Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metronom


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Metronomen er meint som eit hjelpemiddel for å halde riktig tempo. Om du f.eks skal spele inn ei låt, brukar du metronom for å halde same tempo på alle instrument/spor. Vil tru at det er rimeleg håplaust med innspeling utan metronom...??

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Metronomen er meint som eit hjelpemiddel for å halde riktig tempo. Om du f.eks skal spele inn ei låt, brukar du metronom for å halde same tempo på alle instrument/spor. Vil tru at det er rimeleg håplaust med innspeling utan metronom...??

Vet faktisk om folk som spiller inn plater uten å bruke metronom, men da hjelper det med dødtight trommis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vet faktisk om folk som spiller inn plater uten å bruke metronom, men da hjelper det med dødtight trommis.

Finnes tonnevis av innspillinger uten metronom (eller klikk), som svinger som f... Til og med der låta ender i et annet tempo enn den begynte med. Groove handler ikke nødvendigvis om å holde dødstight tempo gjennom hele låta.

Men å bruke klikk i studiosammenheng er svært nyttig, spesielt ifht. redigering, dubbing, kopiering osv.

Likevel kan det være vanskeligere å få ting til å svinge med metronom/klikk enn uten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig godt poeng. En naturlig variasjon av tempo er en del av det som gjør at det svinger.

Eksempelvis har vi en tendens til å spille fortere når volumet øker på.

Hvorvidt det er ønskelig med tempovariasjon avhenger jo av sjanger og musikkstykke. Det å beherske dette, er en kunst i seg selv, og har faktisk blitt utnyttet som et virkemiddel. Det de driver med her, for eksempel, er dritvanskelig:

Jeg synes en gammeldags metronom er best, rett og slett fordi den gir et visuelt inntrykk av takten i tillegg til klikkene. Man kan "se" hvordan rytmen er, i og med at man har en pendel som svinger.

Dessuten blir man ikke så sliten av lyden, som er noe mer organisk enn et elektronisk "pip". Jeg har en skikkelig gammel palisandermetronom jeg er ganske så glad i, fra den tiden det var greit å kappe ned regnskog for fote.

Det å kunne "sette tempo" er lurt, særlig live. Jeg kan fortsatt fortelle hvor fort 120 slag i minuttet er, pluss/minus et par slag. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metronom er fint hvis du vil terpe teknikk. Det er veldig vanskelig å bygge steinhard teknikk uten en solid takt å gå etter.

Til alt annet ville jeg brukt en backingtrack!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på å spille utight å det å ligge bakpå eller rushe med vilje. Metronom er et godt hjelpemiddel til å lære seg forskjellen. Jeg likte også å spille til trommemaskin som avveksling til metronomen. En blir fort litt koko av all klikkingen. Noa av det nærmeste jeg har vært helvete er metronomstandene på NAMM. De guttå som står der hele dagen tror jeg trenger seriøs terapi etterpå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En brukbar trommeslager fungerer ofte bedre enn en metronom.

da kan man til og med få øvd på kommunikasjon i musikken, noe som ikke er helt uvesentlig.

George Martin sa det ganske klart da han åpnet Air-studios:

Det er øking og sakking i musikken som gjør den levende, og som gjør at musikken kommuniserer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, GunnarpåMo. Men i slike tilfeller der man ikke har en opplagt, flink, dyktig, edru og godt fungerende trommeslager stående parat, må man nøye seg med substitutter. Derfor er det ganske greit å ha litt erfaring med å spille med metronom/clicktrack/trommemaskin.

Men jeg er helt enig i at det blir substitutter. Jeg spiller bass, og er skapgitarist. Det er nesten ikke noe som som kan sammenlignes med kicket man får når man kan groove på bass sammen med en dyktig trommis man "tenker likt" med. Da kan resten av bandet gjøre nesten hva de vil, det svinger like fordømt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.