Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Volumknottens plassering.


jonta

Anbefalte innlegg

Dette kan jo være en av mange årsaker til at den finnes andre gitarer?

La strat være strat. Den er det den er. Et fantastisk instrument som ikke passer for alle.

Mitt inntrykk er at de fleste gitarer har en slik volum knott plassering nå. F.ex. mine Ltd m-1000 og Schecter Hellraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT ??

min bøyes automatisk opp mot strengene

Muligens et godt tips det der. Prøvde det akkurat, legger lillefingeren under bro mic'n og nå er det ringfingeren som er borti volum'en, men det virker ikke som om den drar den ned i allefall.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er det ikke ofte jeg palmmuter lenger, da jeg spiller jazz - men nå som jeg sitter her med gitaren så dekker håndflata mi E, A og D -strengen, lillefingeren muter de tre nederste ved at jeg legger den langs med H og E-strengen. Den stikker så vidt utenfor strengene, men ikke mer enn 5 mm, derfor butter den ikke i noen av kontrollene :)

Jeg får forske litt mere på dette med å bøye lillefingeren. Har alltid spillt med en rett lillefinger mot gitarkroppen, det gir en fin støtte for handa. Prøv selv.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha spilt på kun LP i ett års tid og deretter plukka opp en strat, fikk jeg samme problemet med voulmknotten. På den straten var også volumkontrollen veldig løs, var nok å puste på den....etter noen få timer med spilling var det ikke problem lenger, vanesak. Spiller nå på en LP med minihumbucker i bridge og der må jeg, tro det eller ei, av og til skru på toneknotten. Den har veldig skarp diskant på enkelte forsterkerinnstillinger og da funker det bra å skru ned til 7-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nemnt her er det ein vanesak. Eg har spelt på ein Ibanez Roadstar II i årevis før eg kjøpte straten min. Strat er ganske vanskeleg når du ikkje er vant til det, men det går seg ganske fort til. (Ibanezen er forresten ein heilt grei strat-kopi, men har plassert knottane og pluggen litt annleis).

Problemet kjem når du skal dempe strengane på lyse soloar, dvs demping på dei nederste (lysaste) strengane. Dersom du held handa på samme avslappa måte som når du spelar på dei djupaste strengane vil du skubbe borti volumknotten.

Dette har eg løyst med å rette ut litlefingeren slik at den ligg bakom/rundt volumknotten. På den måten KAN eg justere volumet om eg vil, men dette har eg ikkje gjort noko særelg enno. Det viktigaste er likevel at eg kan spele soloar med dempa anslag på alle strengane.

... Og for å svare på det innledande spørsmålet:

Grunnen er nok at det i tidlegare tider var vitkig å ha lett tilgang til volumknotten. Det er slik straten er laga, mens andre gitarar har andre plasseringar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.