Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli bedre til å lage Soloer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og vennene mine har endelig fått startet opp et band. Vi spiller Metal av typen Metallica, Megadeth, Pantera, Trivium, og alt type metal som ligner. Vi er allerede godt i gang med å lage eget materiale. Jeg spiller "Lead" Gitarist i bandet så det er mitt ansvar å lage soloene. Jeg har bare spilt gitar i litt over et år(og selvom jeg mener at jeg har kommet langt på det året), så er det med solo laging noe jeg føler at jeg sliter veldig med. Jeg føler at når jeg improviserer over noen riff eller om jeg setter meg ned for å lage en solo så blir de ofte veldig enformige og kjedelige. Jeg har egentlig ikke så mange licks og skalaer inne i systemet og soloene mine blir ofte bare random raske greier i "Minor Pentatonic". Jeg har i det siste prøvd å få inn noen nye skaler som Aeolian(Natural Minor) og Harmonic Minor. Men jeg føler at jeg ikke klarer å bruke skalaer på riktig måte, når jeg spiller så høres det liksom mer ut som om jeg spiller enn skala enn at jeg spiller en solo.

Så det jeg lurte på er om noen vet om ting som kan hjelpe meg med å bli bedre på til å lage soloer. Videoer på internett, DVDer, Bøker, og bare tips. Jeg er åpen for alt. Som sagt spiller jeg Metal så vil helst fokusere på teknikker som hjelper meg med å bli en bedre Metal Lead Gitarist.

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjør som meg.

Jeg kan ikke så mye med skala, men lærer et par sweep-pattern jeg liker f.eks, og viss jeg skal LAGE en solo,

så bruker jeg ikke noe særlig form for musikkteori, jeg prøver å høre for meg hva jeg vil soloen skal høres ut som.

Så etterpå prøve å spille det, etc.

Veldig chill å slippe å tenke skala av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori kan bare hjelpe deg sette en pekepinn på hvilke toner som hører mest hjemme i låta, så det er ikke så viktig. Jeg bare synger det jeg. Hvis jeg har laget en akkordprogresjon jeg liker og vil spille noe solo/melodi-ish ting så setter jeg meg enten ned og improviserer på gitaren, eller så bare synger jeg litt på det. Hvis jeg synger fraser jeg liker så synger jeg det i loop til jeg sitter med gitaren og finner ut hvordan jeg spiller det på gitaren.

Det jeg tipper er kjedelig med soloene dine er det rytmiske... Hvis det kun går i streite 16deler blir det døllt. Få inn tighte trioler, det er kult, og prøv å finne rytmiske møstre som er kule og fengene. Vil tro at du som resten av oss gitarister ikke tar noe skade av litt rythme-terping. Hvis du vil skjekke ut en rytmisk gitarist: Al di Meola. Der har du definisjonen av tight :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Jeg tror ihvertfall ett av hovedproblemene mine er at soloene har en tendens til å bli veldig like og ensformige, så er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan utvide "horisonten" litt når det gjelder solo making?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lillelars, få inn det rytmiske. Vil forøvrig be deg om å sjekke ut soloer til dine favorittband, lær deg dem og analyser dem litt. Hvordan er notene? hvor lenge varer de? hva skjer under soloen? Ellers vil jeg anbefale at når du lærer deg licks, så må du lære deg å bruke dem i andre tonearter også.

Etter åssen musikk du liker, så vil jeg sterkt anbefale deg å se Marty Friedman - Melodic Control, tror den kan hjelpe deg i starten. Forstår at det er vanskelig når folk bare ber deg om å bruke øret, men det er faktisk svaret da. Anbefaler deg å spille inn rytmen som du skal lage solo over, så kan du sitte hjemme i flere timer og prøve deg fram. tenk litt åssen stemning du vil ha i soloen. Håper du får noe nytte av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Dette er PENSUM!

Rytmikk er spennende, det er (som al di meola sier) de pausene mellom det man spiller som skaper drama. Mange gitarister har en vrangforestilling om at en alltid må peise på, de gjør ikke noe å ta en pause i et par taktslag :) Men det å ha kontroll under pausene, så de blir tighte, det er virkelig vansklig. De aller vanskligste rytmene er de som kun har et par sært plasserte slag iløpet av en takt.

Rytme og sang koker det vel ned til.

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut den Marty Friedman - Melodic Control, den så bra ut så skal prøve å sette meg ned å jobbe med den. Men er det noen her som har brukt John Petrucci's - Rock Discipline? Den skal visst være bra, men lurer bare på om den fokuserer mye på det med solo making osv, noen som vet?

Endret av Linkage25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bruker jeg ikke noe særlig form for musikkteori, jeg prøver å høre for meg hva jeg vil soloen skal høres ut som.

Så, så...

Jo mer du kan, desto mer vil øret ditt være trent til å høre.

La oss ikke finne opp kruttet på nytt.

Teori er veldig viktig. Ikke minst for en med lite erfaring.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så...

Jo mer du kan, desto mer vil øret ditt være trent til å høre.

La oss ikke finne opp kruttet på nytt.

Teori er veldig viktig. Ikke minst for en med lite erfaring.

Det er det sikkert, men man trenger ikke kunne alt av teori for å lage en bra solo..

Altså det finnes håp for folk uten teori-kunnskaper, liker jeg å tro da, siden jeg kan svært lite.

Men hendrix klarte seg fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert, men man trenger ikke kunne alt av teori for å lage en bra solo..

Altså det finnes håp for folk uten teori-kunnskaper, liker jeg å tro da, siden jeg kan svært lite.

Men hendrix klarte seg fint ;)

Javel. Da får du fortsette med det.

Eneste forskjellen blir at du bruker lenger tid på å oppnå samme kunnskapsbase, og at du vil ende opp med andre 'selv oppnevnte' navn på alt, og kommer ikke til å kommunisere med andre musikere uten masse tull og ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.