Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker og digital multieffekt


GSZ

Anbefalte innlegg

Går det bra å kombinere Boss GT-10 med en Fender rørforsterker?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt at lyden kan bli dårlig av å kobinere digitale brett med rørforsterkere, men lurer

på om noen kan bekrefte/avbekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med multieffektbrett?

Jepp

Her er en knalllink for alt som har med GT-8(og GT-10)å gjøre.

http://www.bossgtcentral.com/forum/

Se gt-8 primer blandt annet

som metoden sier bruker du 4 kabler mellom brettet og forsterkeren.

Gjør at du kan plassere noen effekter før preampen, feks overdrive, og feks delay i effektloopen. Dvs etter preamp. Du kan variere om du ønsker å bruke vrenget i forsterkeren eller kjøre alt signal i loop in og bruke alt av amp simuleringer fra gt-10'en.

Litt fikling og tuning for å få det bra, men funker kjempebra for meg. Jeg bruker bare vrenget i forsterkeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å bruke brettet som det er rett i en rørforsterker(uansett merke) bare den har en effektsløyfe, da kjører du brettet ditt inn i FX return på ampen så du slipper unna preampen i forsterkeren.

Det er når du kjører slike multieffektbrett med innebygd preamp inn på vanlig input på en forsterker at det kan bli mye krøll med lyden, for da kjører du gitaren gjennom preampen i brettet for så å sende den gjennom preampen på forsterkeren (blir for mange preamper å holde styr på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en GT-6 på en Vox AC30 fra 1963 et par år. Det låt helt fint selv om det ikke er noen effektsløyfe.

Det jeg måtte ta hensyn til var at preset lydene er ferdige gitarlyder som ikke egner seg inn i en røramp med særpreg.

Men jeg brukte mulighetene for EQ, boost, overdrive og andre effekter for å få mange forskjellige lyder ut av ampen.

Det regnes i visse kretser som en dødssynd å digitalisere lyden på en slik amp, men det fungerer faktiskt

hvis man holder seg unna presets, og er veldig bevisst på hva man vil bruke mutieffekten til.

Brukte også multieffekten med en Marshall 2061. Da måtte jeg stille om mye, men det funket også veldig bra.

Nå kjører jeg helt analogt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt mye med GT serien til Roland.( GT-6/8 og 10). Har tidligere bare kjørt disse gjennom transistoramper,

men har nylig fått meg en Ashdown Fallen Angel 60 røramp. Og lydbilde jeg får gjennom denne er suverent bedre enn transistoramp. Jeg har kjørt den direkte inn i pre-ampen på forsterkerens clean inngang, men kommer til å bruke 4-cable koblingen da dette gjør systemet mer allsidig.. Jeg har ingen problemer med å bruke pre-amp modulen i effekt brettet, men det betinger en ganske så bra clean inngang. Kjører hele sulamitten ut et Morgan 4x12 (V30 elementer) Og i mine ører låter dette kanon bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.