Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med improvisasjon på en ny låt!


Anbefalte innlegg

Vi har en ny låt i bandet, og vi skal spille den live tre ganger til uka. Jeg skal spille gitarsolo på denne låta, og jeg har ikke rukket å komme opp med noe fornuftig enda, så jeg tenkte jeg bare skulle improvisere.

Akkordene er som følger (powerchords): C, G#, Bb, Eb, D6(?)* - i den rekkefølgen.

Noe som da tilsier at å improvisere over C-moll burde være strøkent? Men nei. Det låter bare mystisk. Jeg vet at man må tenke litt over hvilke toner man spiller i forhold til akkorden som ligger under osv., men jeg har aldri hatt dette problemet med improvisasjon før :P Så, jeg tar gjerne imot forslag til alternative tonearter og skalaer som kan passe inn her

* Vet ikke om denne heter D6, men tonene som spilles er D og Bb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

C-moll og D#-durskala blir samme noter.

Spill inn akkordene hjemme og improviser til du finner ut hva som fungerer.

C-pentatonisk og bluesskala burde også fungerer hvis det er C som er grunntonen.

Det blir jo omtrent akkurat det samme da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvor det stopper. Rytmikken i kompet/riffet kan gjøre sitt til at de rekkefølgen du aller helst vil ha på tonene ikke passer. Selv under improvisasjon vil du ha en eller annen flyt som gjør at det minner om deg. Kanskje mer frasering enn skala du må vurdere. Veldig vanskelig å si, C moll bør fungere uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min innfallsvinkel er som oftest å utvide funksjonsharmonikken litt når det bare er powerchords, for så å finne ut toneart og henge på funksjoner.

Slik jeg ser det er du Eb-dur.

|Cm|Ab|Bb|Eb|Bb/D| Altså har du VI - IV - V - I - IV (med tersen i bass).

C moll kan funke, så lenge du ikke spiller harmonisk moll (da får du med en H som ikke gjør seg så fint). Hadde jeg havnet i samme situasjon som deg, hadde jeg nok klamret meg for harde livet til Eb-dur, spedd på med arpeggioer og fokusert på rytmikken.

Det er et teoretisk perspektiv, men jeg synes Rocktronds forslag om å synge fraser til, for så å kopiere de på gitaren, funker vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill :) Innser at jeg muligens er ganske låst til et straight moll/pentatonisk mønster. Er virkelig nødt til å få utvidet horisonten min, blir altfor mye blues-fraseringer, hehe :P

Fikk høre på øving i går at vi ikke skal spille denne låta live før senere likevel, så da er skinnet reddet... For denne gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.