Web Analytics
Jump to content

Lovlighet/fremgangsmåte ved remix av låter?


Recommended Posts

Lurer litt på hvilken fremgangsmåte man skal følge dersom man ønsker å lage en remix av en låt.

Det kommer jo remixer av kjente (gamle) låter ganske ofte nå til dags.

Regner med at man skal spør rettighetshaver før man går i gang?

Andre ting?

Hvis jeg tjener penger på å selge denne remixen, så regner jeg med rettighetshaver skal ha sin del av kaken.

Noen som har noen tanker/idéer?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg se om jeg husker TONOen min riktig.

Du må selvsagt ha artistens godkjennelse. Dersom du skal tjene penger på salg må du melde verket inn til TONO, med deg som arrangør og originalartisten som låtskriver (vil jeg tro). Det enkleste er nok å gjøre salget gjennom et forlag, så gjør de all innmelding av salg for deg. Men de skal riktignok ha sin bit av kaka, så dersom du vil ha så mye penger som mulig bør du nok gjøre salg og innrapportering til TONO selv.

Link to comment
Share on other sites

Artistens godkjennelse: Ok, men jeg ringer ikke akkurat til Angus Young for å spør - regner med jeg går via plateselskapet som utgir dem?

Finnes det noe register over hvem som har utgitt en låt, slik at man lett vet hvem man kan spørre, eller må man grave seg frem til det selv?

Hva om man ikke har tenkt å utgi låtene på noen måte, (i hvertfall ikke i første omgang) men bare ha dem på MySpace-profilen for eksempel?

Det er jo gjerne sånn at band spiller coverlåter hele tiden rundt om på arrangementer, uten å betale noe royalties eller ha noen avtale. Men først når det skal ut på plate begynner prosessene med tillatelser og avtaler. Salhusvinskvetten har en sketsj som er basert på en Michael Jackson-låt - denne har de opptrådd med i mange år. Men når de nå skulle gi ut en DVD - og spurte etter tillatelser - så ble ikke det gitt, og dette nummeret måtte kuttes ut fra DVD-en.

Link to comment
Share on other sites

Hva om man ikke har tenkt å utgi låtene på noen måte, (i hvertfall ikke i første omgang) men bare ha dem på MySpace-profilen for eksempel?

Å legge dem ut på myspace er også publisering. Står vel noe i reglene til myspace at du ikke kan legge ut ting du ikke har rettinghetene til.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kan være enig i at publisering på den måten blir feil.

Så da er vi tilbake til tillatelse-spørsmålet. Hvordan går man frem?

Regner med at det kommer en del forespørsler om bruk av artisters materiale, og da vil jeg tro det finnes retningslinjer hos rettighetshaverne på slike ting.

Noen sier alltid nei. F.eks. ABBA - med unntak av Madonna som var den første som fikk sample låtene deres for et par år siden.

Når det gjelder andre ting enn musikk - f.eks. patent på saker og ting - så har man denne bare i x antall år (tror det er 25) før innholdet i patentet er fritt villt for alle til å gjøre som de vil med. Noe slikt innen musikk / opphavsrett?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder andre ting enn musikk - f.eks. patent på saker og ting - så har man denne bare i x antall år (tror det er 25) før innholdet i patentet er fritt villt for alle til å gjøre som de vil med. Noe slikt innen musikk / opphavsrett?

Opphavsretten går ut etter 70 år tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Enlighten me, please.

Trådstarter spør helt legitime spørsmål om hvordan han skal gå frem for å lage en remix.

Det kommer flere fornuftige svar fra forskjellige forum-medlemmer.

Du, derimot, kommer inn i tråden og forsøpler den med et barnslig og ikke på noen måter hjelpsomt innlegg.

Du kan ha forsøkt å være morsom - og jeg tror nok flere - meg inkludert - til tider deler ditt syn på remixede låter. Hvis du forsøkte å være morsom eller bare komme med en kjekk kommentar, ble nok dette misoppfattet. Det er vanskelig å være ironisk i et forum.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha artisten sin godkjennelse for å få lage en remix. Som regel blir man bedt om å gjøre en remix for noen og da er jo ikke tillatelse noe å bekymre seg over. Dersom det er større artister har de garantert inngått forlagsvatale for låtene sine. Du må da kontakte forlaget som igjen kontakter artist/management. Slike forespørsler skal da ikke gå direkte via artist. Du kan spørre TONO om hvilket forlag som forvalter akkurat den låta du vil spørre om tillatelse på og de gir deg kontaktinformasjon til forlaget.

Det er ikke vanlig at man får en del av opphavsretten ved å lage en remix, hverken som arragør eller komponist. Normalt får man et honorar for jobben man gjør, thats it. Med andre ord, lite sannsynlighet for TONO-penger. Finnes seff unntak, men AC/DC, neppe. Så vidt jeg vet har de en rimelig streng policy på hva de slipper gjennom.

Dersom du får tillatelse til å gjøre remixen vil det likevel koste deg penger å gi dette ut på cd/cd-r etc. Dette fordi du ikke eier opphasvretten og må betale til Young/Young via TONO/NCB for å få lov til å trykke låta opp på cd.

Uten tillatelse kan din remix ikke gjøres tilgjengelig for offentligheten på noe vis. Hverken youtube, myspace etc...

there you go;)

Link to comment
Share on other sites

Dersom Tennyson døde for mere enn 70 år siden kan du bruke hans tekster uten å spørre noen om tillatelse. Åndsverklovens vernetid på 70 år er da utgått. Dersom dikteren er yngre enn som så må du ha hans tillatelse til å tonsette tekstene. Er han avdød og har han arvinger skal disse kontaktes. Har han forlagsavtale skal forlaget kontaktes. Alt dette kan du sjekke hos TONO.

Om man lager en sang av en av Alfred Lord Tennyson's dikt, må man snakke med noen eller deale med rettigheter og slikt? eller er det bare fritt fram på den måten?
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.