Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppmikking av akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Hmm, holder på å ta opp litt akustiske greier for tiden. Tenkte å kjøpe meg en Studio Projects mikk i løpet av sommeren hvis budsjettet og prioriteringene tillater det, men nå har jeg iallefall et par SM57 og SM58 som jeg har tilgang til. Bruker Fishman Matrix mikksystem i gitaren, men skulle gjerne fått med litt mer av den "skifte-posisjon" lyden, som kan være kul å ha med til en viss grad når det er snakk om rolige låter med en klatt romklang. Noen tips for å få bedre fram dette? kan altså blande signalet med både mikksystemet og, hmm, 3 mikker til faktisk. Forslag til plassering osv? Kan jo seff eksperimentere selv osv, men greit å ha litt å gå ut ifra iallefall ;)

svar mottas med takk med stor T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm, er vel like greit å kjøre mikkene rett i preamp - så til lydkortet ville jeg tro? men uansett, blir vel mer av denne skifte-posisjon lyden (ok, jeg har hørt litt for mye på one quiet night albumet :P) ved å plassere mikken over gripebrettet, eller? blir det for mye kan jeg jo bare mikse det ned og blande inn mer av fishman-signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...here we go :)

Vær forsiktig med å sette en mikrofon RETT FORAN lydhullet, da dette gir en veldig "basstung" og "bøtteaktig" lyd. Jeg kan anbefale å enten peke den litt lenger ovenfor lydhullet, f.eks ved 17.bånd 15 cm ifra (kondensator), eller litt NEDENFOR lydhullet, pekende mot stolen. Evnt BEGGE DELER...i stereo.

Det er også kult å blande inn et DI signal hvis du har pickup i gitaren

Et kort eksempel på et opptak med Studio Projects C-1 mikker (stereo slik jeg forklarte...UTEN DI boks) følger under. Jeg har IKKE noe eq, klang, kompressor eller annet på opptaket. Kun basskutt under 100 Hz på begge

http://www.bandrommet.net/musikk/eksempel.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opmikking av akustiske instrumenter er det ingen fasit på.. Vi spilte inn den siste plata vår hos Lindberg lyd, og de brukte ufattelig med tid på å justere inn mikker i forhold til instrumentene.. Dette er mye jobb og en må prøve og feile helt til man har den sounden man ønsker..Lindberg bruker den "gammeldagse" måten å ta opp på der alle instrumentene spiller samtidig.. de kan likevel rette opp ting nå i dagens digitale verden!

Nevner bare at han som var med oss på Cello, måtte sitte på en kasse hevet over alle andre, og plasseringen av instrumentene hadde veldig mye å si for hvordan plassering de hadde i lydbildet..Det har jo med at lydstyrken og de soniske egenskapene er så forskjellige fra instrument til instrument. Nevner bare at vi brukte noen mikker til over 200000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at det ikke er noen fasit, men som mye annet så er det alltid et sted man begynner, og så arbeider videre utifra der. Mikrofonplassering er noe som det alltid er morsomt å leke med, for lyden forandrer seg som du sier masse bare ved de minste forandringene.

Men er man ikke vant med slikt, så vil jeg påstå at min tidligere medode er et godt utgangspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Neste måneden har jeg ingen kondiser å bruke, kun sm57 og sm58.. men kan jo få til stereo, kan låne to av hver. Hvem er best egnet tror dere? Blir det slik at jo lenger opp på gripebrettet jeg plasserer mikken, jo mer "touch" blir det liksom? Har jo fin lyd fra pickupen, men skulle som sagt gjerne fått det litt livligere liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...here we go :)

Et kort eksempel på et opptak med Studio Projects C-1 mikker (stereo slik jeg forklarte...UTEN DI boks) følger under. Jeg har IKKE noe eq, klang, kompressor eller annet på opptaket. Kun basskutt under 100 Hz på begge

http://www.bandrommet.net/musikk/eksempel.mp3

Nå har ikke jeg noe peiling på dette, men... lyden på den gitaren låt forferdelig.

Det var den typiske akustiske gitarlyden jeg ikke kan fordra når jeg hører den på studioinnspillinger. Føler at det blir mer lyd i plekteranslaget enn i selve tonen. Slik gitar hvor man hører at noen spiller, men ikke hører lyden av gitaren. Gys...

Men det kan jo være gitaren eller noe annet jeg ikke vet hva er.

Hvordan unngår man den lyden som jeg prater om? Hvis noen i det hele tatt skjønner hva jeg mener. Er kanskje litt kryptisk....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57.

Tenkte litt på at du vil ha "skifteposisjonlyden". Hvilke strenger du bruker har innvirkning på dette, selv om de fleste prøver å unngå akkurat denne "støyen". ;)

mm.. men til en viss grad kan det være kult.. lyst til å teste litt i hvertfall ;) da blir det to sm57, kan få posta litt etterhvert, så kan dere jo si deres mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe peiling på dette, men... lyden på den gitaren låt forferdelig.  

Det var den typiske akustiske gitarlyden jeg ikke kan fordra når jeg hører den på studioinnspillinger.

hvis det var en "typisk" akkustisk gitar som du hører på innspillinger så kan jeg jo ikke ha gjort noe galt? Da er det jo det som blir oppfattet som "rett"

Dessuten, legg merke til at jeg spiller percusivt, noe som er poenget med en kassegitar i en litt rocka mix...den skal ikek gi noen tone..den skal være en slags "hi-hat"

Personlig synes jeg det låter fett nok, særlig med tanke på at singalet er HELT tørt, uten NOEN effekter eller annet. Og så er det 12 måneder gamle strenger :)

Så, min konklusjon...man har lov til å ha en egen mening..jeg mener du tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe peiling på dette, men... lyden på den gitaren låt forferdelig.  

Det var den typiske akustiske gitarlyden jeg ikke kan fordra når jeg hører den på studioinnspillinger.

hvis det var en "typisk" akkustisk gitar som du hører på innspillinger så kan jeg jo ikke ha gjort noe galt? Da er det jo det som blir oppfattet som "rett"

Dessuten, legg merke til at jeg spiller percusivt, noe som er poenget med en kassegitar i en litt rocka mix...den skal ikek gi noen tone..den skal være en slags "hi-hat"

Personlig synes jeg det låter fett nok, særlig med tanke på at singalet er HELT tørt, uten NOEN effekter eller annet. Og så er det 12 måneder gamle strenger :)

Så, min konklusjon...man har lov til å ha en egen mening..jeg mener du tar feil :)

Ikke typisk gitarlyd. Feil formulert fra min side sikkert. Den lyden jeg hører på mange sanger, men som låter grusomt... mener jeg. Er bare en smaksak. Synes tonene/akkordene skal komme frem, ikke anslaget. Det blir bare en ekkel ulyd som dukker opp i bakgrunnen på låtene istedet for å være med å skape fin lyd... mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.