pinlig nøyaktig, og man hører det lettere om man er litt unna slaget man skal treffe. Hvis du klarer å få det tight i det tempoet (som jeg tror du vil bruke lang tid på, vær STRENG med deg selv, ikke gi opp før det faktisk er tight) kan du sette opp f. eks 5-10bpm og spille deg oppover i tempo, men pass på å bruk lang nok tid på alle trinn.

Det er veldig viktig å lære seg å forholde seg til puls, og der er metronom et godt hjelpemiddel. Jeg skal forsåvidt gå med på at det er lite som er mer irriterende enn den forbannade tikkelyden, men klart verdt det. En hver gitarist bør grøsse over de hundrevis av timene de har hørt på kilikk.

Når det gjelder å variere tempoet - jeg sier la de proffe ta seg av det. Vi som spiller på litt lavere nivå bør lære å forholde seg til en time/puls. Jeg merket at grunnen til at jeg gjorde mine tidligere innspillinger uten metronom (snakk om hjemmestudio) var at jeg ikke klarte å la være å øke, og dreit i metronomen. Dust avgjørelse - det stresser bare låta og det var vanskelig å spille over. Øking og sakking kan være kule virkemiddler, men stort sett er det en unskylding for et band til å slippe å lære seg å virkelig forholde seg til en puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.