Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plektertråden!


ErlendB

Anbefalte innlegg

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg har spelt i over 10 år utan plekter. Prøvar å venne meg til plekter no, men synest det er vanskeleg å unngå at det vrir seg ut av posisjon :P

Peikefingernaglen er den som får gjennomgå mest, har rett og slett brukt den på samme måte som plekter, men har også praktisert "plukke"-metoden for å få kvasse tonar innimellom.

Når eg brukar plekter er det ein ganske tjukk type. Anar ikkje noko om merke eller spesifikasjonar dessverre, men det er mindre enn dei mest vanlege, og kanskje 2-3 gongar så tjukt som heilt standard plekter.

Eg veit at eg har veldig mykje å lære når det gjeld plekterbruk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til elektrisk gitar bruker jeg helst 1,14mm tykkelse, enten Dunlop Gator eller Dunlop Ultex. Hender også jeg bruker Gator 2mm ved spesielle anledninger.

På akkustisk bruker jeg helst Dunlop USA Nylon 0.73. Disse er også de foretrukne til bassgitar.

Bruker heller ikke forskjellige plektre for solo og rytme.

Men med det sagt så er ikke "feil" plekter noe hinder fra å spille, med mindre de har annen størrelse/fasong. Da kan det bli litt rart før jeg har vent meg til det. Solo hender det også at jeg sliter litt med om jeg har for tynne plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det jeg finner jeg også. Har møtt på noen folk som sier dem ikke klarer å spille like bra som vanlig pga plekteret. Jeg har aldri forstått det jeg.

Armens bevegelse og avstand til strengene kan ha stor betydning for noen. Det kommer av hvilke teknikk man bruker. Noen er veldig variable med anslaget sitt og er dermed mere fleksibel med plekteret, andre kan ha et mye mye stivere håndledd og derfor er mer avhengig av riktig avstand til strenger.

Jeg merker selv at jeg har spilt på en gitar med HH og har nå fått en Ibanez med HSH, så fører min teknikk til at plekteret kommer bort i Singelcoilen av og til, for jeg er vant til å ha fri tilgang i det området når jeg blir noe ivrig... he he

Håper dette kan opplyse litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekteret har litt å si. Jeg synes Jazz 3 plekterne beveger seg lettere over strengene når jeg spiller fort. I forhold til store plektre med litt rundere tupp. Som jeg synes hindrer farten litt. Men i det store og hele så funker omtrent alle plektre. Er noen jeg ikke liker å holde, fordi de sklir mellom fingrene. Men jeg klarer å spille med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.