Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppmikking av akustisk gitar


Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg LIKER at det er en slik "snert" i den...den spruter liksom. Men..jeg kan sikkert jobbe mer med den enn de 5 minuttene jeg gjorde. For å perfeskjonere. Dessuten...som jeg sa..jeg tok den HELT UT for moro skyld :)

Når det gjelder kompet så har jeg tatt basskutt på alle sammen. Tatt bort all bass under ca 80 Hz. Så har jeg latt direkte signalet være i midten, og de to andre er panorert hardt høyre/venstre. I tillegg har jeg fjernet ca 190-300Hz på de to mikkene. JEg kjører en relativt snill kompressor på alle tre. Deretter går alle tre videre til en stereogruppe, hvor jeg komprimerer MYE mer... Og så har jeg lagt en 1 sek klang med 40 ms predelay på det. Tror kanskje det er bittelittegranne chorus på også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var tøft at du tok i litt ekstra. Er imponerende å høre hvor mye "bedre" et slikt opptak kan bli, ved diverse grunnleggende trekk.

Hvis du hører på kassegitar.mp3 og kassegitar2.mp3, der nr. 2 er med liksom-kondis, synes du det er merkbar forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hmm' date=' holder på å ta opp litt akustiske greier for tiden. Tenkte å kjøpe meg en Studio Projects mikk i løpet av sommeren hvis budsjettet og prioriteringene tillater det, men nå har jeg iallefall et par SM57 og SM58 som jeg har tilgang til. Bruker Fishman Matrix mikksystem i gitaren, men skulle gjerne fått med litt mer av den "skifte-posisjon" lyden, som kan være kul å ha med til en viss grad når det er snakk om rolige låter med en klatt romklang. Noen tips for å få bedre fram dette? kan altså blande signalet med både mikksystemet og, hmm, 3 mikker til faktisk. Forslag til plassering osv? Kan jo seff eksperimentere selv osv, men greit å ha litt å gå ut ifra iallefall ;)

svar mottas med takk med stor T[/quote']

Bare kjøp en liten mikrofon, putt den i lyd hullet og volla så kan du spille inn... Det gjør jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mikrofon system som ligger i stolen, men ville ha litt ekstra live "touch" liksom ;) anyway, ble helt greie resultater med sm57'en, så regner med at jeg skaffer meg en studio projects i løpet av sommern. Er de forresten ikke til salgs lenger på www.procom.no ? litt rart, men kan liksom ikke finne dem :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvis man har kassegitar uten cutaway, kan man prøve å peke f.eks. en 57 inn mot der cutawayen skulle vært. Jeg har god erfaring med dette fra studio. I tillegg kan det være moro å bruke pickupsignalet fra gitaren, og kanskje en mic til, et stykke (kanskje en meter eller mer) fra gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.