Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass-spørsmål..


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Hva slags størrelse bør jeg bruke som bassist? Jeg er 184 cm høy, hvis det har noe å si.

Hva slags type bass burde jeg kjøpe? Har sett på sånn Epiphone SG-bass (musikklink.no), men blir det for dyrt i forhold til det at jeg kan gå lei?

Hva slags amp burde jeg ha? Jeg burde vel ha noe som passer til bassen jeg kommer til å kjøpe..

Er jo sommerferie straks, og da har jeg muligheten til å tjene inn en del penger...

Ja, hjelp igjen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker, og vil ha noe som "passer til nesten alt", og ikke har masse penger, har jeg fire forslag:

En Fender, evt. "Fender" Jazzbass, eller tilsvarende P- bass. Andre alternativer som også er meget kurante basser, er de rimelige bassene til både Ibanez og Yamaha. Kjøper du en slik, har du noe som kan brukes til omtrent hva det skal være. Som med gitar, er det lurt å kjøpe brukt. Forsøk å krangle med deg et strengesett, bass- strenger er dyrt.

Jeg vil ikke anbefale en SG- bass, rett og slett fordi kroppen er for lett i forhold til halsen. Se på en del basser av nyere type, som har et langt øvre "horn", det er fordi man vil at bassen skal være balansert. Man blir sliten av å stå og "holde" halsen oppe i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøpefesten" i USA er etter min mening over. Det lønner seg ikke, særlig ikke hvis det er snakk om rimelige, brukte instrumenter.

De bør du prøve selv. En bass bør man teste og se om halsen er rett, blant annet. Det er et større problem med "propellhalser" på bass enn på gitar, på grunn av drag fra strenger, at den er lenger, og slikt. Du kan få en kurant brukt bass for et par lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Castor her, selvom det fortsatt går an å få relativt gode priser på instrumenter fra statene, og utvalget er jo MYE større enn i Norge.

En SG-bass ville jeg hold meg LANGT unna. Dårlig kvalitetsfølelse, dårlig balanse, og ikke minst forferdelig, gjørmete og udefinert lyd. Høres ut som om man spiller under vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursen har satt en liten stopper for de VELDIG gode kjøpene fra USA, men det er fortsatt mye større utvalg der og det er fortsatt rimelig i forhold til Norge. Men på de billige instrumentene vil frakt og moms utgjøre en veldig stor andel av den endelige prisen, slik at den veldig store besparelsen ikke er til stede. På grunn av kursen er det faktisk mer attraktivt å handle i England enn i USA for tiden. Rimeligere frakt og lavere kurs gjør at du sparer mer på en billig Johnson bass fra England enn på en SX fra USA.

Når det gjelder bass ville jeg skaffet meg en mer allround-bass enn en SG. Prøv f.eks. en Jazz bass kopi (Morgan eller Louder) eller en Yamaha RBX eller BB hvis du kan forsvare den kostnaden. Veldig gode instrumenter til kurante priser. Vil i utgangspunktet anbefale å kjøpe brukt, da gjør du den beste handelen pr. krone.

Sjekk finn.no og musikkweb.no, begge steder kan du finne gode priser på gode instrumenter i begynner-segmentet.

Når det gjelder størrelse, så har de aller fleste basser med 4 strenger 34" mensur, dvs. lengde på strengene fra toppen av halsen til stolen. Med den høyden du beskriver er det ingen grunn for deg til å gå på en bass med kortere skala i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva bør man se etter med tanke på bass amp? Er det forsterker, kabinett man skal se etter?

Og hvor mange watt bør jeg kjøpe? Istarten regner jeg med at det blir endel hjemmeøving. Og etterhvert så blir det kanskje bandpractice også kanskje gigs. Er ikke så altfor mange bassister i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjellig men dette kan være et alternativ, veldig god og allsidig og holder plenty! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17496294

Kan til og med holde med denne, kommer ann i hvor stor sammenheng du spiller i :)http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17251873

Denne skal også være bra etter det jeg har hørt (les: lest) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17105274

Men hvis du vil ha litt mer enn det over så er den Hartke forstekeren knall! God lyd, allsidig og spessielt til rock og metal. Har lik selv :)http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17124654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bass har jo veldig mye på lyden som kommer ut :) Men etter det jeg ser i nicket ditt burde du kanskje ha en P-bass eller J/P-bass. Slik som det er i den hvite bassen i det siste linken der Hartke ampen er. Jeg trur jeg ville kjøpt den Ibanezen der hvis du ikke har bass, ser ut som en veldig ålreit bass til en ålreit pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.