Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

HVORDAN skal man lære seg å spille gitar?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis du bor i Bergen(vet ikke om hvordan det er i andre byer) så anbefaler jeg kulturskolen.

Drit billig, drit bra og veldig liten sjanse å komme inn der da...

Går der selv, har lært haugevis med gitar ting de siste månedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med gitar under et skoleprosjekt i 9. klasse, der vi lærte 3-4 grep. Det holdt til å få meg igang. Kjøpte gitar og bytta til det nystartede gitarvalgfaget i 10.klasse, der jeg fikk litt hjelp av en lærer som kunne mer enn frelsesarmeen-grep. Han lærte meg alt basicen, og ga meg gode råd.

Det beste for meg har alltid vært å ta ting i ditt eget tempo, og å lære av andre. Ellers så har jeg lært mye av å høre på andre sanger og av å studere tabulatur, og av å se litt "forbi" tabene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må virkelig ville det. Man må være villig til å sitte mange timer med kjedelige øvelser. Skal man hevde seg i gitar, som i alt annet, må man rett og slett ha det i hodet. Det må ligge i mentaliteten din som person.

halvveis enig. du må ha viljen, men det der med kjedelige øvelser synes jeg ikke er nødvendig. har aldri drevet med det, men jeg har hele tiden vært interessert i å bli flink. om du er glad nok i musikk, tror jeg det holder.

starta btw med fatterns gitar, noen enkle grep og deretter et par enkle låter som naboen viste meg. det gikk unna med en gang jeg fikk gitarlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen kjedlig gitartimer! Koser meg hver gang jeg spiller....

Hvordan lære seg å spille gitar ??

Trinn 1. Skaff en gitar.... hvilken som helst... Den burde (jeg sier ikek at den må, men det er en STOR fordel) ha 6 strenger...

Trinn 2. Sett deg på en stol, i en avslappet stilling. Legg gitaren på høyre lår (venstre dersom det er en kjeivendt gitar.. Jeg velger å ta utgangspunkt i vanlige her nå), og hold på gripebrettet med venster arm/hånd. Høyrehånda, lar du hvile på kroppen til gitaren slik at fingrene akkuratt når strengene

Trinn 3. Dette er det vanskelige. Bli kjent med gitaren ved bare å slå litt løst på strengene, før du tar "DET FØRSTE GREPET", D... Legg pekefinger, åsså kalt 1.finger på 2.bånd, 3. streng når vi teller nedenifra, ringefinger (3.finger) 3.bånd, 2.streng. og langefinger (2. finger) 2. bånd, 1. streng... Slå ann akkorden fra 4. streng med tommelen.... Det kan gjøre litt vondt i begynnelsen på fingertuppene, men shit au... la det stå til.. du blir vant til det. Press hardt, slik at tonene blir rene og myke...

Gratulerer! Du har nettopp spilt ditt første grep... :D Fortsett sånn, og du blir bedre enn SRV om noen år ( 23 for å være nøyaktig :P )

Trinn 4. Nye grep.... (jeg driter i ex. sanger her) Lær deg nye grep så ofte du føler at du mestrer de forrige...

Trinn 5. Ta kurs. Det er bedre å være litt "viderkommen" når du byner på kurs, for da slipper du utgifter til timer som du hadde klart like bra hjemme med f. eks Lillebjørns bok...

Etterhvert kan du eksperimentere, lage egne låter, spille vanksleige låter osv... Til slutthar du funnet ut hva slags musikk du liker, og hva du liker å spille. Band er noe fanteri du kan begynne med når du selv har lyst og tid...

Var dette greit nok ?? Ble kanskje enkli en alt for laaaaaaaaaaaaaaang spøk ?? :P:P:P :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på følgende (absolutt ikke i noen spesiell rekkefølge):

*lær de skalaene som høres bra ut

*lær ytterst få øvelser, og KUN de aller beste og hold deg til dem

*du trenger ikke lære noe som helst som noen annen gitarist har laget... dersom du må spille etter en bok er det ikke sikkert at du er en musiker i det hele tatt... Musikk må komme fra deg selv... Eller for å si det på en annen måte: finnes det noen Steve Vai-kopier som er i NÆRHETEN av å være interessante? Nei, fordi de spiller noe noen andre har laget, og på den måten avliver du effektivt det som finnes av energi i det du spiller (energi er et nøkkelord!). Du kan klare å ta notene, men når det er alt du har å strekke deg etter, så vil det ikke høres bra ut.... Dersom du kan strekke deg etter å lage noe som høres bra ut, så er det for det første mye vanskeligere (fordi det krever talent mer enn øving)

I hvert fall: etter å følge de tre ovenstående punkt kommer du etterhvert fram til licks og riff du kan bruke i låter. Det funker i hvert fall utrolig bra for meg. (Men det er kanskje nettopp fordi jeg klarte å finne ut de ovenstående tingene på egenhånd, og derav får større selvfølelse og energi over det jeg gjør :))

lykke til i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det dummeste en kan gjøre når en skal begynne å spille er å begynne med skalaer. Man burde ta det fra en enkel kant. Spill enkle sanger, for å øve inn koordinasjon og tilvenning av øret. Kjøp deg ei sangbok istedet for "gitarbøker". Det opplevde jeg som veldig positivt. Kjøpte ei som het Rock & Ballader, der det er enkle låter, overkommelige "nybegynnergrep" og ikke minst en oversikt over hvordan de forskjellige grepene ser ut på gitaren. Disse bøkene koster vel 300 ca, men all den gleden man kan ha med dem, er de verd det dobbelte.

Noe av det viktigste, synes jeg, er i begynnelsen å bare ha det gøy. Kos deg med spillinga. Har du det gøy, kommer progresjonen. uten tvil. Man må komme igang på en enkel og fornuftig måte. Det sier seg selv at du begynner med enkle basics.. teori bør komme når du begynner å få forståelsen av det hele og kan ta ting på øret osv. Da er det lettere og gøyere med den "kjipe" teorien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.