Aphelion Skrevet Juni 14, 2009 Share Skrevet Juni 14, 2009 Vi har en ny låt i bandet, og vi skal spille den live tre ganger til uka. Jeg skal spille gitarsolo på denne låta, og jeg har ikke rukket å komme opp med noe fornuftig enda, så jeg tenkte jeg bare skulle improvisere. Akkordene er som følger (powerchords): C, G#, Bb, Eb, D6(?)* - i den rekkefølgen. Noe som da tilsier at å improvisere over C-moll burde være strøkent? Men nei. Det låter bare mystisk. Jeg vet at man må tenke litt over hvilke toner man spiller i forhold til akkorden som ligger under osv., men jeg har aldri hatt dette problemet med improvisasjon før Så, jeg tar gjerne imot forslag til alternative tonearter og skalaer som kan passe inn her * Vet ikke om denne heter D6, men tonene som spilles er D og Bb.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T-Bone Skrevet Juni 14, 2009 Share Skrevet Juni 14, 2009 Uten å ha mulighet til å prøve selv nå, ville jeg kanskje prøvd meg på D#-dur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Satriani Skrevet Juni 14, 2009 Share Skrevet Juni 14, 2009 C-moll og D#-durskala blir samme noter.Spill inn akkordene hjemme og improviser til du finner ut hva som fungerer.C-pentatonisk og bluesskala burde også fungerer hvis det er C som er grunntonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Juni 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2009 C-moll og D#-durskala blir samme noter.Spill inn akkordene hjemme og improviser til du finner ut hva som fungerer.C-pentatonisk og bluesskala burde også fungerer hvis det er C som er grunntonen.Det blir jo omtrent akkurat det samme da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 14, 2009 Share Skrevet Juni 14, 2009 Finn ut hvor det stopper. Rytmikken i kompet/riffet kan gjøre sitt til at de rekkefølgen du aller helst vil ha på tonene ikke passer. Selv under improvisasjon vil du ha en eller annen flyt som gjør at det minner om deg. Kanskje mer frasering enn skala du må vurdere. Veldig vanskelig å si, C moll bør fungere uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atomic Skrevet Juni 14, 2009 Share Skrevet Juni 14, 2009 spille inni hver akkord isteden kan funke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PULSE Skrevet Juni 16, 2009 Share Skrevet Juni 16, 2009 hva med C-dorisk/Bb-dur? Kan det funke? Btw, hvis du spiller: |Am| F| G| C, G/B| ,hva minner det om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rocktrond Skrevet Juni 16, 2009 Share Skrevet Juni 16, 2009 Syng/nynn fraser som du synes passer. Overfør til gitar - og ta det derfra. Jeg opplever i alle fall at jeg er "friere" i kjeften en i fingrene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlendB Skrevet Juni 16, 2009 Share Skrevet Juni 16, 2009 Syng/nynn fraser som du synes passer. Overfør til gitar - og ta det derfra. Jeg opplever i alle fall at jeg er "friere" i kjeften en i fingrene.Enig med Trond her, prøv deg frem og finn noter med stemma som passer med restem av kompet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet Juni 16, 2009 Share Skrevet Juni 16, 2009 Prøv med F pentatonisk. Test så ut hva som låter av toner i tillegg.Prøv først med g, og så tester du ut om c# eller d låter best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Juni 17, 2009 Share Skrevet Juni 17, 2009 Min innfallsvinkel er som oftest å utvide funksjonsharmonikken litt når det bare er powerchords, for så å finne ut toneart og henge på funksjoner.Slik jeg ser det er du Eb-dur.|Cm|Ab|Bb|Eb|Bb/D| Altså har du VI - IV - V - I - IV (med tersen i bass). C moll kan funke, så lenge du ikke spiller harmonisk moll (da får du med en H som ikke gjør seg så fint). Hadde jeg havnet i samme situasjon som deg, hadde jeg nok klamret meg for harde livet til Eb-dur, spedd på med arpeggioer og fokusert på rytmikken.Det er et teoretisk perspektiv, men jeg synes Rocktronds forslag om å synge fraser til, for så å kopiere de på gitaren, funker vel så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2009 Takker for alle innspill Innser at jeg muligens er ganske låst til et straight moll/pentatonisk mønster. Er virkelig nødt til å få utvidet horisonten min, blir altfor mye blues-fraseringer, hehe Fikk høre på øving i går at vi ikke skal spille denne låta live før senere likevel, så da er skinnet reddet... For denne gang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rocktrond Skrevet Juni 17, 2009 Share Skrevet Juni 17, 2009 Innser at jeg muligens er ganske låst til et straight moll/pentatonisk mønster. Du er ikke alene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet August 2, 2009 Share Skrevet August 2, 2009 * Vet ikke om denne heter D6, men tonene som spilles er D og Bb....Jeg ville sett på det som en Bb/D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_800 Skrevet August 2, 2009 Share Skrevet August 2, 2009 Tja, kanskje en Ebmaj7-skala? Jeg har ikke mulighet til å høre hvordan det faktisk høres ut selv, men det er vel kanskje det første jeg ville tenkt på. Tror kanskje det vil låte litt rart med maj7-over powerchords, men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå