Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Fender Strat-type?


DanielM

Anbefalte innlegg

Tusen takk for mange bra svar!!! Som sagt skal jeg ikke kjøpe før etter sommeren, og det er ikke noe hast, så jeg skal ta meg god tid til å teste forskjellige gitarer, og jeg tror ikke jeg kjøper noe usett/prøvd...

Igjen, takk for god hjelp!

Edit: Hvis noen gidder, kan de godt utdype litt hva som er forskjellene i de forskjellig typene... :)

Endret av DanielM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan kjøpe min Am. Stratocaster Yngwie modell for en lapp til ;p

med hardcase:P

Har aldri prøvd scalloped frets, men tror ikke det er helt min greie... Er ikke akkurat shredder'n selv.. ;)

Men takk for forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd scalloped frets, men tror ikke det er helt min greie... Er ikke akkurat shredder'n selv.. ;)

Men takk for forslag! :)

Scalloped er noe tull imo. Har du brukbart uslitte bånd er den eneste forskjellen at akkordene kommer til å høres surere ut pga at du bender enkelte strenger litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalloperte bånd er konge det, men ting passer til forskjellig teknikker. Jeg hadde aldri spilt på en scalloped neck før jeg forelsket meg i YJM - straten. Hadde ingen problemer med sure toner og synes halsen i seg selv er en artig utfordring. På en annen side opplevde jeg en kontroll over bending av en annen verden. Jeg synes skalloperte bånd er nydelig, spesielt i de høyere registre (fra 12 bånd og oppover) andre synes det er pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dernest spiller du ikke uten videre kjappere på en sånn hals. De fleste shredder'ne har jo ikke scalloperte bånd på sine gitarer. Faktisk er andelen stor av bluesgitarister som kjøper fendere med skalloperte bånd. Nettopp fordi, med litt øving ,eller flaks hvis halsen passer deg out of box, så er de nydelige å bende toner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalloped er noe tull imo. Har du brukbart uslitte bånd er den eneste forskjellen at akkordene kommer til å høres surere ut pga at du bender enkelte strenger litt.

Bullshit.

Scalloped er jævla deilig å spille på.

Og om du kan dine akorder, så går det der helt fint.

Kan jo bruke LITT tykkere strenger enn Yngwie gjør?

med sett på 08 sier det seg selv at omtrent alt blir surt om man ikke er stø på hånda.

Låt nydelig den Straten, men nå er den bytta bort, så Fleskefinn får vell snart gi sin mening. :)

Jeg foreslår det! Har en selv, knall saker :D

Uten tvil, men jeg måtte først ha den YJM signaturen før jeg fikk sansen for strater :P

Skal uten tvil ha strat igjen.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ash Body

1 piece maple neck U-shape

Fender Vintage “F” Style Tuning Machines

Fender Vintage style tremolo

Seymour Duncan SLL-4 pickuper

Mini Toggle Switch for neck/ bridge og neck/middle/ bridge-pickupkombinasjon

Er dette det en vanlig Standard er bygget opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Road Worn selv om de er litt dyrere enn 8k. Satte meg ned for å virkelig finne stratten for meg her om dagen. Prøvde alt fra billige mexico stratter til dyre signaturstrater, men road worn stakk seg ut skikkelig. Det at halsen er "ferdigslitt" gjør den så enormt deilig å spille på. Om det ser kult ut kan diskuteres frem og tilbake, men kan med hånda på hjertet si at det var den beste halsen jeg har tatt i. Tex mex pickupene låt skikkelig tøft og. Syntes du ikke det kan du jo bare skifte dem ut.

Også er det jo veldig ofte slik at de dyreste mexico fenderne er mye bedre enn de billigste amerikanske. Akkurat som high end epiphone banker driten ut av tilsvarende priset gibson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo veldig ofte slik at de dyreste mexico fenderne er mye bedre enn de billigste amerikanske. Akkurat som high end epiphone banker driten ut av tilsvarende priset gibson

Der kom den ja...3 ord: gjensalgsverdi, gjensalgsverdi, gjensalgsverdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom den ja...3 ord: gjensalgsverdi, gjensalgsverdi, gjensalgsverdi!

Vil ikke si det er en viktig grunn når man kjøper gitar, med mindre man virkelig handler ofte. Om man kun skal tenke gjensalg, hvorfor kjøpe den i det hele tatt? Da slipper du jo å selge den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det er en viktig grunn når man kjøper gitar, med mindre man virkelig handler ofte. Om man kun skal tenke gjensalg, hvorfor kjøpe den i det hele tatt? Da slipper du jo å selge den!

Kommer an på.

I min situasjon er det slik at jeg har mange gitarer. Ingen svindyre, men heller ingen råbillige. Likevel kunne jeg godt tenkt meg en Historic Les Paul f.eks. og da kan det godt hende at min Les Paul Classic (kjlpt brukt) må gå for å del-finansiere, og da er det en fordel at dette er en type gitar som holder bra pris på markedet. Likedan kunne jeg tenkt meg en CS Strat eller Tele en gang i fremtiden, og da har jeg i hvert fall en am.std. Tele som jeg kjøpte brukt for mange herrens år siden, men som jeg likevel sannsynligvis ikke kommer til å tape penger på hvis det kommer til det at jeg velger å selge til fordel for noe bedre/dyrere.

Er det ikke slik at vi gitarister ofte ser etter noe annet eller bedre/dyrere? Da er det en stor fordel at man har et instrument som man får mest mulig igjen for hvis man må eller vil selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på.

I min situasjon er det slik at jeg har mange gitarer. Ingen svindyre, men heller ingen råbillige. Likevel kunne jeg godt tenkt meg en Historic Les Paul f.eks. og da kan det godt hende at min Les Paul Classic (kjlpt brukt) må gå for å del-finansiere, og da er det en fordel at dette er en type gitar som holder bra pris på markedet. Likedan kunne jeg tenkt meg en CS Strat eller Tele en gang i fremtiden, og da har jeg i hvert fall en am.std. Tele som jeg kjøpte brukt for mange herrens år siden, men som jeg likevel sannsynligvis ikke kommer til å tape penger på hvis det kommer til det at jeg velger å selge til fordel for noe bedre/dyrere.

Er det ikke slik at vi gitarister ofte ser etter noe annet eller bedre/dyrere? Da er det en stor fordel at man har et instrument som man får mest mulig igjen for hvis man må eller vil selge.

Men du kjøper ikke et dårlig instrument med gjensalgsverdi fremfor et godt et uten. Det jeg prøvde å få frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kjøper ikke et dårlig instrument med gjensalgsverdi fremfor et godt et uten. Det jeg prøvde å få frem.

Nei, jeg finner det instrumentet som er bra i tillegg til antatt god videresalgsverdi. (Bare for litt ekstra kverulering! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.