Web Analytics
Jump to content

Kjapt spm om guitar rig

Jens-K
 Share

Recommended Posts

Du kan koble gitaren rett i PC-en, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bruke en preamp. Grunnen er rett og slett forskjellen i lyd, og hvor god kontroll du vil få med volumet.

Mikrofonforsterkeren på alle standardløsninger når det gjelder PC har en ting til felles- de stinker. De fungerer greit til det de er laget for, sånn "snakke på msn og skype", men du ønsker deg bedre lyd enn det.

Ok, det var i grunnen det eg rekna med. Gjorde eit forsøk via Vox Amp-plug`en, men det blei berre kaos. Kan ei effekt-boks brukast som pre-amp? Angrar litt på at eg kvitta meg med zoom multieffekten min...

Edited by Chuck

Du kan koble gitaren rett i PC-en, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bruke en preamp. Grunnen er rett og slett forskjellen i lyd, og hvor god kontroll du vil få med volumet.

Mikrofonforsterkeren på alle standardløsninger når det gjelder PC har en ting til felles- de stinker. De fungerer greit til det de er laget for, sånn "snakke på msn og skype", men du ønsker deg bedre lyd enn det.

Jeg prøvde nettop og koble gitaren rett i pc og kjøre audacity, det funker fint. Jeg skal prøve og koble gitaren gjennom forsterkeren nå, da blir det sikkert my bedre lyd!

Har du et skikkelig lydkort så har du normalt ikke behov for en ekstra pre-amp, har et Creative Audigy Platinum og det funker knall selv på gitarere med ganske svake singelcoils. Men nå skal det være sagt at den har en ekstra modul for tilkobling av eksterne kilder deriblandt full size jack plugg.

Har du et skikkelig lydkort så har du normalt ikke behov for en ekstra pre-amp, har et Creative Audigy Platinum og det funker knall selv på gitarere med ganske svake singelcoils. Men nå skal det være sagt at den har en ekstra modul for tilkobling av eksterne kilder deriblandt full size jack plugg.

Den modulen gjør at dette lydkortet i praksis fungerer som et eksternt lydkort. Du kan bare ikke ta ut usb eller firewire kabelen og ta det med deg. Det har også en pre-amp.

Om et lydkort er intert eller eksternt spiller i og for seg ikke den store rollen. Audiolydkort er gjerne mer eller mindre eksterne, fordi innmaten i en PC genererer masse støy som det kan være vanskelig å skjerme mot. Skal man ha et lydkort til opptak av anstendig lyd, bør kortet ha følgende egenskaper som en "grunnpakke"

- En anstendig preamp, eller man kan bruke en frittstående en. Det trenger ikke koste skjorta, en Art, Behringer eller noe lignende låter veldig bra for de fleste av oss. Eller en liten og rimelig mikser. Den har også preamp..

- ASIO- drivere. Lydkortet bør ha ASio- støtte, fordi man eller får lang "latency", det vil si at det er en forsinkelse mellom når man spiller , og når man hører lyden i høyttalerene.

Sørger man for at disse to tingene er på plass, så er resten valgfritt. Dette er selvsagt forenklet, men det er langt på vei det aller viktigste man skal ta hensyn til.

Til sist- jeg hadde IKKE valgt Creative- lydkort. De resampler signalet internt i kortet ved en del samplefrekvenser, og det er ikke noe man ønsker å gjøre. For samme pris, i hvert fall hvis man kjøper et sånt med den ekstra modulen, så får man langt bedre lydkort fra flere produsenter. Den interne signalprosessoren, surroundmulighetene og slikt er noe gamere kan bruke. Ikke de som skal gjøre opptak. Creative lager gamer- kort.

At modulen har en pre-amp er jeg fullstending klar over, men dette er ikke EX modellen så modulen er montert i en cdrom slot og er ganske hjelpeløs uten lydkortet. Uansett, det funker så og si like godt å plugge den baki lydkortet, men da må jeg bruke overgang og da kan jeg ikke regulere lydnivået "on the fly" slik som når jeg er tilkoblet modulen.

Hmmm...var å kjøpte meg ein mini-mixar med innebygd pre-amp, men lyden som kjem ut av høgtalarane på pc`en høyrest heilt forferdeleg ut, alvorleg forvrengt og med "roboteffekt". Betyr dette at lydkortet mitt er for dårleg? Og kan eg bli hjelpt med eit usb-lydkort til under 1000-lappen?

Dette er en linjemikser, og er ikke beregnet på mikrofoner. Den er beregnet på linjesignal.

Har noen solgt deg den til det bruket, har du fått feil anbefaling. Den kan brukes til å mikse sammen signal fra CD- spillere, keyboards, multieffektbrett (fra line out), kort sagt alle enheter som har en "line out".

Sleng på en hundrings, denne her fikser biffen: Behringer XENYX 502 lydmikser 1 mic/2 stereo

Den har en kalibrerbar preamp.

Lydkortet ditt sitter på hovedkortet på PCen? Det duger ikke til lydopptak. Du får lang latency, og mye støy og forstyrrelser i lyden.

Dette er en linjemikser, og er ikke beregnet på mikrofoner. Den er beregnet på linjesignal.

Har noen solgt deg den til det bruket, har du fått feil anbefaling. Den kan brukes til å mikse sammen signal fra CD- spillere, keyboards, multieffektbrett (fra line out), kort sagt alle enheter som har en "line out".

Sleng på en hundrings, denne her fikser biffen: Behringer XENYX 502 lydmikser 1 mic/2 stereo

Den har en kalibrerbar preamp.

Lydkortet ditt sitter på hovedkortet på PCen? Det duger ikke til lydopptak. Du får lang latency, og mye støy og forstyrrelser i lyden.

Shit...sånn går det når ein har null peiling sjølv... Reknar med eg får levere den tilbake... Lurer på om eg skal slenge på enda nokre hundringsar og kjøpe meg ein Line6 pod, den billigaste, den gjer vel susen? I saman med eit betre lydkort ja...