Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Keyboard jakt


Wooper

Anbefalte innlegg

Siden Korgen jeg skulle kjøpe for litt siden ble solgt før jeg fikk lagt inn bud er jeg igjen på jakt etter ett keyboard. Har sjekket litt rundt på finn og har funnet to jeg tror kan være noe særlig. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17889562 eller http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17897284. E403'n virker litt billig og vil helst ha noe av nevne verdig kvalitet, men har bare råd til å betale rundt 4 000 kr.

Kan de som har peiling på keyboard gi noen tips eller anbefale noe annet om de tror det er bedre o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i hvert fall sjekke at det ikke er sånn "småskala"- taster på det du skal kjøpe. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til sånne keyboards med autokomp, høyttalere og dansebandlyd.. Det er noe annet enn en skikkelig synth, men hvis det er det du skal ha, så det du som skal bruke det.

Kikket litt på Finn, og dette er en artig sak til riktig pris- http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17837808

Skal du basere deg kun på lydene i synthen, passer den nok ikke, til det er den for utdatert, men den er skikkelig bygd, har et godt klaviatur, og har nok fortsatt en rekke fete lyder å by på. Denne egner seg altså ikke som helt "frittstående".

Er "autokomphøyttalerboks" mer fristende, er jo Technics sin KN- serie helt greit det også.

Et søk der ga jo rundt 60 treff, så det er nok å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere eller ikke har jo ikke noe å si slik egentlig, men det er slik at skikkelige synther beregnet på proffmarkedet ikke har innebygde høyttalere. Sånne "onemanbandkeyboards" med autokomp, autoarranger og "dansebandlyder" har ofte høyttalere.

Høyttalere som kan brukes får du jo fra en hundrings og oppover til mange tusen. Du kan også koble de til PC- høyttalere, stereoanlegg og alt som tar i mot et linjesignal.

Poenget er at i din prisklasse, så hvis du skal kjøpe en eldre synth, så bør du koble den til en PC, lydmoduler, softsynther og så videre. Et keyboard kan du bruke slik det er, ta det under armen og ta det med deg. Men de som er i den prisklassen der, låter da dansebandautokomp, og klaviaturet er da så som så å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå vet jeg ikke så mye om keyboards, men er det bedre med keyboards uten høytalere? Må man kjøpe høytalere i tillegg, og hvor mye koster det?

Jeg vil anbefale MIDI-brett med noen gode soft-synther. Da kan du få akkurat de lydene du vil, til en billigere penge enn i et keyboard. Behringer og ESI lager gode, billige brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale MIDI-brett med noen gode soft-synther. Da kan du få akkurat de lydene du vil, til en billigere penge enn i et keyboard. Behringer og ESI lager gode, billige brett.

Ja, jeg har blitt anbefalt det for noen dager siden, men hvordan fungerer et midi-brett egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fortsetter, synes jeg trådstarter skal svare på om han vil ha en "alt-iettboks" til å ta med seg, eller om han kan tenke seg MIDI- oppkobling til moduler og pc. Da blir det lettere å gi gode råd.

Alt-i-ett greie er jo ganske praktisk, men oppkobling til pc går jo greit det og, men hvordan er lydforskjellen om det er noen? Det som virker best er vel keyboards i likhet med Korg triton le o.l. men iogmed at jeg ikke har noe særlig greie på keyboards så er det vanskelig og si.

Er det mye styr med midi brett og pc oppkobling o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt-i-ett greie er jo ganske praktisk, men oppkobling til pc går jo greit det og, men hvordan er lydforskjellen om det er noen? Det som virker best er vel keyboards i likhet med Korg triton le o.l. men iogmed at jeg ikke har noe særlig greie på keyboards så er det vanskelig og si.

Er det mye styr med midi brett og pc oppkobling o.l.?

Midi-brett og pc-oppkobling er som regel veldig greit. På de fleste nye brett plugger du rett og slett en USB plugg i maskinen, så er du i gang. Det som kan by på problemer er å route signalet riktig i det virituelle instrumentet, men dette går som regel veldig greit. Bruk av midi mot PC forutsetter at du har et brukbart lydkort, helst med asio-støtte.

Når det gjelder lyforskjell er den ikke stor, og jeg tror VST'er langt bedre enn billige keyboard (så sant det brukes gjennom noen ordentlig høytalere). Tror du kan gjenskape alle lydene fra et moderne keyboard ved bruk av VST. det finnes et utall mengder VST'er på markedet, og du vil derfor ha muligheten til å ha uendelig med kombinasjoner. I tillegg vil du kunne kjøre effekter etter synthe signalet, eller å kjøre flere synther parallelt. En annen fordel er at du kan starte med en VST, og kjøpe flere når lommeboka tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midi-brett og pc-oppkobling er som regel veldig greit. På de fleste nye brett plugger du rett og slett en USB plugg i maskinen, så er du i gang. Det som kan by på problemer er å route signalet riktig i det virituelle instrumentet, men dette går som regel veldig greit. Bruk av midi mot PC forutsetter at du har et brukbart lydkort, helst med asio-støtte.

Når det gjelder lyforskjell er den ikke stor, og jeg tror VST'er langt bedre enn billige keyboard (så sant det brukes gjennom noen ordentlig høytalere). Tror du kan gjenskape alle lydene fra et moderne keyboard ved bruk av VST. det finnes et utall mengder VST'er på markedet, og du vil derfor ha muligheten til å ha uendelig med kombinasjoner. I tillegg vil du kunne kjøre effekter etter synthe signalet, eller å kjøre flere synther parallelt. En annen fordel er at du kan starte med en VST, og kjøpe flere når lommeboka tillater det.

