Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG og JEM


Anbefalte innlegg

Først av alt. Gratulerer med ny gitar. Har selv en slik og er godt fornøyd med lyden. Ihvertfall om man tar prisen i betraktning.. Ulempen er Edge 3. Disse er ikke verdens mest stabile, så jeg satte inn et par tre-stykker i solid eik for å blokkere tremoloen. Kan jo ikke bruke tremoloen da, men stemmingen holdt seg veldig bra og jeg fikk bedre sustain

Takk :D

Når du sier at "lyden er bra, prisen tatt i betraktning", betyr det at den lyder som en sverm med veps?

Nå er det jo Infinity-pickuper, og ikke DiMarzio, noe som vel utgjør en nokså relevant forskjell :)

Sier du at man bør bruke gitaren som den er, og kutte ut tremoloen?

Altså, da ser jeg ikke noen vits i vibb-armen heller :)

Også lurer jeg på om Edge 3 da er med på å gjøre gitaren ustemt, men da går det vel an å justere den, slik at den står lenger oppe før man bruker vibb-armen?

Altså, slik at den holder seg mer stabil, holder seg bedre stemt under "tøffe" forhold, og også da ikke trenger å blokkere tremoloen?

Trenger jo tremoloen til enkelte saker, men nå er det jo slik at om man skulle spilt det samme på f. eks. en Les Paul, hadde man ikke hatt noen tremolo og ike vibb-arm, så det kan jo funke uten, men det er jo i prinsippet bare å stemme gitaren på nytt? B)

Endret av Ibanezfreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må innrømme at jeg ble noe skuffet her om dagen. Jeg er Fender/Gibson-mann, men er på jakt etter en skikkelig shredder gitar og tenkte at Ibanez japan-modellene må være noe for meg, men jeg ble litt skuffet over gitaren jeg prøvde. Det var en Prestige RG2550Z som ligger på mellom 10 og 14K. Dette er riktignok helt subjektivt og handler om preferanser, men halsen var tynn, og flat bak og føltes som en tannpirker og lyden var også litt tannpirker aktig. Manglet dybde og varme. Utseendemessig så var den finere på bilder på nett.

Derimot har jeg prøvd en js1200 ca en gang, og det var andre boller. Men så er jo den gitaren litt mer strat-aktig hva kommer til halsprofil, så da får jeg vel holde meg til litt mer tjukkashalser.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edge 3 holder seg ikke stemt under tøffe forhold. Etter min erfaring holder den seg ikke lenge stemt i det hele tatt. Den høres ikke ut som en sverm med veps, men det må nok litt litt skruing av lyd til for å få den til å låte optimalt. Vil du ha shred-gitar med tremolo, så styr unna alle som har edge 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "Floyd Rose" noe bra, da? Ser de fleste JEM-modellene har det :)

Forresten, når man slår på ei streng, så enten er den helt gal, hele strengen, eller så låter det helt galt når man slår på et spes. bånd, eller så låter det helt feil når man bender. Og nei, det har ikke noe å gjøre med at den er ustemt...

Hvordan kan det optimaliseres og fikses? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floyd Rose er bra hvis det er en skikkelig utgave, altså ikke en billig orientalsk kopi. Floyd Rose er også bra hvis du faktisk har tenkt å bruke den. Hvis du bare bruk vibarmen til Shadows-lignende greier, da klarer du deg fint med et helt vanlig vib-system. Dessuten har både Jeff Beck, Michael Lee Firkins og Yngwie Malmsteen demonstrert utallige ganger hvor bra vib-systemet på en vanlig Fender Stratocaster kan være, så ikke undervurder den gamle traveren uten å ha gitt den en real sjanse. De vanlige systemene er også lettere å skifte strenger på, samt å stemme og intonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg henta RG350DX'n :D

Nydelig gitar, liker "fargen", skjønt, hvit er jo ikke en farge :P

Forresten, er det meninga at plekterplata, nederst, mellom tremoloen og bridge-humbuckeren skal være bøyd "utover"?

Er bøyd slik at den går utover, da B)

Kan ikke fatte meninga med det, om det ikke skal være slik :P

Forresten, jeg skifta (Hahaha) strenger på gitaren med èn gang jeg kom hjem. Tenkte det kanskje ville funke. Så kom jeg til å tenke:

HVORFOR er nå da altså noen av båndene "urene"??? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, satte du på tjukkere strenger eller tynnere strenger enn det som var så må du sette opp gitaren på nytt, spesielt med tanke på stolen som vil enten, stå høyere eller lavere. Står den lavere i kroppen pga mindre drag fra strengene vil strengene ligge lavere og kanskje for lavt slik at du får fretbuzz, hvis det er det du tenker på. Kanskje må du gi litt mer relief i halsen ved å justere trussrod også. Hvis den var helt fin til du skiftet strenger bør du sjekke om det var samme tjukkelse på settet - sette den opp på nytt og bruke samme strenger hver gang. Fjærer må etterjusteres ved gjevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men så er det et problem til med Edge Tremolo, det er tungvint å feste strengene. De skvetter opp fem ganger før de sitter èi gang :P

Forresten, Er Edge 3 mye forskjellig fra Floyd rose?

Og på de ibanez JEMene med "Arm Rest", stort sett Ibanez JEM777LNG og noen Ibanez JEM777SK, blir det mye merker om man tar det av? B):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å sammenligne RG under 5XX med Jem, synes jeg.

Har aldri hatt problemer med å feste strengene i Edge tremoloen. Sett de på gal vei, med kula på hodet, klipp til passe lengde, stapp nedi tremoloen og strem til uten å bruke for mye krefter. Om strengen løsner kan det like gjerne være slitte blokker (de som holder strengene på plass). Regnes som en slitedel og må med tid og stunder skiftes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å sammenligne RG under 5XX med Jem, synes jeg.

Har aldri hatt problemer med å feste strengene i Edge tremoloen. Sett de på gal vei, med kula på hodet, klipp til passe lengde, stapp nedi tremoloen og strem til uten å bruke for mye krefter. Om strengen løsner kan det like gjerne være slitte blokker (de som holder strengene på plass). Regnes som en slitedel og må med tid og stunder skiftes. :)

Nå sammenliknes jo i hovedsak ALLE RG's med JEM's, da... Ikke KUN Under 5XX :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.