Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lovlighet/fremgangsmåte ved remix av låter?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvilken fremgangsmåte man skal følge dersom man ønsker å lage en remix av en låt.

Det kommer jo remixer av kjente (gamle) låter ganske ofte nå til dags.

Regner med at man skal spør rettighetshaver før man går i gang?

Andre ting?

Hvis jeg tjener penger på å selge denne remixen, så regner jeg med rettighetshaver skal ha sin del av kaken.

Noen som har noen tanker/idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg se om jeg husker TONOen min riktig.

Du må selvsagt ha artistens godkjennelse. Dersom du skal tjene penger på salg må du melde verket inn til TONO, med deg som arrangør og originalartisten som låtskriver (vil jeg tro). Det enkleste er nok å gjøre salget gjennom et forlag, så gjør de all innmelding av salg for deg. Men de skal riktignok ha sin bit av kaka, så dersom du vil ha så mye penger som mulig bør du nok gjøre salg og innrapportering til TONO selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artistens godkjennelse: Ok, men jeg ringer ikke akkurat til Angus Young for å spør - regner med jeg går via plateselskapet som utgir dem?

Finnes det noe register over hvem som har utgitt en låt, slik at man lett vet hvem man kan spørre, eller må man grave seg frem til det selv?

Hva om man ikke har tenkt å utgi låtene på noen måte, (i hvertfall ikke i første omgang) men bare ha dem på MySpace-profilen for eksempel?

Det er jo gjerne sånn at band spiller coverlåter hele tiden rundt om på arrangementer, uten å betale noe royalties eller ha noen avtale. Men først når det skal ut på plate begynner prosessene med tillatelser og avtaler. Salhusvinskvetten har en sketsj som er basert på en Michael Jackson-låt - denne har de opptrådd med i mange år. Men når de nå skulle gi ut en DVD - og spurte etter tillatelser - så ble ikke det gitt, og dette nummeret måtte kuttes ut fra DVD-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man ikke har tenkt å utgi låtene på noen måte, (i hvertfall ikke i første omgang) men bare ha dem på MySpace-profilen for eksempel?

Å legge dem ut på myspace er også publisering. Står vel noe i reglene til myspace at du ikke kan legge ut ting du ikke har rettinghetene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan være enig i at publisering på den måten blir feil.

Så da er vi tilbake til tillatelse-spørsmålet. Hvordan går man frem?

Regner med at det kommer en del forespørsler om bruk av artisters materiale, og da vil jeg tro det finnes retningslinjer hos rettighetshaverne på slike ting.

Noen sier alltid nei. F.eks. ABBA - med unntak av Madonna som var den første som fikk sample låtene deres for et par år siden.

Når det gjelder andre ting enn musikk - f.eks. patent på saker og ting - så har man denne bare i x antall år (tror det er 25) før innholdet i patentet er fritt villt for alle til å gjøre som de vil med. Noe slikt innen musikk / opphavsrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder andre ting enn musikk - f.eks. patent på saker og ting - så har man denne bare i x antall år (tror det er 25) før innholdet i patentet er fritt villt for alle til å gjøre som de vil med. Noe slikt innen musikk / opphavsrett?

Opphavsretten går ut etter 70 år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlighten me, please.

Trådstarter spør helt legitime spørsmål om hvordan han skal gå frem for å lage en remix.

Det kommer flere fornuftige svar fra forskjellige forum-medlemmer.

Du, derimot, kommer inn i tråden og forsøpler den med et barnslig og ikke på noen måter hjelpsomt innlegg.

Du kan ha forsøkt å være morsom - og jeg tror nok flere - meg inkludert - til tider deler ditt syn på remixede låter. Hvis du forsøkte å være morsom eller bare komme med en kjekk kommentar, ble nok dette misoppfattet. Det er vanskelig å være ironisk i et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha artisten sin godkjennelse for å få lage en remix. Som regel blir man bedt om å gjøre en remix for noen og da er jo ikke tillatelse noe å bekymre seg over. Dersom det er større artister har de garantert inngått forlagsvatale for låtene sine. Du må da kontakte forlaget som igjen kontakter artist/management. Slike forespørsler skal da ikke gå direkte via artist. Du kan spørre TONO om hvilket forlag som forvalter akkurat den låta du vil spørre om tillatelse på og de gir deg kontaktinformasjon til forlaget.

Det er ikke vanlig at man får en del av opphavsretten ved å lage en remix, hverken som arragør eller komponist. Normalt får man et honorar for jobben man gjør, thats it. Med andre ord, lite sannsynlighet for TONO-penger. Finnes seff unntak, men AC/DC, neppe. Så vidt jeg vet har de en rimelig streng policy på hva de slipper gjennom.

Dersom du får tillatelse til å gjøre remixen vil det likevel koste deg penger å gi dette ut på cd/cd-r etc. Dette fordi du ikke eier opphasvretten og må betale til Young/Young via TONO/NCB for å få lov til å trykke låta opp på cd.

Uten tillatelse kan din remix ikke gjøres tilgjengelig for offentligheten på noe vis. Hverken youtube, myspace etc...

there you go;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Tennyson døde for mere enn 70 år siden kan du bruke hans tekster uten å spørre noen om tillatelse. Åndsverklovens vernetid på 70 år er da utgått. Dersom dikteren er yngre enn som så må du ha hans tillatelse til å tonsette tekstene. Er han avdød og har han arvinger skal disse kontaktes. Har han forlagsavtale skal forlaget kontaktes. Alt dette kan du sjekke hos TONO.

Om man lager en sang av en av Alfred Lord Tennyson's dikt, må man snakke med noen eller deale med rettigheter og slikt? eller er det bare fritt fram på den måten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.