Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner


NinaEmilie

Anbefalte innlegg

Etter å ha tenkt på å begynne å spille gitar i mange år har jeg endelig bestilt meg en gitar på nettbutikken gitarhuset.no. J

Jeg har lyst til å se om dette er noe jeg vil begynne med, og valgte derfor en svært rimelig gitar: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2442 . Med tanke på budsjett, planer osv. så prisen i alle fall grei ut for min del. Nå har jeg derimot begynt å fundere på en del ting, og lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg? Hva er forskjellen på en western-gitar og de jeg tror kalles spansk-gitar? Gjør det noen forskjell for spillingen min at det er stålstrenger? Og forøvrig er jeg ganske lita av vekst: 164 høy og små hender. Burde jeg ha kjøpt en 3/4 i stedet (jeg går ut ifra at de er mindre?). Ser at merket Woodrock er butikkens eget merke, kan noen fortelle noe om kvaliteten på disse gitarene?

Har lest en del tråder fra andre nybegynnere her inne, men føler meg like vell litt bortkommen i alle tipsene og nettsidene og bøkene osv. Kom frem til at jeg skulle kjøpe "Spill gitar NÅ", og "Spill mer gitar" fra notebutikken.no. Er det noen andre bøker jeg kan ha nytte av å anskaffe meg? Vurderer sterkt å ta timer hos en gitarlærer, men da det ser ut til å være svært kostbart tror jeg at jeg må se litt mer på det hele først. Bor i Trondheimsområdet, og ut ifra det jeg leser på nettet koster gitarundervisning ca 175 kr for 30 minutter når det er snakk om gruppetimer...

Har lyst til å kunne spille litt el-gitar lignende sanger, ikke bare spille akkorder (vet ikke om jeg klarer å formulere meg helt riktig her). Er det noen som har noed gode tips til hvordan jeg skal angripe det hele? Etter hvert er vell målet å klare å spille litt morsomme og spesielle ting som kanskje er litt vanskelige (sånn som f.eks mario brothers sangen og lignende). Andre ting jeg kunne tenkt meg å spille er Metallica, The Beatles og andre kjente band i tillegg til nacspiel-musikk. Kan vell si at det overordnede målet er å underholde!

Hvor mye må jeg øve for å kunne fremføre noe som helst? Tenker å øve ca 30 minutter om dagen i ukene fremover, men det blir sikkert litt mer i starten. Er det mulig å spille det meste på en akustisk gitar? Tenker på stilige soloer med plekter, hammer-ons og hva alt nå enn kalles :P (beklager mine minimale kunnskaper om gitar og musikk genrelt, har aldri spilt noe som helst av instrumenter før....) Skal investere i en el-gitar etter hvert, men tenkte det var lurt å lære seg det grunnleggende på en akustisk gitar først. Beklager at det ble mange spørsmål her, men ser at mange brukere her inne er flinke til å gi gode svar så håper det går greit :)

Takker for alle tips og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til gitarens verden, NinaEmilie!

Du stiller en del gode spørsmål, og jeg kan ikke svare på alle da jeg egentlig er en nybegynner selv. Jeg skal allikevel gjøre mitt aller beste i å gi deg litt råd og vink, siden jeg nettopp har vært i den situasjonen du er i nå.

Når det kommer til øving, så må du være forberedt på en ting; nemlig at du vil få en del vondt i starten. Du har kjøpt gitar med stålstrenger, og de strengene tærer enda mer på fingrene enn nylonstrenger. Dette betyr at du i starten må være forsiktig med å trene for mye, heller stoppe når det begynner å gjøre vondt - og så ta opp gitaren igjen litt senere når fingrene kommer seg. Misforstå meg riktig; det er ikke hylende smerter, men du merker det etter hvert kan en vel si. Poenget er at du bør ikke pushe fingrene alt for mye i starten, da det bare fører til at det blir lengre til du kan øve igjen.

I samme ånd ville mitt råd vært at du ikke setter deg ned og øver kun på akkordene uten mål og mening. Du har fått med deg mange gode bøker; jeg har ikke lest dem, men finn en enkel sang, og prøv å spille den i rolig tempo ved å ta akkordene. Det kommer nesten garantert til å føles klumsete i starten, men det skal du ikke bry deg med. Prøv å lær deg akkordene i akkurat den sangen, og lær deg å bytte mellom grepene. Vær forberedt på at dette vil ta litt tid, men når det løsner så kommer det til å være SÅ verdt det!

