Web Analytics
Jump to content

Hvor kan jeg finne?

Dave_Murray
 Share

Recommended Posts

Det er rett og slett bare øving, og masse gehør trening, så kjem det etterkvart. Tror nok gehøret utvikler seg fortere visst du ikkje bruker tablatur. Var iallefall sånn i mitt tilfelle.

Så mitt tipps er (vist du bruker tablatur): Stopp å bruk tablatur, eller iallefall trapp ned på bruket av det, og heller prøv å ta songene på øyret.

Lurer du på hvordan du skal få stemt A-strengen til en rein A uten å ha noen referanse, eller bare generelt å få alle strengene til å klinge reint?

For å få til det førstnevnte må du ha absolutt gehør eller hva det heter, sistnevnte er jo lett som en lek ;)

Det fins nok mange metoder,men her er metodene jeg brukte før jeg oppdaget at det fantes noe som het kromatisk tuner.

Vel..summetonen i fasttelefonen er 440 Hz.Så tar du og stemmer den lyse E-strengen slik at den har samme tone i 5.bånd,som summetonen.

(det finnes sikkert andre kilder til 440 Hz også)

Så holder du ned neste streng,H-strengen,i 5.bånd,den skal ha samme tone som den åpne E-strengen.

Videre holder du ned G-strengen i 4.bånd,den skal ha samme tone som den åpne H-strengen.

D-strengen skal ha samme tone i 5. bånd som åpen G,

A-strengen skal ha samme tone i 5. bånd som åpen D,og tilslutt holder du ned den mørke E-strengen i 5.bånd,og den skal ha samme tone som den åpne A-strengen.

Når du har gjort dette,kan du bruke "Natural Harmonics",eller flageoletter,som det heter på norsk

Slå en flageolett i 5.bånd på H-strengen og en i 7.bånd på den lyse E-strengen.De skal ha samme tone.

Dette går ikke med H og G-strengene sammen,så gå videre til

D-strengen i 5.bånd og G-strengen i 7.bånd,de skal lyde likt.

Det samme gjelder A-strengen i 5.bånd,og D-strengen i 7.bånd,

og tilslutt E-strengen i 5. og A-strengen i 7.bånd.

Du kan også slå an en åpen streng,f.eks.mørk E,og så slå an den samme tonen en oktav høyere på neste streng.(7.bånd på A-strengen)osv.

(På åpen G-streng slår du oktaven i tredje bånd på den lyse E-strengen.)

Begynne med den første metoden,og kontrollere stemmingen med de to andre.

Poenget her er at øret er subjektivt,jeg stoler ikke 100 % på hørselen,så med en tuner er det ingen tvil.

Men disse metodene har fungert tilfredsstillende i årevis,som sagt,det er snakk om trening og å utvikle gehør.

Gitaren må være satt opp skikkelig i utgangspunktet,og være intonert etter hvor hardt du presser strengene mot båndene.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålet eller om du skjønte det.

Kanskje det er andre her på forumet som har bedre metoder eller forklaringer?

Det er overtro at summetonen er 440 Hz. Den varierer en god del. Jeg trodde også dette, helt til en montør fortalte meg hvordan den ble laget, og hvorfor det varierte.

Det forklarer jo en hel del,ja.

Målte summetoner her hjemme akkurat nå:433 Hz.

Hmm..men man kan jo sette på en CD der man vet låten går i feks.A,og stemme etter det?