Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En del spørsmål om hvordan jeg skriver ei låt


Anbefalte innlegg

Så jeg har fått i oppgave av bandet å skrive alle låtene våre siden jeg er den eneste av oss som har i det minste bittelitt interesse og basiskunnskap innenfor musikkteori.

Problemet er - Jeg har aldri skrevet ei låt før (vel ikke en hel i hvert fall). Jeg har lest litt og tenkt litt, men sitter igjen med en del spørsmål, som jeg håper noen kan svare på.

Sjangeren er metal forresten, så om noen kunne foreslå noen skalaer som er fete for metal hadde det vært fint. Har hørt rykter om at diminished (half-whole/whole-half skalaene) og melodic minor gjør susen.

Men det er noen ting jeg trenger litt klargjøring på:

Burde man velge ut en skala og en key for en hel sang?

Har lest litt i denna tråden:

http://forum.gitarnorge.no/Hvordan-komme-g...d-s-t18306.html

For meg handler det først å fremst å tenke. Hvis jeg jobber utifra en klang eller melodilinje, så kan jeg ofte se (/høre) for meg resten av musikken. Da er det bare å plukke dette til noter evt. aktuelle instrument. Det som er så kjekt med dette er at hvis jeg ligger en natt og ikke får sove kan jeg sitte å skrive på en låt og finne ut hva som vil låte bra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned og skrevet noe skikkelig streit dersom du er fersk. Skriv et eller annet som fungerer. Altså en akkordprogresjon (evt. riff) og klar melodilinje ++. Så kan du skrive lyrikken, og tenk deg at du utrykker noe med instrumentet ditt. Og du utrykker noe i klang i stemma, dette bør tilsvare teksten. Nå kan ikke jeg skrive tekst da :P

Gjør det litt enkelt for deg selv, siden selv om det ikke er det aller mest givende lærer man seg teknikker så man har overskudd til å få til noe kult ettersom man blir mer erfaren.

Hvis du vil kan du skrive en låt i G-dur. Den skal inneholde minst 4akkorder, ingen låneakkorder, kun Tonika, Sub dominant, dominant, og de tre sine submedianter. Dvs. G, C, D, Em, Am og Hm. Melodilinja skal ikke ha skalafremmede toner og ende på G. - En typisk oppgave som setter mer begrensninger enn krav, som da igjen er nesten vanskligere. (jeg vet ikke om du skjønte noe av det med tanke på at teorikunnskap varierer veldig på forumet).

Dette innlegget syntes jeg var spesielt interessant. Hva er ei melodilinje? Siste avsnitt var litt forvirrende... Forsto det på en måte, men ikke helt.

Jeg sliter litt med å koble sammen vers og slikt på noen effektiv måte. Det kan kanskje ha litt sammenheng med at jeg ikke har spilt de andre instrumentene før (jeg spiller gitar), og dermed ikke klarer å utnytte deres fulle potensiale. Men om noen har noen gode tips på hvordan jeg kan få en fin overgang for vers hadde det vært fint. Samtidig tror jeg det skal nevnes at dette problemet kan ha sammenheng med at jeg skjeldent vet hva jeg faktisk skaper. Jeg kan finne på mange ting som høres relativt fett ut, men de passer såppas dårlig sammen... Tror det kanskje kan ha noe med dårlig bruk av skala og mer gjetting. Kan det stemme? I så fall må jeg bare gidde å skjerpe meg.

Hva må jeg kunne for å lage noe så episk som dette (urealistisk kanskje akkurat nå... Men det er målet mitt):

http://www.youtube.com/watch?v=91SqLKGIN-A

Hør fra 4:51

Kan spille det (vel ikke helt, og ikke like kult, men har den generelle greia inne), men kan ikke lage noe tilsvarende.

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

Edit: Ugh... Har skrevet dette innlegget altfor seint på natta... ble rotete og rart.

Endret av DotShadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel jeg kan gi deg noe tips med hvordan det er greit å gjøre det med et band..

Teksten skriver du bare et eksempel på.. Gjerne bruk f.eks 1 vers bare til 2 vers osv.. bare for å høre hvordan det høres ut.. Ikke heng deg opp i teksten før til slutten, for den må sikkert skrives om.

Det letteste er egentlig å finne et riff også jobbe litt utifra det..

