Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommentarer til undervisningen


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

Teknikken blir jo feil når du sitter. Man har en annen stilling enn når man står og det betyr at man øver inn "feil" teknikk sittende (hvis man ønsker å spille stående).

Jeg tror jeg aldri blir sliten av å spille stående. Ble det i starten (var utrolig slitsomt for ryggen), men det har gått over. Akkurat som all annen trening er det også viktig å trene på å holde ut å stå. I mittt tilfelle så småøver jeg kanskje på noe sittende, men så fort jeg virkelig skal begynne å øve for å få det til å sitte er det mye enklere stående. Dette er jo fordi teknikken min sitter som støpt når jeg står.

Hvis jeg plukker opp gitaren og ikke har strap, da setter jeg nesten alltid en fot oppå et eller annet og gitaren på det aktuelle låret. Det låret burde helst være venstre siden teknikken da blir mest identisk med teknikken med strap. Men etter en stund blir jeg sliten i det benet jeg står på, så dette er ikke en ideell stilling for øving. Spesielt siden jeg må bytte mellom hvilket ben jeg skal stå på hele tiden, og med gitaren på høyre lår så blir nesten ikke teknikken tilnærmet riktig en gang. Men sliten med strap? Det skjer aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm dette å finne en "rett" måte å stå på e veldig viktig. En eg snakket med en gang (profesjonell musiker) sa at han før hadde utrolig ondt i nakken og fant ut at det var pga måten han stod på når han giget (han giget veldig mye). Men etter han begynte å fokusere på "riktige" måter å stå å spille på ga det seg. Enig med hugo og, når du sitter blir vinkelen annerledes vs når du står. Og det vil ha påvirkning på teknikken du øver inn vil eg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste proffe musikere sier at man skal sitte mens man øver. Basslæreren min sier at jeg skal sitte mens jeg pugger teknikk, og så sjekke at jeg klarer å spille det samme stående etterpå.

For det er klart - hvis man bare klarer å spille sittende, har man jo dreti rimelig på draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De proffe tar feil.

Jeg mener det burde være naturlig å spille stående. Det skal være lettest. Det er ikke det samme å klare det man gjør sittende stående.

Hvis man skal utvikle en egen teknikk burde man øve på den hele tiden i samme stilling. Ikke ha en teknikk for sittestilling, tre for ligge og en for stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De proffe tar feil.

Jeg mener det burde være naturlig å spille stående. Det skal være lettest. Det er ikke det samme å klare det man gjør sittende stående.  

Hvis man skal utvikle en egen teknikk burde man øve på den hele tiden i samme stilling. Ikke ha en teknikk for sittestilling, tre for ligge og en for stå.

....vel vel ..... tror ikke du skjønner helt hva innlæring betyr !

men, som jeg skriver ...... det er ut i fra mine erfaringer og hva som funker best for meg med fler ang. innøving av tekniske ferdigheter, det vil si fingerferdigheter ... ikke hvordan du ser ut på scenen når du spiller :lol:

NB .... jeg har ikke laget noen fasit .... hihi, men forhåpentligvis en liten brukerveilledning .... om det er feil for deg, ja så er vel det greit det også ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Emperoar

Flotters dette. Men synes du kan lage en video der du lærer bort skikkelige griseharry gitartriks. Spille med tennene og sånt :wink:

Stau pau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De proffe tar feil.

Logisk mann! Logisk! hehe

Sitt når du øver å få teknikken skikkelig inn da, deretter kan du reise deg opp å kjøre igjennom alle greiene.

Når jeg øver til en konsert med bandet mitt, øver jeg først alt inn sittende, fordi man har bedre kons da, det er FAKTA!

Deretter kjører jeg igjennom alt stående. Funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De proffe tar feil.

Logisk mann! Logisk! hehe

Sitt når du øver å få teknikken skikkelig inn da, deretter kan du reise deg opp å kjøre igjennom alle greiene.

Når jeg øver til en konsert med bandet mitt, øver jeg først alt inn sittende, fordi man har bedre kons da, det er FAKTA!

Deretter kjører jeg igjennom alt stående. Funker fint.

Hey! :D leo med smarte ord, er enig, jeg spiller også faktisk litt sittende inniblandt, jeg liker det jeg..men ellers er det jo best å rocke stående! :D

når det er øving på rommet, så spiller jeg sittende, det er litt trangt der..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Leste at Muth|n ikke kommer til å legge ut mer undervisning her.

Vil bare si at det var synd og at de videoene var noe som gjorde at vi som forum fortsatte å komme opp og frem.

Det er også trist at et lite bråkete og kranglete fåtall skal ødelegge læringsgleden og -mulighetene for flertallet.

Takker for de forrige bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.