Et godt tips er å så fort som mulig slutte å se på venstrehånden din. Så fort du begynner å få litt taket på en akkord, slutt å se på hånda når du tar grepet. På den måten kommer akkorden inn i muskelminnet snarere enn å gå via synsnervene - og dermed vil du etter hvert ta akkordene langt raskere uten å se på. Tro meg, jeg ble drillet på dette nokså tidlig, og det er veldig sant. I tillegg er det deilig å spille uten å stirre på hånda :)

Når det kommer til gitartimer, vil jeg vel egentlig anbefale deg å sitte med gitaren selv en stund først. Lær deg noen grep, lær deg å flytte mellom grepene, få inn litt teknikk først. Å betale i dyre dommer for å lære en C er fullstendig unødvendig, men etter hvert som du lærer mer og mer vil det plutselig kunne skyte ekstra fart på utviklingen din. Jeg har spilt gitar i litt over to år, og har først nå meldt meg på hos en gitarlærer. Gruppeundervisning tror jeg lite på, da alle som er der må være på samme nivå, men kanskje det funker for deg?

Ditt mål om el-gitar-liknende sanger er absolutt overkommelig på akustisk gitar også. Jeg spiller Nothing Else Matters av Metallica på akustisk, og det funker flott. For å komme dit trenger du litt grunnleggende teknikker først (akkorder, og skifte mellom akkorder), så kan du bevege deg over i fingerspillets verden. En utrolig god side for nybegynnere er www.justinguitar.com, der har han sanger for begynnere han lærer bort vha videoer (http://www.justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php), og en egen videoside hvor han forklarer de grunnleggende akkordene (http://www.justinguitar.com/en/CH-000-Chords.php). Det kan bli et godt hjelpemiddel for deg.

Jeg ser jeg ikke har svart på alt, men spansk gitar kjenner jeg ikke til. Tror du har valgt riktig type gitar i forhold til hva du ønsker å spille i alle fall. Angående størrelsen så kommer du til å klare deg fint med en vanlig gitar, det er jeg helt sikker på. Det er bare en tilvenningssak, og ved å venne deg til en vanlig gitar fra starten av vil du kunne spille på alle gitarer senere. Det er langt vanskeligere å gå fra liten til stor ;)

Ønsker deg på alle måter lykke til med øvingen. Bruk dette forumet jevnt når du har spørsmål, så vil du få gode pekepinner som gir deg dytt i en god retning etterhvert som du utvikler deg!

Mvh

Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en western-gitar og de jeg tror kalles spansk-gitar? Gjør det noen forskjell for spillingen min at det er stålstrenger?

Western-gitar har slankere hals. Det medfører at det er lettere å rekke rundt med små hender. Ulempen er at det lettere å komme borti strenger du ønsker skal være åpne, og det er trangt for fingrene på høyre hånd når du bruker fingerspill.

Western-gitar har også lengre hals; kroppen møter halsen på 14 bånd i stedet for 12 bånd som på en spansk gitar. Det gjør det lettere å spille høyt på halsen på en Western (soloer).

Stålstrenger tærer mer på fingrene. Klangen er også forskjellige mellom stål og nylon.

Selv har jeg både stålstrengs og nylonstreng-gitar. Hva jeg bruker er avhengig av hva slags musikk jeg skal spille. Stålstreng brukes mest til Rock og Pop; nylonstreng til alt annet.

Du får prøve litt forskjellig og finne ut hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takk for gode tilbakemeldinger. Mottok gitaren i dag, og er så langt fornøyd :) Den ser grei ut og var slett ikke for stor. Nå har jeg allerede støtt på mitt første problem: Hvordan i alle dager får jeg til å stemme den så det høres ok ut? Det var med en slik liten tuner, men for meg som ikke har de helt store kunnskapene når det kommer til noter og toner gir den svært lite mening. Prøver nå å se etter nettsider hvor jeg kan lære meg det, for uten en stemt gitar kommer jeg nok ikke langt ;P

Samuro kom med mange gode tips til hvordan jeg skal gripe ann øvingen, så det blir nok å ta fatt på noen enkle sanger når jeg nå bare får stemt gitaren ;) Har hørt med en kjenning om han gidder å hjelpe meg litt, men får se om det blir noe av. Akkurat nå prøver jeg bare å følge rådene på www.justinguitar.com for å se om jeg ikke får den til å høres grei ut :)

Skal også ta med meg tipset om at stålstrenger tærer på fingrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til gitarens verden, NinaEmilie!

Du stiller en del gode spørsmål, og jeg kan ikke svare på alle da jeg egentlig er en nybegynner selv. Jeg skal allikevel gjøre mitt aller beste i å gi deg litt råd og vink, siden jeg nettopp har vært i den situasjonen du er i nå.

Når det kommer til øving, så må du være forberedt på en ting; nemlig at du vil få en del vondt i starten. Du har kjøpt gitar med stålstrenger, og de strengene tærer enda mer på fingrene enn nylonstrenger. Dette betyr at du i starten må være forsiktig med å trene for mye, heller stoppe når det begynner å gjøre vondt - og så ta opp gitaren igjen litt senere når fingrene kommer seg. Misforstå meg riktig; det er ikke hylende smerter, men du merker det etter hvert kan en vel si. Poenget er at du bør ikke pushe fingrene alt for mye i starten, da det bare fører til at det blir lengre til du kan øve igjen.