Hvis du har et band så kan det være lett å faktisk å skrive en sang med dem, for hvis du har litt ideer så tar du å forteller dem, også kan de komme med innspill : her hadde det vært fett med en bass som går opp på de lyse og spiller en oktav over og trommisen hamrer ekstra hardt.. Osv..

Ta det steg for steg.. Det er ihverfall en grei måte å gjøre det på, som ikke gjør det så vanskelig å skrive en sang for seg selv og det blir mer bandets sitt for da blir alle med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes ingen fasit på låtskriving.

noe som funker for meg er å spille gitar og synge noe som passer oppå og håpe på at det kommer ut noe catchy.

kanskje spiller du feil eller synger en feil tone, men OJ det var jo dritkult likevel.

en enkel dissonans (en tone som egentlig ikke passer inn med akkordene) er et av virkemidlene som gjør en låt spesiell og fengende.

samme med rytme. det er MANGE sanger idag som har et refreng som bruker bare 2,3 eller 4 toner, det er rytmen som gjør det til en egen sang.

å kunne grunnleggende musikkteori (hvilke toner og akkorder som passer sammen, og som leder hvor) vil gjøre det lettere å bygge opp under

melodien din når du først har funnet den.

og kreativiteten kommer etterhvert. om du spiller litt hver dag over en uke vil du merke at du blir mer kreativ. det er ikke kødd. :)

istarten veit jeg det kan være trått.

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg har fått i oppgave av bandet å skrive alle låtene våre siden jeg er den eneste av oss som har i det minste bittelitt interesse og basiskunnskap innenfor musikkteori.

Si til bandmedlemene dine at du ikke trenger noe musikkteori for å lage en låt. De kan jo lage låter de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En melodilinje er rett og slett en melodi. Lisa gikk til skolen - det er en melodilinje. Enkel låtoppbygging handler veldig mye om akkorder og melodier. Det siste avsnittet kan du bare glemme, det er en øvelse for å skrive en enkel låt - ikke metall :P Det jeg syntes at du og bandet bør gjøre er å jamme! Spill sammen, det er jo det et band er til for. Hvis du spiller et kult riff, bør en annen slenge seg på, ja da bør bassen gå sånn og sånn - og en kan begynne å synge en melodi, evt at andre gitaristen (hvis dere har en) kommer med kule fills osv... Det er helt dust å pålegge en person som ikke har god erfaring med låtskrivning, ansvaret for bandets låter. Syntes jeg :P Men for all del, øv masse på det å skrive låter, og ikke tenk så veldig teoretisk :) Det dreper mye startglede :P bare lek deg - finn ut hva du syntes (helt subjektivt) er kult - etter du har gjort det er det på tide å begynne å analysere det teoretisk. Men det trenger du ikke å tenke på ennå - kos deg litt med musikken først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

orka desverre ikke å lese hele innlegget. Men måten jeg lager låter på er at jeg suser rundt på gitaren, finner på en intro, da har man en start iallefall. Etter det er det lettest å legge fra seg gitaren å tenke ut hvordan låta skal gå videre. Så fort du finner på noe tøft så spring bort til gitaren og få tatt opp, evt nynn melodien på et opptak.

Finner oftest opp melodier med leadgitarer, så legger jeg på rytme etterpå (sånn basic gange). Så legger jeg til detaljer etter det.

Det som er viktig er å ha et opptaksprogram, så du får tatt opp og hørt sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bandet mitt er det vokalisten og den andre gitaristen som lager låtene. Han ene kan ikke fnugg av teori, men kommer opp med saftigere riff enn hva jeg noensinne har prestert. :)

Mangel på kreativitet har vel ingen ting med teorikunnskap og gjøre...

Sett på en annen måte, om den 'andre gitaristen' lærer seg teori, vil han ikke bli mindre kreativ.

Uansett, DotShadow...

Teorikunnskap vil hjelpe en uerfaren til å kunne få til mye, med lite erfaring.

Musikkøre er noe som kommer etterhvert, med erfaring.

En god måte å komme fortere inn i ting på er å lære seg ihvertfall litt basic teori (Hvordan skalaen henger sammen, hvilke akkorder som tilhører skalaen, hvordan de er konstruert), som du vil komme langt med.

Det er også veldig ålreit, for egen utvikling, lære teorien bak de tingene en IKKE forstår, dette vil ofte opplyse i stor grad.

