Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Volumknottens plassering.


jonta

Anbefalte innlegg

Ja, er det flere enn meg som plages med dette? En gang da jeg lånte en Strat, måtte jeg faktisk dra av plastrattet på volum pot'n, jeg skulle altså spille med håndbakdemping igjennom hele låta, slik at hånda blir lagt over brua og volumet blir altså skrudd ned etterhvert. Dette er en tekknikk jeg bruker veldig mye.

Jeg forstår at den er plassert der for at man skal klare en slik "slow attack/slow gear" effekt. Men er det virkelig bare derfor? Dette er jo en ikke så mye brukt teknikk, dessuten har vi jo bokser for slikt. Det ser ut til at de fleste gitarer nå har denne idiotplasseringen av volum knotten. Jeg vurderer å flytte knotten på min gitar, ved å sette tone pot'n på 8 og legge den løst inne i gitaren og så sette volum pot'n der tone pot'n stod.

Dessuten, når det gjelder denne "slow gear" effekten, så burde volum pot'n hatt en helt annen"utveksling" for ex. 180 grader. Slik at hånden holdes mer i ro når man drar på volumen.

Og hva har dere Tone kontrollen på folkens? Jeg har den stort sett på 10.

Lurer fælt!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører stort sett alt på 10 hele tida. Avogtil kan det hende jeg drar ned volumet for litt "semi-clean". Før så lodda jeg bort alle pottene fra kretsen slik at bare den ene volumpotten virka, og da for begge pickupene, men på den nye gitaren min har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. En vakker dag kommer jeg kanskje i en situasjon der jeg trenger dem, og da er det kjipt å ha "malt seg inn i et hjørne"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok helt ann på hvem som spiller på gitaren.

Jeg har aldri hatt det problemet du beskriver, jeg er derimot utrolig komfortabel med å ha volumkontrollen der.

Jeg bruker den hele tiden, og det at den ligger tett opp ved strengene gjør bare alt mye lettere :)

Tonekontrollen vris etter behov, jazz på 335en - 3-5 eller noget, rock/blues/fusion på stratten - 8-10.

Bruker derimot volumkontrollen på stratten til å få ønsket tone i gitaren også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører stort sett alt på 10 hele tida. Avogtil kan det hende jeg drar ned volumet for litt "semi-clean". Før så lodda jeg bort alle pottene fra kretsen slik at bare den ene volumpotten virka, og da for begge pickupene, men på den nye gitaren min har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. En vakker dag kommer jeg kanskje i en situasjon der jeg trenger dem, og da er det kjipt å ha "malt seg inn i et hjørne"...

For å få fjernet de, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok helt ann på hvem som spiller på gitaren.

Jeg har aldri hatt det problemet du beskriver, jeg er derimot utrolig komfortabel med å ha volumkontrollen der.

Jeg bruker den hele tiden, og det at den ligger tett opp ved strengene gjør bare alt mye lettere :)

Tonekontrollen vris etter behov, jazz på 335en - 3-5 eller noget, rock/blues/fusion på stratten - 8-10.

Bruker derimot volumkontrollen på stratten til å få ønsket tone i gitaren også. :)

Jeg har vel kanskje en sær teknikk...............

Men når du palmmuter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nær da heller.

Det kan jo hende det er jeg som er heldig med spillestilen min, men jeg holder en knapp på at du har en litt knotete palmmutestil. No offence :)

Man legger da håndbaken oppå brua............og hvor havner lillefingeren da? Bak og inntil volum'en?

Av de gitarer jeg har prøvd virker det som om Strat er "verst" også på grunn av at "rattet" er ikke akkurat glatt.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt det problemet du beskriver, jeg er derimot utrolig komfortabel med å ha volumkontrollen der.

Jeg bruker den hele tiden, og det at den ligger tett opp ved strengene gjør bare alt mye lettere :)

Bruker derimot volumkontrollen på stratten til å få ønsket tone i gitaren også. :)

Har du prøvd en gitar, der du synes den er for langt unna (feilplassert), da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger da håndbaken oppå brua............og hvor havner lillefingeren da? Bak og inntil volum'en?

Av de gitarer jeg har prøvd virker det som om Strat er "verst" også på grunn av at "rattet" er ikke akkurat glatt.

WHAT ??

min bøyes automatisk opp mot strengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger da håndbaken oppå brua............og hvor havner lillefingeren da? Bak og inntil volum'en?

Av de gitarer jeg har prøvd virker det som om Strat er "verst" også på grunn av at "rattet" er ikke akkurat glatt.

Selv er det ikke ofte jeg palmmuter lenger, da jeg spiller jazz - men nå som jeg sitter her med gitaren så dekker håndflata mi E, A og D -strengen, lillefingeren muter de tre nederste ved at jeg legger den langs med H og E-strengen. Den stikker så vidt utenfor strengene, men ikke mer enn 5 mm, derfor butter den ikke i noen av kontrollene :)

Men igjen, jeg "chickenpicker", så fingerene mine ligger som regel alltid klar til å plukke strengene, eller å gjemme de under håndflata :)

Dette utelukker også problemer på andre gitarer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo være en av mange årsaker til at den finnes andre gitarer?

La strat være strat. Den er det den er. Et fantastisk instrument som ikke passer for alle.

Man skal huske at dette instrumentet ble utvilket den gangen man benyttet

volumkontroll og tonekontroll på gitaren. Gjerne med amp volumkontroll på fullt

og gitaren nedskrudd. Dette fungerer også effektivt som tonekontroll samtidig

som det gir et lett tilgjengelig vertøy til å skape dynamikk i spillet. Popp opp

volumkontrollen på gitaren om man får både gain og topp i en og samme knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.