Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av ibenholt gripebrett


Sortulv

Anbefalte innlegg

Min nye (brukte) Jackson SL2H er jo utstyrt med et gripebrett av ibenholt, og jeg lurer på hva dere andre gjør for å holde treet i best mulig tilstand? Setter dere det inn med noe slags olje eller smørje når dere skifter strenger?

Og hva gjør dere etter å ha spilt på gripebrettet i evigheter med svette fingre?

Håper på svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rosentre i mitt gripebrett og bruker spray for å vaske det, for så og imregnere brettet med olje. Jeg kjenner ikke til Ibenholdt, men regner med det er pustende, ulakkert treværk som kan behandles på samme måte. Vaske spray og deep conditioner kjøpte jeg hos imerslund i Oslo. Har garantert noe lignende i alle gitarbutikker. For rosentre kan man like gjerne bruke sitronolje fra butikken, men spør i butikken om de har noe for ibenholt.

Når gitaren var ny, satte jeg inn gripebrettet med deep cond. mange ganger etterhverandre til det var mettet (ikke trakk til seg noe mer) - var tørt som fy da jeg fikk den. Deretter bruker jeg bittelitt hver gang jeg bytter strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, litt dumt å ta opp denne tråden igjen, men jeg skifter strenger nå, og har nettopp satt inn ibenholtgripebrettet med Kyser Klassics Lem-oil. Tror dere det holder å bruke dette, eller burde jeg satt det inn med noe annet i tillegg?

Har nemlig hørt noen si at lemon oil tørker ut gripebrettet...

Håper på raskt svar fra noen, for jeg driver med dette akkurat nå nemlig

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at du ikke drukner gripebrettet ditt i det. Ha på, la være der i noen minutter, tørk deretter godt av.

Holder i massevis med sitronolje. Ibenholt tørker ikke så veldig fort ut, så holder masse med 1 gang i året, med mindre du får mye møkk på gripebrettet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, Tommy! Tror ikke jeg druknet gripebrettet i det, men jeg sprayet litt på en bomullsklut, og tørket over alle båndene med det... Deretter polerte jeg litt, tok på litt til av sitronoljen, og lot det være på i noen minutter. Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Gibson Premium Fretboard Conditioner... Alle produkter som er til denslags burde funke. Har aldri behandlet ibenholt på noen spesiell måte:)

Butikkene er stengt nå, så jeg får nok ikke kjøpt noe annet. Håper bare at dette fungerte greit for denne gangen. Og at det ikke tørker ut gripebrettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, Tommy! Tror ikke jeg druknet gripebrettet i det, men jeg sprayet litt på en bomullsklut, og tørket over alle båndene med det... Deretter polerte jeg litt, tok på litt til av sitronoljen, og lot det være på i noen minutter. Høres dette greit ut?

Høres bra ut! bare husk å tørk av igjen oljen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stykke tre, og det skal mye til for å ødelegge det med litt olje.

Hvis man overdriver vedlikeholdet, kan det føre til problemer ved båndskifte, fordi gripebrettet blir for fett. Som med det meste annet her i livet, gjelder det å holde seg til den gyldne middelvei. For meget av det gode, er for meget av det gode.

Det er kjempeforskjeller mellom gripebrett. Jeg har hatt gripebrett som ikke har smakt vått eller tørt på 20 år, der oljen nesten preller av, og nye gitarer som slurper væske som en pampersbleie. Legg på litt, og tørk av ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.