Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spraking og during fra forsterker


Anbefalte innlegg

Heisann.

For en liten stund siden presterte jeg å stå oppå forsterkeren min, og da jeg gikk ned fra den, veltet den.

Det smalt ganske høyt, ettersom den veier litt. Det er en Peavey Valveking 112, til orientering.

Og etter det, har den lagd veldig mye støy når den står på, men bare når standby ikke er på.

Og da tenker jeg at det er et rør som har gått, men hvilket? Det er fem rør - to 6L6GC og tre 12AX7.

Hvordan kan jeg få dette sjekket? Er det smartest å bare ta den med til en gitarbutikk og be dem se på det så jeg ikke risikerer å ødelegge noe, eller kan man lett finne ut av dette selv?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feilsøkt litt uten å åpne ampen.

Jeg ville prøvd å isolere støykilden, ved å ta ut PI-røret (vanligvis den 12AX7 som står nærmest utgangsrørene) og høre om støyen vedvarer. Hvis ulyden forsvinner vet du at problemet er PI eller preamp, og du kan jobbe deg fremover og nappe ett og ett rør fremover mot det første 12AX7. Hvis ulyden fortsetter uten PI-rør er problemet i sluttrinnet.

Når du vet i hvilket område problemet oppstår kan du prøve å bytte ut suspekte rør mot nye og friske rør som du vet at virker. Prøv å bytte ett om gangen, og hvis det ikke er noen endring setter du det gamle tilbake.

På denne måten finner du ut om det er ødelagt rør, eller om det er andre ting (mekanisk brist er en god kandidat i dette tilfellet). Hvis det er andre ting finner du ut i hvilken del av ampen problemet ligger, og neste steg er å åpne ampen og se etter feil. Hvis alt ser fint ut må du inn og måle og pirke/bevege.

Det er viktig å bruke hodet og jobbe metodisk når du feilsøker, og hvis du skal inni ampen bør du være komfortabel med å arbeide med kretser hvor det er høy spenning. Rør trives godt rundt 400-500 volt, og kondensatorer lagrer strøm lenge etter at ampen er av. Det er kanskje større fare for å ødelegge deg enn ampen, og hvis du er usikker på noe av dette er det like greit å levere den inn til verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.