Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken strengestørrelse for drop tuning til og med drop A


Boffen

Anbefalte innlegg

Tenker å tune gitaren min i drop-tunings til og med drop A, og lurte derfor på hvilken strengestørrelse jeg burde gå for. Jeg kommer til å bruke drop D like mye, så det er et pluss om de ikke er så tunge.

I tillegg lurte jeg på hvor jeg kan bestille disse strengene og plektere fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å tune gitaren min i drop-tunings til og med drop A, og lurte derfor på hvilken strengestørrelse jeg burde gå for. Jeg kommer til å bruke drop D like mye, så det er et pluss om de ikke er så tunge.

I tillegg lurte jeg på hvor jeg kan bestille disse strengene og plektere fra.

012-52

Endret av IbanezMunky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

012

hvorfor sier dere bare den ene strengtykkelsen? der da hele settet som er nyttig? jeg hadde valgt 012/ 016/ 024w/ 032w/ 042w/ 052w/du skal jo droppe fra B til A? da hadde jeg kanskje bytta ut den øverste med en 056, men de selger de løse utenom på strenger.no/stikker.no så da kan du prøve begge deler.

edit: hvilken gitar skal du bruke dette på? kommer litt an på scale, stor forskjell på en les paul og en strat. ( i alle fall nesten en tomme -0,75")

edit 2: Jeg ville gått for dette så kan du spare den tynneste til en annen dag, ellers er stikker billigst tror jeg. er uansett billig på begge stedene.

Endret av Wylde Thing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: hvilken gitar skal du bruke dette på? kommer litt an på scale, stor forskjell på en les paul og en strat. ( i alle fall nesten en tomme -0,75")

Jeg er litt usikker på hvilken gitar jeg skal bruke dette på, enten en Schecter C-1 eller en LTD EC-1000. For øyeblikket eier jeg ingen gitarer som egner seg for drop tunings.

Jeg vil også gjerne unngå at tredjestrengen er wound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt for tynt med 12-52? Personlig så ville jeg gått ca en tykkelse opp. Ihvertfall på den tykkeste E'en.

han snakkar om å blande drop D og drop A, kanskje ikkje så gunstig å blande men,

til boffen:

Og jeg ville valgt en C1 blackjack med 26,5" scale om du skal stemme såpass langt ned. (eller så har vi 7 strengere. da får du i pose og sekk ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han snakkar om å blande drop D og drop A, kanskje ikkje så gunstig å blande men,

Det blir jo antageligvis min eneste gitar, så jeg "må" ha muligheten til å stemme den sånn som jeg trenger den.

til boffen:

Og jeg ville valgt en C1 blackjack med 26,5" scale om du skal stemme såpass langt ned. (eller så har vi 7 strengere. da får du i pose og sekk ;) )

Jeg har sett på blackjack og hellraiser-modellene, og det er en av de eller en EC-1000 som er mest aktuelle. Jeg vet at blant annet Architects som spiller i drop A på enkelte sanger bruker sistnevnte, så det er sånt sett ikke noe som burde stå i veien for at jeg skal kunne gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ser hva du mener nå.

Veldig ugunstig å måtte stemme gitaren så forskjellig egentlig. Har bare en gitar selv. Men jeg syns det er stor forskjell på f.eks Drop D og drop C.

Går aldri lenger ned enn til Drop C fordi jeg syns det er litt for slapt. Men jeg kan liksom ikke ha tykkere strenger, da det blir FOR tykt i standard tuning eller i drop D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fornuftig plan. Det er ofte jeg ikke gidder å spille til enkelte coversanger pga nedstemming. Og jeg føler at gitaren låter bedre jo lenger den står i samme stemming. Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror ikke at strengene har godt av å bli stemt opp og ned hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig ikke det skulle ha noe å si, dersom man vanligvis har den i drop B, og stemmer den ned av og til til drop A, så vil jo strengene være godt strukket, og ikke risikere å gå ut av stemming så fort. De vil jo også bli litt mer slarkete når du stemmer de ned, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold straten du, så bruker du den nye til de dypere stemmingene. Bruker 0.13 settet til D'Addario til drop A#, funker fjell det.

Architects stemmer jo i C#, men med dypeste strengen stemt ned to toner på siste skiva, bare sånn FYI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har jo fått gitaren nå, og på den satt det et sett med GHS 10-60. 60 på tykkeste streng passet meg godt, men er litt usikker på 10 på tynneste. Har et sett med 12-52 også, så får prøve de også, og se hva jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.