Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uttale av akkorder og toner


Samuro

Anbefalte innlegg

Jeg har i 20 år sagt "hå" for B, og "be" for Bb

men nå prøver jeg konsekvent å si:

B - "be"

Bb - "bess"

som er mer pedagogisk for nye som skal lære teori.

Hvordan kan dette være mer pedagogisk når det norske systemet bruker H og ikke B? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke her at det å kalle den syvende tonen i en c- durskala for "H", og ikke "B", slett ikke er noe særnorsk fenomen, som kun vi her oppe i fjellheimen driver og suller med på egen hånd.

Det er slik i de aller fleste, hvis ikke alle land i Europa, så sant man ikke snakker engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i 20 år sagt "hå" for B, og "be" for Bb

men nå prøver jeg konsekvent å si:

B - "be"

Bb - "bess"

som er mer pedagogisk for nye som skal lære teori.

I notasjon refererer 'Bess' til en dobbelt senket H, en tone på H-linjen med bb forran. Altså en H senket to halvtonetrinn, som klinger likt som A (akkurat som Gississ). Jeg ble usikker selv så jeg slo det opp i Finn Benestads 'Musikklære'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke her at det å kalle den syvende tonen i en c- durskala for "H", og ikke "B", slett ikke er noe særnorsk fenomen, som kun vi her oppe i fjellheimen driver og suller med på egen hånd.

Det er slik i de aller fleste, hvis ikke alle land i Europa, så sant man ikke snakker engelsk.

Ok, da omformulerer jeg meg:

Hvordan kan dette være mer pedagogisk når det europeiske systemet bruker H og ikke B?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C,D,E,F,G,A,H uttales rett frem.

Cb = cess | C# = ciss | Eb = ess | Db = dess | D# = diss | Fb = fess | F# = fiss | Gb = gess | G# = giss | Ab = ass | A# = aiss | Hb = B

Am = Amoll

Am7 = Amoll7

D/F# = D med fiss i bass

Csus4 = C suss 4

Jeg har nå oppdatert posten med det som vi har sammen kommet frem til. Håper fremdeles på bidrag til andre akkordtyper og uttaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Engelsk: Bb og B

Tysk/Norsk: b og H

I og med at det å snakke om notenavn kun er et middel for komunikasjon omtaler man det som Bb(uttales B ) og H i Norge, og skifter til det engelske systemet Bb(uttales Bee Flætt) og B(Bee) når man snakker engelsk.

Det er fullstendig failsafe..

Det å snakke om Bess er ikke særlig god didaktikk, nei....

Endret av peiletruls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.