Web Analytics
Jump to content

Ny Gitar, men hvilke strenger?

maxjenkins
 Share

Recommended Posts

Hey! First time posting!

Jeg har bestillt meg en ny gitar, Esp Ltd ec-500

Saken er at jeg ikke helt vet hvilke strenger jeg burde kjøpe.. Tenker mest på tykkelsen på strengene..

Jeg kommer til å stemme gitaren i mange tunings.. Alt fra standard, til drop C (og drop B hvis det er mulig)

Går det med 11-50 strenger? På den forrige gitaren min ble strengene slakke og døve når jeg kom ned til drop C, men vel og merke var dette på en fender strat med 0.9 strenger :blush:

Lurer på om jeg kommer til og få dette problemet igjen? eller går det bra med så stor "tuning variasjon" med disse strengene?

Hey! First time posting!

Jeg har bestillt meg en ny gitar, Esp Ltd ec-500

Saken er at jeg ikke helt vet hvilke strenger jeg burde kjøpe.. Tenker mest på tykkelsen på strengene..

Jeg kommer til å stemme gitaren i mange tunings.. Alt fra standard, til drop C (og drop B hvis det er mulig)

Går det med 11-50 strenger? På den forrige gitaren min ble strengene slakke og døve når jeg kom ned til drop C, men vel og merke var dette på en fender strat med 0.9 strenger :blush:

Lurer på om jeg kommer til og få dette problemet igjen? eller går det bra med så stor "tuning variasjon" med disse strengene?

Hvis du har bra vibrato med 11, så gå for 11. Labella er knallmerke.

Har du dritt vibrato, gå for 08.

Merk deg at Drop C kun endrer tune på lav E streng. En grunnregel er .001 per halvnote. F.eks, om jeg spiller med 9 nå, men tuner til Eb, kan jeg gå over til 10ere.

Edited by Kjutte

Gratulerer med ny gitar! 0.10 hadde sikkert gått fint, men om du skal stemme gitaren laangt ned, sats på 0.11 ;)

Ser det er en Les Paul-type gitar. Skalaen er derfor litt kortere enn en Strat, derfor blir 0.11-strenger slakkere på din gitar, enn de ville vært på en Strat.

Det er en les Paul-variant, er det ikke? I såfall, kjør 0.12 eller noe liknende. Låter beintøft både i standard tuning og i alle varianter av drop. Kan jo også kjøre 0.11 sett men med litt feitere strenger enn normalt på de tre øverste strengene. På mine drop-gitarer kjører jeg 0.12 sjustrenger sett fra Knulkleheads. Knallstrenger og tungt som fy.

Det er en les Paul-variant, er det ikke? I såfall, kjør 0.12 eller noe liknende. Låter beintøft både i standard tuning og i alle varianter av drop. Kan jo også kjøre 0.11 sett men med litt feitere strenger enn normalt på de tre øverste strengene. På mine drop-gitarer kjører jeg 0.12 sjustrenger sett fra Knulkleheads. Knallstrenger og tungt som fy.

Ja det er en Les Paul body type :)

Tnx alle sammen! Kjører på med 11-50, også får jeg heller bytte ut og prøve meg frem hvis det ikke føles riktig :):ninja:

Jeg har prøvd på det der leenge og maaange ganger.

11-52 syns jeg er akkurat bra til Drop C. Funker også til Drop B, men da ville jeg gått for 12 kanskje.

11-50 kan virke litt for lite for drop B syns no jeg. Men du får prøve deg frem og bestemme hva som er best for deg.

Det har seg slik at noen strenger er slakkere enn andre. Tror det skal stå bak på pakken hva faktoren er. Jo høyere den er, jo strammere er strengene.

Elixir f.eks er ganske stramme.