Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Legender! Hvem er din legende?


WillaGibbs

Anbefalte innlegg

...I Norge er det vel ingen gitarlegender meen synes Øystein Sunde er nærmest av de norske

Hva med Marius Müller da? Han bør vel oppfylle de fleste krav til 'legende', han er jo til og med død (RIP)... Øystein Aarseth også kanskje; han er både død og sagnomsust så det holder.

For meg må det vel bli David Gilmour m.t.p. trådtittelens legende i entall... Det er nok han som har gitt meg de heftigste musikkopplevelsene.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er rimelig sikker på at de aller, aller fleste som nevnes i denne tråden aldri blir legender, eller rettere sagt person i en legende. Altså det at man huskes om et par generasjoner, og at det fortelles fantastiske historier om vedkommende, gjerne med et litt overnaturlig preg.

Typiske legendekarakterer som nok ikke spilte videre mye gitar, er for eksempel fra norsk historie, Olav Digre, eller enda bedre, Einar Tambarskjelve.

Ellers er særtrekk ved legender at historien kan være sann, men den er like god fordi om den som ikke er det.

Det å kalle en gitarist, død eller levende for legende, blir litt sånn sportsjournalistoverdrivelse. "Dette er det rååeste som noen kommer til å gjøre!". Jaha. I hvert fall til neste renn eller konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettet imploderer mest sannsynlig ikke av å svare "feil" på tråden. Jeg tror om man skulle svart i form av ordets betydning, hadde det blitt en jævla kort tråd. Uansett var vel tittelen her hva som var din legende og jeg kommer nok til å huske Townsend til den dagen jeg dævver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i. Noe av mitt poeng, bortsett fra å pirke på (mis)bruken av ordet, noe som i seg selv ikke er videre viktig, er at jeg er så gammel at jeg har sett mange gitarhelter komme og gå, da de solgte plater som hakka møkk, så var de "legender" hos musikkpolitiet, et par år etterpå sitter de samme karene og spiller for puber der folk klager over at de spiller for høyt.

Som et eksempel- husker at vi syntes at Andy Scott var en av de flinkeste gitaristene i hele verden, en legende! Det var jo bare tull.

Altså- det er uhyre få som blir legender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt endel på dette legendetullet og kommet fram til at det er særdeles få som faktisk er ordentlig gitarlegender. David Gilmour, har jeg funnet ut at dessverre ikke er en av dem :( For han alene har ikke satt ordentlig preg på musikk/gitar-verden. Men jeg vil med største sikkerhet utrose legendestatus til bandet hans Pink Floyd.

Jimi Hendrix, ingen forklaring, mannen er en legende

Stevie Ray Vaughan, også selvforklart

Clapton, mener han også fortjener legendestatus siden ALLE kjenner til Clapton og har et forhold til han selv de som aldri har rørt en gitar.

Eric Johnson, kaaanskje,

Slash, han er hvertfall å banker på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt morsomt at du utelukker Gilmour, for så å nevne Eric Johnson ;)

Eric Johnson har jo på måte ett en-manns-foretak vanskelig å forklare, men jeg synes ikke han er noe mer legende enn Gilmour nei. Synes Gilmour er en bedre gitarist, men det er ikke han som fortjener legendestatusen, det er hele bandet og hele musikken. Ikke bare gitar-soloene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Johnson har jo på måte ett en-manns-foretak vanskelig å forklare, men jeg synes ikke han er noe mer legende enn Gilmour nei. Synes Gilmour er en bedre gitarist, men det er ikke han som fortjener legendestatusen, det er hele bandet og hele musikken. Ikke bare gitar-soloene hans.

Jeg hadde regnet Gilmour som en av mine legender, soloene hans er jo utrolig epic! :wub:

Og hvis han ikke har satt preg på gitarverden vet ikke jeg hva man man må gjøre for å sette preg på gitarverden :P

Nå ble jeg litt skuffet av deg som er über-gilmour fan! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Johnson har jo på måte ett en-manns-foretak vanskelig å forklare, men jeg synes ikke han er noe mer legende enn Gilmour nei. Synes Gilmour er en bedre gitarist, men det er ikke han som fortjener legendestatusen, det er hele bandet og hele musikken. Ikke bare gitar-soloene hans.

Å være frontmann i et verdenskjent band med stor suksess er vel mer styrkende for en person sin legendestatus enn å være en medium kjent gitarist-musiker? Jeg frykter at jeg ikke helt forstår logikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.