Når du kan noen skalaer, vil du også kjenne dem igjen i andres spilling, du vil kunne ta ting på gehøret mye lettere.

Jeg mener på det sterkeste at du bør lære deg hele mollskalaen, samt de 7 akkordene som tilhører. Det er også viktig å kunne redegjøre hvilke akkordsammenhenger som vil fremheve den skalaen (atmosfæren) du ønsker å oppnå.

Prøv F.eks å spille Fm Am C#m.. Jævlig metall.

Eller Em D C, som er en digg vamp å soloe moll til IMO.

Ikke minst vite hvorfor det fungerer som det gjør.

Når vi snakker om melodisk moll, dim, og andre skalaer, er det helt klart en fin ting å kunne, men vent med det til du kan basics. Husk at når du lærer en skala, så lær også hvordan du kan bruke den. Hva gjør Melodisk moll til Melodisk moll? Jo, det er en mollskala med stor sekst og stor septim. For å lage en god bakgrunn for det, bør du kjenne til hvilke akkorder som vil fremheve disse kvalitetene ekstra mye.

Å velge en key til ei låt er greit i begynnelsen, for å få litt erfaring!!!

Etterhvert som du blir kjent med keys, skalaer og modulasjon vil du vite (føle!) hva som passer hvor ,og hvorfor (preferanser).

Dette ble litt mye rabling , men du får bare stille spørsmål om du lurer på noe.

Det er mange som sier at teori er tullball, men for en uerfaren er det GULL verdt!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til bandmedlemene dine at du ikke trenger noe musikkteori for å lage en låt. De kan jo lage låter de og.

En trenger erfaring for å lage en låt.

Det er som å be en seksåring å knyte skoene sine; Enten må han ha blitt lært det, eller ha sett noen andre gjøre det X antall ganger.

Uten en form for relevant erfaring, blir resultatet dritt!

Personlig satt jeg nesten 3 år, uten å skjønne noen ting av musikk. Holdt på å gi opp! Klarte ikke en gang å sette sammen licks jeg kunne, fordi jeg visste ikke hvordan notene hang sammen.

Det var først når jeg lærte om hvordan ting satt sammen og hvorfor, at jeg klarte å sette mine egne retningslinjer.

Nå sier jeg ikke at alle er som meg, men å si at teori er bortkastet, for en som ikke har noen erfaring, er tullball!

Det tar også mye lenger tid å få skikkelig erfaring om en ikke forstår hva en gjør for noe.

Et eksempel: Du lærer deg indisk før du drar til India, og skjønner umiddelbart hva folk sier. Du har kanskje ikke erfaring nok til å forstå hva de MENER, men du vil forstå ordene.

Kan du ikke indisk, vil det ta betraktlig lenger tid før du begynner å skjønne hva folk prater om.

En begynner å gjenkjenne fraser, men å få fullstendig oversikt vil ta mye, mye lenger tid.

Musikk er et språk, sier Scott Henderson!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hadde det vært en oppskrift på å skrive låter ville det meste blitt veldig likt. Å sette låtskriving til å bli din oppgave høres ut som en dårlig løsning. Alle som kan nynne litt eller spille et instrument kan lage en sang. Teori hjelper til å formidle låta til de andre i bandet, men kan like gjerne være et hinder for å skrive låter ettersom teorien er en "fasit" (en "fasit" på noe som ikke nødvendigvis har et satt svar). Nuvel, nok om det.

Folk er forskjellige, gjør det som fungerer for deg. Noen forslag kan du likevel få.

- gi deg selv en oppgave om å skrive en sang som skal passe med en bestemt tittel

- skriv en novelle (som ofte gjort på skolen), sett musikk til historien

- skriv et dikt med rim, sett musikk til diktet

Kanskje finner du ut at en av metodene passer bedre for deg enn de andre. Kanskje er det helt andre metoder som er best for deg. Avhenger av veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg har merka er at noen ideer er dritvanskelig å gå videre med, mens andre ganger kan man være heldig og få til ett lite riff som gir nok inspirasjon til å fullføre ei hel låt. det er digg.

og jeg har også merka at når du sitter der med en ekte følelse for noe, foreksempel du er genuint dritglad for ettellerannet, eller trist, eller sint, eller en skikkelig ONKLI følelse, så er det lettere å få til noe enn når du sitter der i apati og bare plonker ivei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.