Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbuckere som kan kjøres som singlecoil?


Megahertz

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes noen humbuckere man kan "splitte" (er det det coiltap betyr?) og benytte som singlecoil for å få god Strat-lyd, samtidig som de låter skikkelig feite (f.eks til metal-rifiing) når de brukes som vanlig humbucker?

Hvilke vil dere isåfall anbefale, både til bridge- og neckposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sd sitt hot rodded sett blir jo anbefallt gang på gang, er sikkert en grunn til det, de kan coilsplittes, men da trenger du et par dpdt switcher, mange bruker push/pull pot'er, men jeg personlig foretrekker push/push pot'er de fungerer som en kulepenn, trykk for og få den opp, og trykk for og få den ned.

Viss du ikke vil bruke masse penger (nå er ikke de så fryktlig dyre i utgangspunket) så har guitarfetish og irongear mange gode og rimelige pickups, og de fleste kan coilsplittes, så lenge de er 4 ledere så kan de splittes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sd sitt hot rodded sett blir jo anbefallt gang på gang, er sikkert en grunn til det, de kan coilsplittes, men da trenger du et par dpdt switcher, mange bruker push/pull pot'er, men jeg personlig foretrekker push/push pot'er de fungerer som en kulepenn, trykk for og få den opp, og trykk for og få den ned.

Viss du ikke vil bruke masse penger (nå er ikke de så fryktlig dyre i utgangspunket) så har guitarfetish og irongear mange gode og rimelige pickups, og de fleste kan coilsplittes, så lenge de er 4 ledere så kan de splittes

Men hvilke pickup'er egner seg best hvis man vil ha en gitar som funker like godt til blues og soul som til death- og thrash metal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke pickup'er egner seg best hvis man vil ha en gitar som funker like godt til blues og soul som til death- og thrash metal?

Tror du er bedre tjent med å ha flere gitarer til dette.

En humbucker splitta som singlecoil vil aldri låte akurat som en bra singlecoil.

Den beste jeg har hørt splitta er Suhr Aldrich og SSH/SSV.

EMG 89 er jo 2 forskjellige pickuper i en (SA og 85) så selv om den ikke splitter teknisk sett er den en "ordentlig" singlecoil i tillegg til HB`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes noen humbuckere man kan "splitte" (er det det coiltap betyr?) og benytte som singlecoil for å få god Strat-lyd, samtidig som de låter skikkelig feite (f.eks til metal-rifiing) når de brukes som vanlig humbucker?

Hvilke vil dere isåfall anbefale, både til bridge- og neckposisjon?

Jeg har dimarzio, og både nakke og bru-PU'n er splitta. Eller, kan splittes. Jeg har en bryter som gjør det.

Veldig fin clean lyd, og jeg er svært fornøyd.

"En humbucker splitta som singlecoil vil aldri låte akurat som en bra singlecoil."

Det kommer an på hvordan de 2 coilene er bygget. En humbucker er 2 singlecoils i serie.

For å få en svært god og rein singlecoil lyd, er det bare å ha flere vindinger på den ene coilen enn den andre.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.