Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uttale av akkorder og toner


Samuro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer bare på hva som er standardene for måten en uttaler diverse toner og akkorder. Jeg lister dem opp nedenfor, med hva jeg tror - og tar med glede imot korreksjoner!

C,D,E,F,G,A,H uttales rett frem.

Cb = cess

C# = ciss

Eb = ess

Db = dess

D# = diss

Fb = fess

F# = fiss

Gb = gess

G# = giss

Ab = ass

A# = aiss

Hb = B

Am = Amoll

Am7 = Amoll7

D/F# = D med fiss i bass

Csus4 = C suss 4

Jeg ser jo at det er mange benevninger jeg mangler, så supplementer gjerne med de jeg ikke har med - så kan jeg oppdatere posten (dersom det er mulig) senere så dette kan bli et slags uttale-bibliotek ;)

Hjertelig takk for all hjelp dere kan bidra med!

Mvh

Samuel

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jeg mye i tvil igjen. For b'en står jo for en halvtone ned - altså Hb er det samme som A#. Hvordan kan da Hb uttales H? Og samme spørsmål går jo da til Ass og Aiss :)

som sagt, akkurat dette er litt forskjellig fra land til land, men i Norge bruker man H der andre bruker B. Og i Norge bruker man B istedefor Bb.

Altså blir det slik i Norge (og en del andre land): ... G#/Ab, A, A#/B, H, C...

Mens andre steder bruker man G#/Ab, A, A#/Bb, B, C...

Skal ikke si dette sikkert, jeg er ikke noen noteguru. Folk med litt teori bak seg får komme og rette opp evt. feil i innlegget her.

Endret av PULSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye:

E

F

F# = "Fiss"

Gb = "Gess"

G

G# = "Giss"

Ab = "Ass"

A

B eller Bb = "B for b" eller A# = "Aiss" (litt usikker på A#, men stoler på the gibsonman. Btw, noen må bekrefte teorien min om H/B/Bb etc.)

H (noen steder kalles denne tonen for B )

C

C# = "Ciss"

Db = "(aner ikke)

D

Eb = "Ess"

Endret av PULSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye:

E = "E"

F = "eff" :P

F# = "Fiss"

G

G# = "Giss"

Ab = "Ass"

A = "aa"

Ab = "Ass"

B = "Be" eller Bb = "B for b" eller A# = "Aiss" (litt usikker på A#, men stoler på the gibsonman. Btw, noen må bekrefte teorien min om H/B/Bb etc.)

H = "håå" (noen steder kalles denne tonen for B )

C

C# = "Ciss"

Db = "(aner ikke)

D

Eb = "Ess"

------------------------

Eb = "Ess"

Gb = "Gess"

Nå er vanligvis ikke jeg en som pleier å skape dårlig stemning, men jeg blir lettere provosert når du ikke leser de foregående innleggene før du poster selv. Vær vennlig og sørg for at når du tilføyer, så tilføyer du ikke det som står i hovedinnlegget eller svarene - for det er ikke tilføyning, det er kupping og forstyrring. Spesielt når du forsøker å forklare hvordan en uttaler norske bokstaver. Kun det i fet er tilføyninger, resten er spam.

TheGibsonMan:

Aah, nå skjønte jeg - man uttaler H vanlig, men Hb uttales B? Da forstår jeg litt mer :)

Men vil dette si at alle med # uttales som vanlig, bare med "iss" etter? Og at alle med b uttales med "ss/ess" etter? (ref: Ess, gess, ass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hess og Bess. Men det brukes svært sjeldent - kun erfart det blant nerdevenner. I norsk dagligmusikktale uttales Bb (A#) for B, og H (Cb) for H. Skrev noter i parentes for å muligens forhindre total forvirring...

Dette går på kommunikasjon. Og alltid greit å vite. Dersom det er uklart er man bare et lite spørsmål unna oppklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vanligvis ikke jeg en som pleier å skape dårlig stemning, men jeg blir lettere provosert når du ikke leser de foregående innleggene før du poster selv. Vær vennlig og sørg for at når du tilføyer, så tilføyer du ikke det som står i hovedinnlegget eller svarene - for det er ikke tilføyning, det er kupping og forstyrring. Spesielt når du forsøker å forklare hvordan en uttaler norske bokstaver. Kun det i fet er tilføyninger, resten er spam.

beklager hvis jeg provoserte deg. Det jeg prøvde på var å få frem det at f. eks. G# og Ab er akkurat den samme tonen. I første innlegget hadde du nemlig nevnt bare "sharps" (husker ikke det norske uttrykket), altså "#", men ikke "flats", altså "b". Så jeg tok bare hele ramsen nedover. Mulig det var en utrolig dårlig forklaring fra min side, men da får noen komme med en bedre så skal jeg fjerne min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager hvis jeg provoserte deg. Det jeg prøvde på var å få frem det at f. eks. G# og Ab er akkurat den samme tonen. I første innlegget hadde du nemlig nevnt bare "sharps" (husker ikke det norske uttrykket), altså "#", men ikke "flats", altså "b". Så jeg tok bare hele ramsen nedover. Mulig det var en utrolig dårlig forklaring fra min side, men da får noen komme med en bedre så skal jeg fjerne min.

Hei,

Beklager min litt krasse tone. Jeg tok ikke med "b" fordi jeg antok alle uttaltes "b for A" eller liknende. Akkurat det var greit at du tok med, jeg bare reagerte på en så lang post hvor du skrev at "A = aa" og flere tilsvarende tilfeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å si "be" og skrive Bb, og si "hå" og skrive H. Det er i hvert fall vanlig i mine kretser, og jeg tror de fleste (her i Norge) som ikke spiller klassisk gjør det.

Endret av AXL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å si "be" og skrive Bb, og si "hå" og skrive H. Det er i hvert fall vanlig i mine kretser, og jeg tror de fleste (her i Norge) som ikke spiller klassisk gjør det.

det er akkurat her jeg stusser. Går det ikke an å si B ("Be") (A#) og deretter H (Cb)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.