Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge min egen gitar!


franklinMT

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er altså godt igang med å bygge min første gitar, og blir å poste bilder og beskrivelse av framgang i prosessen i førsteposten heretter for å holde det litt mer oversiktlig.

For å spare litt på plassen tar jeg bare med beskrivelse av de viktigste delene av prosessen og bildene blir lagt ut med direktelink.

Kan også ta med at alt av treverk og deler så langt er bestilt fra Stewmac.com.

Gitaren har (foreløpig) følgende specs:

- Mahogny kropp

- Sipo Mahogny hals

- Quilted Maple topp

- Ebony gripebrett

- Schaller Floyd Rose tremolo

- Gold Hardware

BILDER AV TREVERK:

Mahogny Kropp

Sipo Mahogny Hals

Quilted Maple Topp

Ebony Gripebrett

Det kan være lurt å tegne gitaren i 1:1 skala før man begynner selve bygginga.. (Viktig med god planlegging... :) )

Og her er da resultatet av første utkast:

BILDE AV FØRSTE UTKAST:

Første Utkast

Ble litt småjusteringer før jeg var fornøyd med hvordan ting så ut... :)

Neste steg var da å skjære ut formen på treverket og toppen, men det kan være lurt å skjære litt utenfor strekene man har tegnet og ta siste finpussen rundt kantene etter at man har limt dem i sammen.

For å unngå at toppen skal gli ut av posisjon p.g.a. all limen skrudde jeg tre små skruer ned i kroppen og klippet dem av med tang sånn at det ble tre spisser som gikk inn på undersiden av toppen og holdt den på plass.

Det er også en fordel å lage to plater av hobbyplater e.l. og plassere en over og en under for å unngå å lage spor i treverket fra skrutvinnene.

BILDER AV LIMING AV TOPP:

Liming av topp 1

Liming av topp 2

Etter at limen hadde tørket i 24 timer var det bare å ta vekk skrutvinnene og pusse ned kantene.

BILDER AV PÅLIMT TOPP ETTER PUSSING AV KANTER:

Kropp med pålimt topp

Close-up av Quilted Maple

Fra treverket til halsen har jeg skjært vekk en del som skal brukes til headstock. (Man kan se hva som er skjært bort av treverket på bildet "Liming av hals 1") Deretter delte jeg treverket i tre deler på langs og endevendte den midterste del 180 grader, sånn at ikke årringene i treverket går samme vei. Dette gjør at det blir en mye mer stabil hals og for å unngå at treet skal vri seg med årene. (Dette kan man se på bilde nr. 2)

BILDER AV LIMING AV HALS:

Liming av Hals 1

Liming av hals 2

Det var alt så langt. Fortsetter bygginga etter jobb i morgen, og neste del blir å bestå av liming av headstock,utforming av halsen og sette inn trussroden og lime gripebrettet på halsen.

Stay tuned for more! ;)

Endret av franklinMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.