Og disse midi-brettene er billige? Hva vil "VST" si da, tror jeg vet det men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Først endte jeg opp med en Kurzweil K1000 som er et fullskala keyboard med piano-tangenter, relativt greit med lyder, og MIDI. Hadde også Kurzweil-kvalitet på pianolydene. Men da det ble for stort og tungvint solgte jeg det og skaffet meg noe mindre.

Det er noen ting du bør bestemme deg for før du kjøper, og det er hvordan du ønsker å bruke det!

Skal det bare brukes til å styre synthesizere på datamaskinen (altså emulerte synther i Cakewalk/Cubase/what-not), eller skal du bruke keyboardet som lydkilde i seg selv.

1) Skal du ha lyder på brettet?

2) Hvis ja, er det viktig for deg at det er multi-timberalt (altså at du kan spille flere stemmer samtidig)?

3) Hvis nei, og dette er viktig: Har du den hardwaren på datamaskinen din som skal til for å lage skikkelig lyd?

4) Hvis nei på 1, Skal du ha høyttalere på brettet?

5) Hvilke tangenter ønsker du?

Dette blir mye teknikk, men med en multi-timberal synth menes en synth som kan ta imot MIDI på flere kanaler og spiller av flere kanaler med lyd samtidig. Dvs. at du kan programmere den til å spille trommer, bass, pads osv. samtidig. Dette er nyttig dersom du bruker en MIDI-basert sequencer (som Sonar/Cubase/osv).

Dersom du skal bare ha et MIDI-brett og ønsker å bruke PCen til å kjøre VST-synther (referert til som soft-synther), da må du sjekke at lydkortet ditt håndterer det. Du bør ned i en latency på ca. 5-20ms, ellers blir det umulig å spille. Latency er den tiden PCen bruker på å analysere inputen og til den er istand til å spille tonen du har trykket ned. Enkelt fortalt, har du en latency på 1000ms, tar det 1 sekund fra du trykker ned tangenten til soft-synthen spiller noe som helst. Det laveste akseptable på latency-fronten er 50ms, men da er det også en ganske tydelig forsinkelse mellom anslag og tone. For å komme ned mot 5-10ms må du ha et lydkort som er spesialisert for musikk, og de koster fort et par tusenlapper. Så selv om MIDI-brettet i dette tilfelle kan være temmelig billig, kan det hende at totalprisen blir adskillig høyere når du må oppgradere PCen for å få til det du hadde tenkt.

Spørsmålet om du skal ha høyttalere eller ikke er et helt praktisk anliggende. Du kan selvsagt øve med headset. Og dersom du har en PC stående har du helt sikkert noen PC-høyttalere. Disse egner seg helt greit.

Tangenter... skal du ha veide piano-tangenter (dvs. at tangentene oppfører seg som på et piano og har vekten av en hammer som motstand og ikke bare en fjær som på synthesizere og orgel), skal du ha fullskala-tangenter (absolutt å anbefale!!), skal du ha touch-sensitivitet (altså om tangentene i tillegg til å oppdage at de er trykket ned, også oppfatter hvordan anslaget er), og skal du ha aftertouch (det at du kan modulere tonen etter at tonen er slått ned, ved å trykke hardere eller lette på trykket på tangeten).

En del ting gir seg selv når man er på jakt etter keyboard i en bestemt klasse. Men har du f.eks. et godt lydkort, kan du kjøpe et midi-brett med gode tangenter og aftertouch, og min Kurzweil som jeg betalte 2000 for hadde veide piano-tangenter. Så bruk litt tid og se deg litt om, er nå min anbefaling!

Når jeg var i samme situasjon falt jeg ned på en Korg X5. En litt aldrende men helt "ekte" synth (ikke i Triton-klassen, men jeg er heller ikke en profesjonell synthist), men den er multi-timberal, den er 16-stemmig (kan altså spille 16 toner samtidig), den har full midi-støtte, den har ganske gode innebygde lyder, og den er ikke minst ganske billig. Den er liten i fysisk størrelse, men har full størrelse på tangentene. Jeg betalte 1500 for min.

X5-en gir meg en synth til evt. band-bruk, jeg har midi-brett til PCen der jeg har et batteri med soft-synther som jeg kan bruke når jeg vil ha andre lyder, den tar liten plass og er ekstremt portabel. Det den mangler er veide tangenter (som Kurzweilen hadde) og aftertouch. Det finnes en hel rekke tilsvarende synther på markedet som gjør det samme som min X5.

Tritonen vil være akkurat det samme, men i en høyere kvalitet med mer funksjonalitet og også høyere pris. Den ville vært overkill for meg og mitt formål, synes jeg.

Min far har også ytret ønske om noe slikt, men da ville jeg kikket på et litt annet segment, og gjerne gått litt opp i pris. Han er nemlig fylt 70 og har spilt piano hele sitt liv. Han har heller ikke en kjeller full av forskjellig musikkutstyr til å lage lyd med. Til han ville jeg nok gått opp til et digitalt piano med veide tangenter og innebygde høyttalere. :)

Så mitt råd er: Analyser behovet ditt først, og finn den økonomiske rammen din etterpå, og så optimaliserer du innenfor de kriteriene. Ta gjerne kontakt om du vil diskutere mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sånn at jeg kjøpte meg en yamaha dgx 220 fra finn. Har ikke fått det enda så vet ikke hvor bra det er men det var det beste kjøpet jeg kunne finne med budsjettet mitt.

Takk til deg mrWalker for fyldig og detaliert svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.