Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med lyd


Neros

Anbefalte innlegg

Hei...

Her er min set up pr. idag:

2 x Boss GT-6 og en Xoom GFX-8, koblet til en mikser, og så ut til en Marshall 20/20 og så bruker jeg

en Peavey Deuce 2x12 som et kabinett(kjøres i stereo).. Med litt kreativ fikling på lydjuseringer på effektboksene og liten

justering på mikser`n så låter det så passe ok.. men jeg er lang fra fornøyd..

Brukte tidligere et par bedre Hi-Fi høyttalere på samme set up, og det låt meget bra, men høyttalerene tålte ikke dette over tid :-)

Har også brukt Boss GT-8 og GT-10 på samme "rigg", med samme middelmådig resultat.

OK, lett å tenke seg at problemet er kabinettet jeg bruker i dag, men jeg syntes rett og slett multieffekter låter best på

Hi-Fi høyttalere (har forsøkt på flere stereoanlegg) Har prøvd multieffekter på en annen (jalla) Peavey amp, samt Cube 30/60, stadig ikke fornøyd..

Skyldes dette at multieffekter "funker" best opp mot fulltone høyttalere, eller er det jeg som har vært uheldig med de forsterkerene/kabinette jeg har prøvd til nå..?

Det jeg vel egentlig spør om, er om jeg skal satse på et par fulltone PA høyttalere, eller få tak i et 2x12 kabinett av bedre kvalitet..?

Til info så kjøres det normalt 2, og noen ganger 3 gitarer samtidig på dette oppsette, (ungene hjemme har startet band :-)

Det svinger greit, men jeg innbiller meg at det kan hentes mye bedre lyd, ved bruk av andre høyttalere..

Takker for inspill og tips...

Mvh Søren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multieffekter har "kabinett-simulering" innebygd. Om du har dette påslått, og samtidig kjører lyden igjennom gitarhøyttalere, så blir den daff. Samtidig, så egner generelt ikke gitar-amper og gitar-kabinetter seg til å kjøre mer enn en gitar av gangen.

Kjører du én gitar igjennom TRE multieffekter, eller misforsto jeg deg? Isåfall så mer du om kjip lyd om signalet vandrer igjennom to-tre amp- og kabinett-simuleringer.

Dersom du skal kjøre multieffekter fremfor "tradisjonelle oppsett", så vil jeg anbefale deg å følge ett av følgende to oppsett temmelig slavisk:

Alternativ 1:

1 stk gitar -> multieffekt med amp- og kabinett-simulering -> transistor-sluttrinn -> PA-høyttalere

I dette oppsettet kan du kjøre flere multieffekter (med hver sin gitar) inn i transistor-sluttrinnet.

Alternativ 2:

1 stk gitar -> -> multieffekt med pre-ampsimulering men uten kabinett-simulering -> marshall 20/20 rør-sluttrinn -> gitar-kabinett

Her må du holde deg til én gitar i hele dette oppsettet. Ikke kjør flere gitarer inn i sluttrinnet.

EDIT: Jeg er generelt skeptisk til å kjøre flere multieffekter inn i en mikser, og dernest ut til et rør-sluttrinn på bare 20 watt. Sluttrinnet vil vrenge alt for fort og grumse til mye for deg.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill...

Det jeg mente er at det er opp til 3 gitarer med hver sin effekt koblet til en mikser, og så til 20/20 trinnet.

Lydmessig så er det like bra/dårlg med en eller to gitarer. 20/20 trinnet er ikke i nærheten av å bli overstyrt på det lydnivået vi spiller på til daglig. Når trommisen er med, så kjøres det noe hardere, men det er ikke ampen som er

problemet i denne settingen. Har forsøkt samme sak med en solid state amp på 100W, med tilnærmet samme resultat.

På clean og "rene" effekter er 20/20 trinnet langt penere i lyden med rør ampen.

Jeg har forsøkt alle settinger på effekt brettene med og uten amp sim, og brukt mye tid på å finne samme gode lyd som ved bruk av Hi-Fi høyttalere (og hodetelefoner) men får ikke dette til med de gitar amper/høyttalere jeg ha prøvd til nå..

Et element i et gitar amp/kabinett er vel ikke fulltone, så jeg vil tro at mange toner og overharmonier faller ut kontra en fulltonehøyttaler. Og det besvarer kanskje mitt eget spørsmål, at det er fulltone PA høyttaler jeg trenger.. (??)

Det kunne vært av interesse å høre om andre har lignede erfaringer.....

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lyd er jo en smakssak. Selv vet jeg ikke om noen som foretrekker gitar igjennom fulltone-høyttalere uten noen form for bort-filtrering av diskant, så enten har du en lydsmak utenom det vanlige, eller så har du en feilkilde ett eller annet sted.

De fleste multieffekter er jo konstruert for å fungere godt både med gitarkabinetter og fulltone-høyttalere (les: rett i PA), og har derfor nevnte mulighet for å slå av cab-simulering. Men om du allerede kjører uten denne, så vet jeg jaggu ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig jeg har sær smak ;-) Men nå jeg bruker EQ aktivet/kreativt på GT-6..

Men åkke som, jeg får ikke samme gromlyden jeg har i et headsett, ut på riggen..

Er vel bare en måte å få dette sjekket ut på, og det er å prøve et bra kabinett og et par PA høyttalere

og se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.