Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ADVARSEL: VOX Teardrop på QXL.no er IKKE en Vox


MrWalker

Anbefalte innlegg

Er en fyr på QXL.no som selger en "BILL WYMAN" bass.

http://www.qxl.no/pris/musikkinstrumenter/.../v/an572028800/

Her er det han skriver:

Med denne bassen ble Bill Wyman berømt i The Rolling Stones.

Originalt skal det være en Vox Teardrop.Kan ikke garantere at det er

et originalt instrument, da selve emblemet har falt av på hodet.

Den er 99% perfekt, bortsett fra et lite hakk på baksiden av hodet som knapt er synlig.Alt virker.Det er meget sjelden å se disse bassene annonsert. Jeg tror ikke det er mange av de.

Hvis noen er villig til å gi 5000 så kan jeg vurdere å stanse auksjonen

Jeg mener det er god grunn til å være skeptisk til om dette er en VOX. Her er grunnen:

* De fleste teardrop-bassene (inkludert Bill Wyman-modellen) var semi-hollow. Denne viser ikke tegn til å være det.

* Den eneste VOX-modellen som var solid body, var Stinger-modellen. Men den hadde annerledes plassering av pickup-switchen.

* Jeg legger til at ingen av semi-hollow bassene hadde knotte-plassering eller knotter som ligner på dette (den som kommer nærmest er Stinger-modellen nevnt ovenfor)

* Ingen VOX-basser jeg har sett hadde posisjonsmarkører på den måten som hans bass har.

* Alle VOX-basser jeg har sett hadde kremhvit binding på halsen.

Det er et dårlig og mørkt bilde i akusjonen, ikke lett å se så mye på det. Det er ikke bilde av hodet eller av hele kroppen. Så beware!! Dette synes å være fake!!

Jeg har søkt litt på nettet, og de eneste som lagde en "skikkelig" teardrop knock-off var Kawai, som ble solgt i ulike versjoner i USA på 60-tallet. Men denne var ganske forseggjort, med bl.a. binding på hals og kropp, semi-hollow, etc.

Så dette virker å være litt fishy. Jeg har sendt spørsmål til selger om å legge ut flere og bedre bilder, bl.a. av hodet, men dette blir ignorert. Jeg tipper dette er en "fishy" og relativt dårlig kopi av ukjent opphav og kvalitet. Så ikke legg mye penger i denne i den tro at du kjøper en vintage og god kjent bass!

Maton lagde noen Lute-basser som ligner litt på denne, men det er fortsatt vesentlige forskjeller. Ingen andre teardrop-basser jeg har funnet (bl.a. ligger det noen på fetishguitars.com) ligner på denne. Så dette er et litt "dubios" instrument. Tipper vi øst-europeisk eller en eller annen japansk/asiatisk knock-off???

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann.

Jeg la den samme posten på forumet til vintagegitar.no. Der fikk jeg tråden låst og en skjennepreken om å drive med personangrep! Det skjønte jeg ikke så mye av....

Synes dere at jeg har gått over streken her? Jeg synes ikke det, men dersom flertallet mener at det var tvilsomt av meg skal jeg selvsagt fjerne tråden. Det er bare ment som et varsko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe

ja, man begynner jo å lure litt! :)

Takk for det! Jeg begynte å lure på om min vurderingsevne var helt på bærtur.

Med mulig unntak av å ha luftet mine egne meninger om at auksjonen virker "fishy", så har jeg tatt med originalteksten på auksjonen og jeg har begrunnet relativt grundig hvorfor jeg mener det jeg mener. Jeg har også gitt selgeren en mulighet til å komme med mer informasjon, jeg spurte på fredag om mer informasjon uten å få noe. Og å varsle QXL ville vært noe sent, da auksjonen uansett slutter om under 3 timer fra nå. Og selger har skrevet at han ikke kan garantere at instrumentet er et originalt VOX-instrument... så derfor er det vel tvilsomt om QXL ville gjort noe med auksjonen uansett.

Dette var jo bare ment som et velment råd til de som evt. er på jakt etter vintage bass i den tro at de kunne få en original VOX til en rimelig penge. Kanskje noen til og med vurderer å kontakte selger med et røverbud på 5000, som han antyder i auksjonen sin. Jeg ville ihvertfall ikke betalt 5000 for denne uten å få mer informasjon først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over streken i det hele tatt, dette her. Synes det er bra at folk advarer om potensielle svindelforsøk. At selger ser ut til å ignorere forespørsel om bedre og flere bilder hjelper ikke akkurat på fiskelukta, spør du meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke har mistforstått helt. *hehe*

Nei, det er litt spesielt at åpenbare spørsmål blir ignorert. Jeg la inn spørsmålet på fredag, da var det tre dager igjen av auksjonen. Det er fortsatt ikke besvart, og nå synes jeg det har gått for lang tid. Så jeg mener jeg har gitt selger rimelig sjanse til å svare for seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.