Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plektertråden!


ErlendB

Anbefalte innlegg

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men jeg har "forska" litt på det der, jeg har "Big Stubby" 1.0mm, 2.0mm og 3.0mm B)

Jeg tror det som gjør at 3.0mm'n gir en mer "skarp" lyd, er det faktum at det er "stivere" og bredere, og gir mindre etter når man slår på ei av strengene. Også er det vel litt spissere i kantene enn andre plektre, noe som, tror jeg, gjør at det sklir lettere over strengene, og samtidig da gir en "skarpere" lyd :D

Liksom, 1.0mm'n gir en mindre "skarp" lyd enn 3.0mm'n, men så tror jeg "Big Stubby"ene er litt annerledes enn andre plektre, noe jeg har fått for meg etter ei stund med disse plektrene :)

Kjøpte du 3.0mm? B)

OK, for jeg føler at man har mindre "spillerom" om man kan kalle det det, når man spiller med små plektre, men selvfølgelig, er sikkert greit for dem som kan det, men for meg merker jeg det ligger et stykke frem i tid å spille rent med de der. Mye øving :)

Forresten, tror jeg kommer til å holde meg til "Big Stubby", funker jo bra, så kan jo i prinsippet spille det samme med dette som et lite et, men enkelte ganger trenger man nok et lite... Men da funker vel også "Big Stubby" etter litt øving ;)

Nei, jeg kjøpte ikke 3.0mm, men 2.0mm. Det eneste de hadde i sjappa, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jazz 3..

bestilt et lite lager med ibanez PGM plekter nå..

skal teste dem :P kjøper inn et stort lager om dem er gode x)

Og når folk snakker om Big stubby her..

Skjønner ikke åssn dere greier å spille med noe så tykt og klumpette.

Har ikke vært behagelig på verken gitar Eller BASS :|

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, jeg var nettopp en tur innom siden til Dunlop og kikket litt på det de har av plektrumutvalg, og støtte borti dette:

Dunlop Tortex

Joda, en uvanlig form på disse plektrene. Utrolig sært. MEN! Jeg oppdaget at de blir brukt av en lang liste med kjente musikere, deriblant Zakk Wylde, Kirk Hammett, Slash, Duff McKagan, Jim Root, George Lynch, Anthrax, Marillyn Manson, Megadeth...

Hva er greia med disse plekterne? Hva fungerer de best til? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel til rytmespilling tenker jeg.

For å få en slags "chorus"-effekt. Selvsagt ikke chorus, men samme følelsen.

Prøv en sånn en på akkustisk gitar så hører du effekten med en gang :)

Chorus effekt, sier du? Forresten, hvilken side av plekteret er det meningen skal treffe strengene? Som sagt er det ganske unormal form på dette plektrumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, beste måten jeg kunne forklare det på.. Anslaget gir flere slag på en streng - så på den neste.

Bruker plekteret som man vil, men det ville vært dumt å ha rugler på det om det ikke var til noe, så jeg vil si at man slår på strenegne med den ruglete siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, beste måten jeg kunne forklare det på.. Anslaget gir flere slag på en streng - så på den neste.

Bruker plekteret som man vil, men det ville vært dumt å ha rugler på det om det ikke var til noe, så jeg vil si at man slår på strenegne med den ruglete siden ;)

Ok, takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirk og James og Megadeth osv bruker nok ikke det plekteret, når det står at de bruker det under "who's using it" er det fordi de bruker Tortex-plektere (standard). Den lista som står under "who's using it" gjelder nok for alle tortex-type-plekter, vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en kopi av de gamle Sharkfin- plekterene som har vært å få kjøpt siden søttitallet. Har fortsatt noen liggende. Den ruglete siden har vel knapt nok noe fornuftig bruksområde, ikke etter det jeg har funnet ut. Har basset i mange timer med et sånt plekter, jeg. Fungerer finfint.

http://www.jhs.co.uk/sharkfin.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Pickfactory-plekterne med bandlogo som vi bruker er vel 0,81 ellerno. Syns det er tykt nok, mister jo ALL dynamikk om det blir for tykt.

Vet jeg er litt sent ute, men dette føler jeg trenger en utdyping Aphelion. Jeg bruker tykke og knallharde plektre, uten at det hemmer dynamikken, snarere tvert i mot. Dynamikken styrer man da ved anslagsvinkel/kraft. Eller? :)

On topic: jeg bruker Read Bear, heavy gauge, right-hand bevel i "classic" størrelse. Kan for øyeblikket ikke se for meg at det finnes noe bedre :)

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.