Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med improvisasjon på en ny låt!


Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er et problem, siden det låter utelukkende rart. Men jeg må sikkert bare jobbe litt mer med hvilke toner jeg plasserer hvor. :)

Ellers har jeg jo alltids en gitar med Floyd som jeg kan bruke som nødløsning dersom jeg ikke finner på noe vettugt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Vet ikke om denne heter D6, men tonene som spilles er D og Bb....

D#5 eller D-6, opp til deg. D til Bb=min6 intervall.

Du må ha sagt feil, for låta går i Bm.

E: Noe som er et halvsteg fra C. Sikker på at du ikke var tuna i Eb når du spilte inn riffa?

Jeg tok meg friheten til å jamme litt, og kom frem til dette

http://rapidshare.com/files/263283816/eksempel.mp3

I Bm. Ikke forvent deg noe storslagent, men det er ihvertfall ingen tvil om at det er B moll!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det forrige innlegget mitt skikkelig... Så lenge vi stemmer ned et halvt trinn i bandet, så går låta i Cm for meg :P Greit at det LÅTER Bm, men plasseringsmessig på gitaren er det jo Cm :)

Skal sjekke ut klippet!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det forrige innlegget mitt skikkelig... Så lenge vi stemmer ned et halvt trinn i bandet, så går låta i Cm for meg :P Greit at det LÅTER Bm, men plasseringsmessig på gitaren er det jo Cm :)

Skal sjekke ut klippet!

Ålreit... Du kan jo ikke skrive at akkordene er C5, Eb5 etc når det ikke er det, haha.

Uansett, jeg synes ikke det låter rart i Bm, men det hjelper vel deg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gitaren stemt i Eb så spiller man det jo som om det skulle vært Cm, det er da helt vanlig å si det på den måten så lenge folk vet at tuninga er annerledes? :P Hadde jeg derimot stemt i Eb og spilt med f.eks. en keyboardist som ikke visste det, ville jeg jo ikke sagt at låta gikk i Cm. :)

Hørte på klippet ditt, og det hørtes brukbart ut. Er vel bare at jeg er latterlig uinspirert for tida, huff.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spille inn noe for meg etter at Kjutte la ut sitt forslag, blir bare meningsløst. Blir som å hoppe etter en blanding av Lynvingen og Wirkola.

Men jeg tenker slik: C, G#, Bb, Eb, D6(?) er akkordrekken

Jeg spiller vanlig pentaton fra C på de to første akkordene, så plukker toner fra Bb- dur og Eb- akkorden (sweeping kan brukes? tonika, ters, kvint, oktav..), den siste akkorden behandler jeg som en Bb.

Hvilken skala det blir, aner jeg ikke, er ikke vant til å tenke sånn, selv om jeg godt vet hva kirketonearter er, og hva de ble brukt til. Spiller bare det jeg synes passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spille inn noe for meg etter at Kjutte la ut sitt forslag, blir bare meningsløst. Blir som å hoppe etter en blanding av Lynvingen og Wirkola.

Tusen takk for pene ord, Castor, men jeg tipper øret, og melodisk sans sitter bedre hos deg enn hos meg!

Erfaring teller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebmaj7 er ein akkord, ikkje ein skala. Eb-dur meiner du kanskje? Den er jo paralelltonearten til C-moll. Forøvrig kan eg ikkje skjønne at det skal vere noe problem å spele C-moll over dei akkordane der.

Selvsagt er Ebmaj-7 en akkord.

For å skrive det i tab:

e-------------------------8-10-11--

b----------------8-10-11-----------

G---------7-8-9--------------------

D-----5-8--------------------------

A--5-6-----------------------------

Det er med en stor sekser der, så du kan gjerne kalle det C dorisk.

Endret av Anders_800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen total- siden du stemmer ned i forhold til noteringen du har oppgitt, må man på en normalstemt gitar spille en toneart lysere enn Det du har oppgitt, altså D, ikke Bb. Dessuten er dette spilt med en gitar stemt i Bb, en hel tone ned.

Da klinger det (nesten) likt med opptaket hvis jeg spiller slik:

C, G#, Bb, Eb, D6(?)

D, Bb,C,F,E6 (holder meg til din notasjon på den siste akkorden.

Hvilke akkorder som egentlig er i bruk, tror jeg må finne ut i morgen. Må sette opp et keyboard. Er bedre til å plukke omvendiger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.