Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kan jeg finne?


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Det er rett og slett bare øving, og masse gehør trening, så kjem det etterkvart. Tror nok gehøret utvikler seg fortere visst du ikkje bruker tablatur. Var iallefall sånn i mitt tilfelle.

Så mitt tipps er (vist du bruker tablatur): Stopp å bruk tablatur, eller iallefall trapp ned på bruket av det, og heller prøv å ta songene på øyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på hvordan du skal få stemt A-strengen til en rein A uten å ha noen referanse, eller bare generelt å få alle strengene til å klinge reint?

For å få til det førstnevnte må du ha absolutt gehør eller hva det heter, sistnevnte er jo lett som en lek ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du klarer å setemme EN streng, så kan du bruke denne metoden:

tykke E-strengen: Hold så vidt over 12 bånd, ikke press ned

A-strengen: Akkurat det samme på 7 bånd.

Funker best med litt vreng. Viss det kommer en vibrerende lyd, så er de ulikt stemt. Viss lyden er lik og fin å høre på, så er de stemt etter hverandre.

Syns det er en meget effektig måte. Fungerer på alle strengene uteo G>H. Der må du nesten bare trykke på 4 bånd på G og få det til å høres likt ut som H strengen.

Når jeg hører på musikk, så klarer jeg som oftest å fange opp hvordan enkelte strenger skal låte. Så da stemmer jeg bare etter de strengene som jeg ar klart å stemme. Sanger som går i E f.eks mye av i rock og metal, så er det null problem å stemme E-strengen viss du har litt gehør. Og mp3spiller er noe de fleste har med seg ganske mye. Eller legg inn lydene E, A, D, G, H, og E som lydfil på mp3 og stem etter det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke absolutt gehør. For å stemme gitaren helt rent uten hjelpemidler trenger du en referansetone. Dersom du spiller gitar hver dag kan det hjelpe å spille en fast akkord som siste akkord. F.eks. alltid avslutte med en E. Med litt trening bør du være kapabel til å huske denne tonen neste gang du plukker opp gitaren. For så å bruke den som referansetone. Sanger på radioen, hvor dypt du klarer å synge, øresus, ringeklokker (dingdong varianten er ofte F#-D, men sjekk ut før du benytter den), ringetonen på mobilen din, introer på TV, "neste holdeplass er blabla"-autoskravling på kollektivtrafikk, kirkeklokker... Det finnes et utall lyder du hører hver dag som du kan benytte som referansetoner. Dette er observasjoner som vil gjøre deg bevisst på gehøret ditt og utvikle det uten at du nignikker på gitaren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.