Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarproblem


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg var så heldig at jeg fikk fatt i en Epiphone G-400 i går billig. Men jeg har ett lite problem, i går, var gitaren helt perfekt, hørtes helt konge ut, men det var en dum ting, strengene var helt klissete og fretboardet var skittent. Strengene var også over en måned gammel, og var helt svarte i fargen.

Så, i dag skulle jeg bytte strenger, Kjøpte en pakke 009 strenger av type D'Addario XL Bright Nickel Wound på elkjøp (er langt til nermeste gitarforretning her) men da jeg hadde satt dem på fikk jeg noe inni helvete til buzzing når jeg spillte, det hadde jeg ikke i går, så jeg kontaktet selger, og han korrekta seg selv på at det hadde vært 010 strenger på gitaren, ikke 009 som han hadde sagt tidligere.

Da dro jeg og kjøpte ett sett nye 010 strenger som jeg satte på, og stemte.

Her er problemet. jeg har enda litt streng-buzzing, men ikke så galt som når jeg brukte 009 strenger. Men ikke bare det... Gitaren høres nå helt skarp ut i tonen, ikke sånn litt småbløt, myk og perfekt som den var i går. Det hjelper sikkert ikke at jeg har buzzing men...

Hva skal jeg gjøre/hva har jeg gjort galt?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger har forskjellig lyd. Hvis du kjøpte Britght strenger så er de skarpere i tonen en en del andre strenger. Og 0.10 strenger finnes i mange merker og mange forskjellige hardheter. 0.10 strenger fra D'addario er ofte mykere enn andre 0.10 strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deilige bløte lyden du beskriver, kommer nok tilbake når du har spilt litt. Nye strenger er crispere i lyden enn gamle.

Er du sikker på at du har stemt gitaren i riktig tonehøyde, altså EHGDAE, telt fra den lyseste strengen og til den grove? Gjør du ikke det, er det ikke rart det blir litt buzzing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deilige bløte lyden du beskriver, kommer nok tilbake når du har spilt litt. Nye strenger er crispere i lyden enn gamle.

Er du sikker på at du har stemt gitaren i riktig tonehøyde, altså EHGDAE, telt fra den lyseste strengen og til den grove? Gjør du ikke det, er det ikke rart det blir litt buzzing.

ehm, er ikke standard tuning ebgdae?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Ikke hvis man bor i Norge? Andrestrengen er stemt i h, ikke i b (for h).

Snakker man engelsk, derimot, er andrestrengen stemt i b.

Du klarte det kunststykket å "pirke" på det jeg hadde skrevet, men å svare på det jeg spurte om, fikk du ikke til. :)

jeg bruker tuner på forsterkeren min, så da er det vel ebgdae :P

men ja, gitaren er stemt riktig... og jeg har ikke fret buzz når jeg spiller veldig svakt. Det er bare når jeg spiller litt hardt at jeg får buzzing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, er ikke standard tuning ebgdae?

Jo, men B brukes kun på engelsk. I Norge bruker vi H.

Buzzinga kommer helt sikkert av at halsen justerte seg selv når du satte på andre strenger. Det er stor forskjell på 0.09 og 0.10. Gibson type gitarer synes jeg fungerer best med 0.10, og det låter fetere. Når det gjelder den skarpe lyden du får kommer det av at du har nye strenger og at de ikke er innspilt. Det går over:-) Når det er sagt, det er nok mulig at du må få hals/ bridge justert etter hvert. Ikke gjør det selv hvis du ikke kan det. Du kan være uheldig og skade trussroden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at strengene har hatt forskjellig størrelse, og da bøyer halsen seg ørlitegrann og frettbuzz danner seg.

Men, høyst sannsynlig er det nok bare at det er nye krispe strenger, på gammel hals. Spiller seg til på et par dager eller noget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om han ikke gjør det selv, hvordan skal han da lære det?

det er sant, men jeg er ganske handy på andre områder, og er ikke heeelt grønn når det kommer til mekanikk e.l.

men det hadde sikkert vært greit og finne ut av det :P

Jeg har spesielt problemer med A, D og G-strengene, de buzzer mest... Bridgen er av typen Tune-O-Matic, som dere sikkert kjenner til fra G-400 gitarene.

den er justert ganske skjeivt, slik at de lyseste strengene er nærmere fretboardet enn de mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at strengene har hatt forskjellig størrelse, og da bøyer halsen seg ørlitegrann og frettbuzz danner seg.

Men, høyst sannsynlig er det nok bare at det er nye krispe strenger, på gammel hals. Spiller seg til på et par dager eller noget :)

buzzen kommer vekk etter et par dager?

eller den crispe lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om han ikke gjør det selv, hvordan skal han da lære det?

Tja, kanskje ved å få en gitartekniker til å vise det så han slipper å KANSKJE skru trussroden totalt ut på vidda, og kanskje skade halsen? Mye "kanskje", men det er kanskje (der kom det igjen...) greit å være forsiktig de første gangene? Jeg lærte det ved å se på samt prøve sammen med en erfaren gitartekniker, men noen ganger må jeg alikevel levere inn gitaren til justering. For å få gitaren intonert korrekt, halsen helt korrekt og stolen korrekt. Alt henger sammen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok! jeg personlig fant det ut selv, men jeg liker nesten like godt å plundre med gitarting enn å spille på dem... og det var ikke lært i en håndvending;)

Fikk inntrykket av innlegget ditt som at du mente han aldri i verden må finne på å kødde med trussern, beklager om jeg overtolket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buzzen kommer vekk etter et par dager?

eller den crispe lyden?

Crispe lyden.

Pass på at bridge og alt sitter som det skal. Og at strengen ikke berører pickups og/eller halsen. Isåfall går det an å justere bridgen opp så strengene sitter høyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.