Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til gutt 8 år


Karin W

Anbefalte innlegg

Fullskala for en liten 8- åring er vel litt drøyt?

Tror en 3/4 er et bra alternativ. Den guitarlelen er også kurant, men den er nok ikke like "kul" som en elgitar.. Jeg har en sånn guitarlele selv, og går god for byggekvaliteten. Det er klart at man ikke får klang og sustain til evigheten med en slik skala, men gitaren er bra skrudd sammen. Tar jeg ikke feil, er vel Gjøvik Musikk omtrent de eneste som pleier å ha dem inne. De er helt greie å handle med, ingenting å klage på.

Det med pris kontra kvalitet- kan man selv båndslipe litt, shimse og justere, kan en sånn QXL- gitar eller lignende til noen få kroner bli en helt spillbar gitar, i hvert fall hvis man kan hjelpe poden med å stemme. Hvis ikke, er det smart å gå litt opp i pris. Jeg har selv kjøpt billige gitarer det er direkte farlig å spille på, de river deg til blods. Jeg tuller ikke. Slike gitarer er ikke sjelden bare "nesten ferdige". Kan man ikke justere og fikse litt selv, er det like greit å la være å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler helhjertet 3/4-størrelse gitar til en gutt på 8. Har hatt et par gitarelever over det siste året, flere av de i alderen 8-10 år, med forskjellig fysisk utgangspunkt. Trenden som jeg har oppfattet er at de som hadde 3/4-størrelse gitarer hadde en brattere progresjon i gitarspillet sitt, og motivasjonen økte parallelt med dette.

Det mange av mødrene til mine elever har brukt som fremgangsmåte er å gi guttungen en rimelig akustisk gitar, med lovnad om at dersom han er flink til å øve, så skal han få el-gitar senere. Slik forebygger de at pengene flyr ut vinduet, og man får sjekket om det virkelig er interesse for gitarspill hos gutten.

Det er i hovedsak øvingsaspektet som er bøygen for de fleste som er unge nybegynnere, og da spiller det liten rolle om gitaren er elektrisk eller akustisk.

Mitt råd, kort oppsummert er som følger:

- Kjøp en 3/4-gitar.

- Sjekk stemningen for å begynne med akustisk gitar før elektrisk, dersom det blir mytteri bare ved tanken kan du likesågodt kjøpe en elektrisk, hvis ikke kan du prøve å gå veien innom en akustisk gitar før det elektriske settes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.