Web Analytics
Jump to content

Marshall VS Mesa/Boogie

Recommended Posts

Hei, jeg har letet lenge etter forsterke nå og kommet frem til to forskjellige det står mellom:

Marshall JCM2000 TSL 602 og Mesa/Boogie F-50 Combo.

Jeg syntes dette er gode og allsidige forsterkere, men har problemer med å komme frem til hvilken jeg har lyst til å investere.

Så, det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med disse forsterkerne?

Er de til å stole på? Funker de bra med effekter, eller får frem særegenheten i gitaren? Hvilken bør jeg velge?

Og, om noen har noen formening om forsterkere som er bedre i prisklassen 10-15000, kom gjerne med forslag! :)

Hej, personligen tycker jag bättre om DSL än TSL men det är väl en smaksak och en fråga om vad man behöver. Men som Aphelion skriver, testa bägge två och massa andra och finn ut av vad du tycker låter bäst. Som Troll skriver så får du väldigt mycket för pengarna om du köper brukt, kan du tänka dig att köpa brukt? Vad spelar du för musik? Är det viktigt att förstärkaren är allsidig? Är det bara en combo du vill ha eller kan du tänka dig att köpa topp+låda? Vad ska den primärt användas till? Som hemmaförstärkare eller till övning/gigging med fullt band?

Personligen behöver jag bara ett bra lyd och så är jag hemma, medans andra vill ha 1000 olika ljud. Alla är vi olika så ju mer info du kan ge oss om vad du har för behov, ju mer relevanta tips kommer du antagligen till att få :) .

Edited by TUFFTUFFTUFF

Til de penge får du MYYYE bedre forsterkere viss du handler brukt.

Jaha? Utdyp. :P

...Jeg har prøvd mange forskjellige forsterke og kommet frem til at disse liker jeg best (Så langt) i denne prisklassen. Jeg syntes Mesa/boogie sin clean er absolutt nydelig, men med en litt for "dyp" vreng. Marshallen har en sinnsykt fet vreng, men clean-kanalen der er litt for snau, så sånn sett har jeg ikke funnet den helt ideelle enda. Jeg kunne absolutt tenke meg å kjøpe brukt om det gir meg mer for pengene. Det er viktig at det er en allsidig forsterker som kan gi alt fra en sint vreng til en god og varm clean. Jeg spiller hovedsakelig blues, rock og punk/rock (mens jeg av og til spiller metal). Jeg vil ha en combo, ettersom et stack vil bli alt for tungt og uhåndterlig, og forsterkeren skal hovedsakelig brukes til konserter og bandøving (Ettersom jeg har en annen for hjemmespilling)

Edited by JørgenHattemaker

Jeg vil ha en combo, ettersom et stack vil bli alt for tungt og uhåndterlig

Tänk på att ett stack inte behöver vara 4x12. Kanske en topp och en 2x12-låda kunde vara något? Testa DSL 401 combon. Jag har haft TSL 602 och har 2 stycken DSL 401 och tycker bättre om DSL. Eller en Engl kanske? Jag är toknöjd med min Engl Screamer. Finns i både combo och topp. Brukt ger dig definitivt mer för pengarna :) .

Jeg spiller mest Turboneger, Guns N' Roses, Gluecifer, Led Zeppelin, BigBang og mye i det området der.

Gir ikke DSL 401 betraktelig mindre lyd fra seg enn TSL 602? Begge holder vel uansett til å sprenge trommehinnene til en stakkar.

Uansett, jeg har også prøvd begge de, men syntes TSL'en hadde litt bedre vreng, men DSL'en hadde kanskje litt bedre clean. Uansett, det er veldig fint at TSL har 3 forskjellige kanaler.

Vil en 2x12 kasse + topp gi mye bedre lyd enn en combo? Uansett, fraktmulighetene mine er veldig dårlig, så vil helst ha mest mulig lyd i minst mulig format :)

Og, er ikke Engl i mye større grad en metal-forsterker?

Begge holder vel uansett til å sprenge trommehinnene til en stakkar.

Bägge håller till att spränga trumhinnorna, ja, du kan antagligen pressa 401:an mer än 602:an och det tycker ju de flesta är en fördel pga rören :) . Jag tycker bättre om vrengen på DSL än TSL så då är det officiellt bevisat att det är en smaksak, he, he.

2x12 + topp ger inte automatiskt bättre ljud än combo men det ger dig mer valmöjligheter (obs, det behöver inte vara en bra sak) än om du har bestämt dig för combo.

Jag tycker att Engl har många bra ljud men som sagt, så är jag i stort sett bara ute efter ETT bra ljud och det är vrengigt (men jag har ju lekt med andra ljud :) ).

Takk for tipset Troll. Jeg skal sjekke ut JVM om jeg på noe tidspunkt får muligheten, men bakdelen er at den er sykt dyr. Jeg vil helst ikke så veeldig langt over 10000,-. Og jeg vet ikke hvor stort bruktmarkedet er for JVM.

Fant forresten lydeksempler her: http://musikkweb.no/html/news/438090393.html Og jeg må si at jeg er ganske fornøyd.

Søker du på finn.no så ser du at den selges for 10.295,- hos GJøvik musikk. Dukker stadig opp på bruktmarkedet også. Et brukt 2x12 kabinett skal ikke være så vanskelig å få tak i. Er du heldig så kan du skaffe deg en JVM+kabb til under 11k brukt. Men som man vet jo aldri når det kommer en til salgs.. :P