Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone Les Paul 100


fuzz-mullah

Anbefalte innlegg

Overtok en Epiphone Les Paul 100 fra broderens overskuddslager av gitarer (gaven var antagelig plaster på såret for at han utførte den pliktmessige oppbankingen av lillebror da vi var småunger...), og må si jeg ble positivt overrasket. Gitaren er veldig lettspilt, har svært god sustain, og finishen er heller ikke verst. Når jeg sammenligner med de billigste Fender-modellene, som vel er i omtrent samme prisklasse, må jeg si at man får mye for pengene med Epiphone-gitaren. Les Paul 100-modellen har påskrudd hals og det er vel noe av grunnen til at den er forholdsvis rimelig, men treverket virker å være av bra kvalitet, og det er ingen ujevnheter i båndene. Mulig at dette var et vellykket eksemplar (dvs noe som ikke ble skrudd sammen på en mandag...), men jeg må si at jeg har prøvd adskillig dyrere gitarer som ikke var noe bedre enn denne. Akkorder kan bli litt grøtete (er vel ikke verdens beste humbuckere som står i), men på solospill er lyden overraskende "syngende".

Må vel kunne si at jeg er ganske bra dekket opp nå, med en Stratocaster med 0,12-strenger (fet lyd, men krever sterke fingre...), en Flaxwood med P90-pickups, samt Epiphone'n. Nåja, når jeg tenker meg om kunne jeg tenke meg en hollowbody med Revtron-pickuper... B)

Dersom jeg skal oppgradere Epiphone-gitaren (må jo alltid prøve noe nytt, vettu) er det kanskje noen som har gode forslag til andre pickuper? Synes lyden kan bli litt "flat" med standard-pickupene, så jeg vil i så fall prøve noe med litt mer "liv" og dynamikk. Bør vel kanskje nevne at jeg ikke spiller metall, mer i retning skranglerock (tenk Buddy Miller, Hindu Love Gods, Lucinda Williams etc), så jeg ser for meg noe som låter litt rått og vintage (hvertfall ikke klinisk rent og pent!). Gode tips mottas med takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg i at Epiphone er heldige med gitarene sine av og til, prøvd mange forskjellige og av og til finner man ett lite blinkskudd :)

Hadde aldri finni på å bytte vekk Les paul gothen min, selv om det ikke er så mye Goth igjen av den men men :P

Men hvor mye penger er det du har tenkt å bruke på mikkene? Litt lurt å vite før man anbefaler noe som helst ;)

Edit: Skriveleif

Endret av Dan Donegan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg i at Epiphone er heldige med gitarene sine av og til, prøvd mange forskjellige og av og til finner man ett lite blinkskudd :)

Hadde aldri finni på å bytte vekk Les paul gothen min, selv om det ikke er så mye Goth igjen av den men men :P

Men hvor mye penger er det du har tenkt å bruke på mikkene? Litt lurt å vite før man anbefaler noe som helst ;)

Edit: Skriveleif

Mnja, ikke så mye - Epiphone'n blir nok aldri mer enn en ekstragitar for meg (Flaxwood'en er hovedinstrumentet, men den koster jo 6-7 ganger så mye...).

Tipper jeg ikke legger mer enn en lusentapp i det (er mest aktuelt å bytte neck-pickupen, da det er den jeg bruker mest; bridge-pickupen bruker jeg mest bare til å få litt punch i lyden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg ikke hadde gått for en Seymour Duncan 59, veldig fleksibel pickup som jeg synes funka knall til rock.

Koster deg rundt 1000 lappen :)

Takk for tips! Har hatt gode erfaringer med andre Seymour Duncans, så jeg skal sjekke ut 59-modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min lp100 et par år nå og er veldig fornøyd med duncan pickupene jeg har satt i den. Den vanlige comboen med sh2 jazz i neck for cleans og en jb4 for litt mer punch. Kan slenge meg med på å anbefale 59 også som ikke er så altfor ulik sh2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den. Har selv satt en GFS Fat PAT i broposisjon på straten. Fungerer helt utmerket til, som tidligere sagt, skranglerock. Her er det med Albertaen stonesvibber ut til nabohusene :)

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM i å slå sammen flest mulig setninger til en? :P

Isj, det der er ingenting. Jeg henger også på Bilforumet.no, og DER er det ikke mange som kan ha bestått i norsk skriftlig. :lol: Men de har heldigvis bedre greie på bil.

Anyways, godt å se at det finnes rimelige økser som kan overraske positivt.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.