Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul vs SG


hkurt

Anbefalte innlegg

Tja, kroppsfasongen gjør jo at man kommer opp på de høyeste tonene mye enklere. Lånte en SG av en kompis en gang, og syns det var vesentlig forskjell spillemessig fra en LP. Ikke bare tilgangen til de høyere båndene, men den generelle følelsen. Om det er bedre eller ikke, kan jeg ikke svare på. Du må nesten prøve begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og tyngdepunkt burde være to forskjeller man merker ganske kjapt. Med SG-en føler jeg at jeg holder hele gitaren med bare venstrehånda. Tyngdepunktet er jo langt ute på halsen. Helt merkelig og skiller seg vel sånn sett fra stort sett alle andre gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det eg skulle til å seia og, ogso at den er mykje lettare enn ein les paul. om den ikkje er uthula då.

Alle Les Pauls fra tidlig 80 er weight-relieved. De fra ca. 70 og fram til da kan være rimelig heavy. Når det er sagt, har jeg vært borti et par SG fra 70-tallet, og de er rimelig tunge de også. Likevel er det jo mindre treverk i en SG, så den er lettere enn en Les Paul fra samme periode.

Når det gjelder spillbarhet på SG kontra LP kan man ikke kategorisk slå fast at SG'en er "sånn" og LP er "sånn", da begge modellene har blitt og blir levert med forskjellige halsprofiler fra fet til slank, så der vil det være stor forskjell innen både SG's og LP's. Da kommer det an på hva man liker.

SG har et fortinn på de øverste båndene pga. cutaway og tykkelsen på kroppen, men jeg synes ikke det er noe problem å spille høyt oppe på en LP. Har sikkert med tilvenning å gjøre.

LP har et fortrinn på balanse ifht. SG, da SG'en kan virke litt framtung.

En SG og en LP med samme hals/halsprofil vil nok være ganske lik spillemessig, så da blir det vekt, tone, balanse og utseende som blir mest avgjørende for hva man evt. velger. (Ja takk, begge deler???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg har SG blitt levert med halsvinkel fra 0 grader og opp til en god del hvis vi snakker om originale Gibsons, bare sånn for å gjøre det enda mer håpløst. Har man flere gitarer, er en kurant SG i en eller annen tapning noe man bør unne seg. En klassiker!

Har et par gitarer igjen på lista før jeg kommer dit, men ja! Det blir en SG før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.