Eg ville heller sagt at øving, sjølv om det gjer vondt i fingertuppene, er bra. Etter mine erfaringer er det slik fingertuppene herdes fortest, og du vil dermed ikkje få like vondt ut over gitarkarrieren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en side på justinguitar.com om hvordan man kunne stemme gitaren ut ifra en mp3 fil som lå der inne. Jeg hørte først på den, justerte til jeg syntes det hørtes noen lunde greit ut. Etterpå fant jeg frem den elektroniske tuner'n og prøvde meg frem der. Mye enklere nå som jeg i alle fall visste litt om hvordan det skulle høres ut. Så nå som gitaren er stemt er det bare å finne frem noen leksjoner jeg kan begynne med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra nybegynnere er at de sliter med å bruke en tuner hvis gitaren er skikkelig ustemt. Det gjelder vel kanskje ganske mange av oss, når jeg tenker meg om. Tuneren er etter min erfaring fin til finstemming, men gitaren må faktisk være sånn nogenlunde stemt før den gir fornuftige utslag. Derfor er ikke det du beskriver der så uvanlig. Så fint at du fikk det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville heller sagt at øving, sjølv om det gjer vondt i fingertuppene, er bra. Etter mine erfaringer er det slik fingertuppene herdes fortest, og du vil dermed ikkje få like vondt ut over gitarkarrieren din.

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig, men motivasjonsfaktoren er et poeng her. Desto mindre vondt hun har i morgen, desto større glede og mulighet har hun til å spille da også :) Slik vil huden gradvis bygge seg opp uten at hun må ta så altfor lange pauser :)

NinaEmilie: Anbefaler også akkordlæren på den siden, samt hvis du klikker deg inn på "Songs and TAB" så vil du finne mange gode nybegynnersanger til nå i starten, og også mer avanserte sanger til senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å prøver å finne frem på den justinguitar.com -siden nå :) Har en god del bøker med sanger og akkorder som f.eks "Rock og Ballader" "Allsangboka" osv... akkordene er forsåvidt ikke noe problem, det vanskelige er å skjønne hvilken "rytme" de ulike sangene har (altså når jeg skal slå osv, klarer ikke å komme frem til det ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rytme har ett enkelt svar:

øveøveøveøveøve!

Den praksisen som får best effekt er om du lærer deg til å bevege høyrehånda opp og ned kontinuerlig, slik at hånda på en måte slår takta. Det betyr ikke at du trenger å slå på strengene hele tiden, men bare at du ikke stopper opp og slår akkurat når DU føler takta er. Da blir det ofte feil.

Derfor er det vanlig når en spiller kassegitar at en fører hånda opp og ned i jevn takt, og slår på strengene i forhold til et visst mønster. La oss si at takta er 'dudd dud'. D står for Down, U står for Up. Her skal en altså treffe strengene i retningene ned - opp - ned - ned -- ned - opp - ned.

Da skal en bevege hånda opp og ned jevn takt slik som dette, men kun treffe strengene på de markerte ordene:

ned - opp - ned - opp - ned - opp -- ned - opp - ned - opp [ Så starter syklusen på ny ]

Dette er vanskelig å forklare ved hjelp av tekst, men forstår du prinsippet? Det vil altså si at du fører hånda forbi strengene uansett om du skal slå dem eller ei, men kontrollerer når du treffer/bommer samtidig som du holder jevn takt. Får du til å kontrollere dette, blir det å finne rytmen rett og slett en lytteøvelse hvor du hører etter treffrytmen i originalsangen evt. finner noe du føler passer bra selv.

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring vil jeg si: ikke bruk bøker for å lære deg å spille gitar! Skaff deg et program til PC (f.eks. music coach har en del ok), eller let på nettet etter gode læresider med videoer (justin guitar f.eks.). Jeg synes ihvertfall det var mye, mye, mye lettere å lære når man kan se hvordan det gjøres og høre lydene som lages.

Annet som jeg synes er lurt: start tidlig med å spille sanger, og spill noe du liker. Er mange bra låter som er veldig enkle å spille, og det er mye mere motiverende synes jeg å spille noe jeg hører på til vanlig enn å spille lisa gikk til skolen hele tiden.

Viktigste er å ha det gøy mens du lærer, og husk at når det kommer til gitar vil noe som virker totalt umulig i starten plutselig komme helt av seg selv etter hvert. Det er veldig gøy hver gang man kommer over en kneik, og for hver nye teknikk/akkord du lærer så åpner det seg som regel hundrevis av nye sanger du nå plutselig kan spille.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.