Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner


NinaEmilie

Anbefalte innlegg

Begynte selv å spille rett før nyttår. Fikk interessen etter å ha laget stygge lyder på en Jyskgitar til 200,- + nye strenger. Fant ett eller annet norsk "lær deg å spille gitar" opplegg på nett. Veldig enkle og kjente låter, med lydeksempler. Fikk inn en del av de vanligste akkordene men sleit fryktelig med C.

Kjøpte så en ti ganger, sånn ca, dyrere stålstrenger. Da satt C mye lettere pga den smalere halsen. Fikk en del vondt i fingrene, men ikke slik at det gjorde noe eller at jeg følte at jeg måtte ha pauser fra spillinga. Det gjorde vondt de første minuttene, men så avtar det.

Hadde nå spilt meg gjennom det norske "kurset", sliter med rytme osv fortsatt men kunne nå såpass mange grep at jeg begynte å samle låter jeg likte i ett word dokument på maskinen.

Etterhvert fant jeg www.chordie.com og registrerte meg der. Laget egne sangbøker, har da en som jeg kaller "nye låter", en som heter "mine låter" og en som heter "låter jeg nesten kan spille".

Bruker nå Spotify for å høre låtene når jeg skal lære nye. Bruker også Youtube mye for å lære/se teknikk. Med Chordie, Spotify og Youtube har jeg det meste jeg trenger for å kunne øve.

Jeg spiller og synger. Finner lettere tonen på synginga når man kan spille akkordene. Er ingen sangfugl men er ikke typen som skjemmes over egen stemme og dessuten trenger jo den også trening. Når jeg ikke kan teksten, eller gidder å lære den for den saks skyld, så hjelper det å nynne. Ofte syns jeg det er vanskeligere å finne rett tone når jeg skal synge ordene fremfor å nynne.

Jeg har prøvd å fokusere på rytme og flyt hele veien. Begynner med å lære en låt sakte slik at jeg får tid til å sette alle grepene og får med meg alt. Så er det å øke tempoet bit for bit.

------------------------------

Det som er dumt er at det faktisk er sant at eneste veien til å bli bedre er å øve, øve, øve. Det som da er viktig er å gjøre det på en sånn måte at man holder motivasjonen oppe. For meg er det å spille låter jeg liker godt. Ett annet triks er å gå tilbake og spille låter som man en gang syns var vanskelige for å oppleve at man faktisk har blitt bedre til å spille.

Og for å ikke gjøre livet vanskelig så er det veldig mange låter jeg spiller på min egen måte. Dvs mitt eget tempo osv, det gir meg glede selv om det ikke høres ut som "originalen".

Den siste tiden har jeg begynt å bearbeide kona til å synge slik at jeg kan øve/spille sammen med noen, det kan bli kjedelig å spille alene hele tiden. Bruker også gitaren når jeg synger godnatt for ungene, det liker de godt. Driver også med litt lett klimtring i hagen på fine dager. Prøver på en måte å sosialisere gitarspillinga inn i familien slik at det ikke blir en ensom greie. Det betyr også at jeg må øve på låter jeg ikke liker noe særlig selv, feks sabeltann greier osv :-)

Nå for tiden er det de forbannede barregrepene som er slitet. Gleden over å kunne sette mange barregrep er stor. Plutselig kan jeg spille en haug med virkelig "godlåter", føler meg nesten proff når jeg kan barregrep. Irritasjonen er å få full stopp i en låt, midt i ett refreng, fordi man skal sette ett barregrep. Men kanskje de sitter flytende til vinteren?

Føler nå at jeg må lære meg teori. Begynner såvidt å skjønne litt utover selve grepene og bruker stadig mer tid på å sitte og leke/klimtre ulike kombinasjoner osv. Vil prøve å lære meg noter og hvor tonene sitter.

Og det blir el-gitar til høsten, en billig en. Det er er lokkematen min for tiden.

Lykke til og glem de såre fingrene, det gjør ikke vondt det gjør godt. (Ja det kan føles som du har verdens største, og vondeste, vannblemmer på fingrene, men det er ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei

Ser det er paa tide med en liten oppdatering her :) Har kommet godt i gang med spillingen her naa, men sliter fortsatt en del med de vanskeligste grepene. Naa som jeg har spilt en del faar jeg ikke lenger vondt i fingrene naar jeg spiller. Er ikke blitt saa ekstremt god paa den tiden jeg har spilt, men klimprer ganske enkle sanger som dovregubbens hall (fingerpicking) og Jambalaya (akkorder). Ellers tror jeg at jeg skal investere i en el-gitar etter hvert. Mitt storste problem er egentlig at jeg ikke foeler jeg klarer aa skifte mellom akkordene raskt nok, men det ordner seg forhaapentlig vis etter hvert. Er det noen som vet noe om nettsider hvor de legger ut baade tablatur og noter paa samme maate som du faar dem naar du kjoeper boeker? Beklager, men er utenlands og paa et fremmed tastatur :-) Sliter forresten ogsaa noe ekstremt med barregrep, og med alt som innebaerer F.

Endret av NinaEmilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NinaEmilie:

Kan desverre ikke hjelpe deg med nettsider. Tror mye av årsaken til at det ikke er utbredt er åndsverksbestemmelser knyttet til noter.

Når det gjelder grepet F så vil en helt gyldig (musikkteoretisk sett, låter ikke like bra, men er en fin nødløsning) F kunne spilles ved å bare bruke de 4 lyseste strengene. Da kan du flytte om på fingrene slik at du slipper å bruke barrégrep. Anbefaler deg allikevel å bruke "vanlig" F når du øver fordi du må lære deg dett etter hvert uansett. ;) Husk å få til en god "klypeteknikk" på baksiden av halsen med tommelen.

Prøv også å visualisere grepene før du skifter. Med en gang du har satt ned et grep bør du tenke på det neste du skal ta (ihvertfall noe som fungerer veldig godt for de elevene jeg har hatt).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How do u know I'm in Italy?

Hvis jeg skal gjette?:

Som admin har han tilgang på ip-adresser og geografisk plassering på alle brukere og kan se hvor du skriver posten din fra.

Jeg har ihvertfall kunnet gjøre det tidligere som moderator på et annet forum, og har også oversikt over hva hver enkelt bruker besøker, samt hvilken nettside de kommer inn via på butikken vår sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.